دستور رئیسی برای لغو ممنوعیت تردد شبانه عكس: پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست ‌جمهوری

به گزارش «ایرنا»، رئیس‌جمهوری همچنین با تاکید بر تداوم اعمال کنترل‌های هوشمند و تاثیر آن در کنترل بیماری کرونا، گفت: به هر میزان که ابعاد و حجم کنترل‌های هوشمند افزایش می‌یابد، می‌توان محدودیت‌های غیرهوشمند را کاهش داد.

طرح منع تردد شبانه در اول آذرماه سال گذشته و همزمان با اوج‌گیری موج کرونا در ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب شد که به‌واسطه آن تردد شهروندان از ساعت ۹ شب تا ۴ بامداد در خیابان‌های پایتخت مشمول جریمه ۲۰۰ هزار تومانی می‌شد. این طرح فروردین ماه سال جاری به ساعت ۱۰ شب تا ۳ بامداد تغییر یافت و تا امروز نیز طبق مصوبه ستاد ملی کرونا پا برجاست. البته در این مدت پیشنهاد تغییر آن از ساعت ۱۰ به ۱۲شب نیز از سوی استانداری تهران مطرح شد که بی‌پاسخ ماند.

درهمین حال چندی پیش نیز برخی از کارشناسان وزارت بهداشت با توجه به میزان اثرگذاری کم قانون منع تردد در مهار کرونا با توجه به پیدا کردن راه‌های دور زدن قانون ازسوی مردم، خواستار برچیده شدن این قانون شدند.

درهمین راستا، علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی و مسعود یونسیان، رئیس کمیته راهبری واکسیناسیون وزارت بهداشت و علیرضا زالی، رئیس ستاد عملیات فرماندهی مدیریت کرونا در تهران اعلام کردند در این یک سالی که از اجرای این طرح می‌گذرد هیچ آمار و ارقام رسمی در کارآمدی این طرح منتشر نشده و هیچ‌گونه شواهد علمی دال بر تاثیر اجرای طرح منع تردد شبانه بر کاهش و کنترل بیماری موجود نیست. ازسوی دیگر سردار محمد حسین حمیدی، رئیس پلیس راهور تهران نیز ادامه‌دار بودن ایجاد محدودیت برای منع خودروها در ساعات تعیین شده را یکی از عوامل مهم ترافیک پایتخت اعلام کرده است.  به هر‌ ترتیب روز گذشته پس از درخواست رئیس‌جمهور برای لغو محدودیت تردد شبانه، جانشین رئیس پلیس راهور ناجا اعلام کرد که اجرای این طرح به محض ابلاغ متوقف خواهد شد. سردار سید تیمور حسینی در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت: ما در این طرح مجری مصوبات ستادملی مقابله با کرونا بودیم و بدیهی است که اگر توقف اجرای آن به پلیس ابلاغ شود، اجرای آن متوقف خواهد شد.

  کاهش شهرهای قرمز

درهمین حال روز گذشته جدیدترین رنگ‌بندی کرونایی شهرهای کشور اعلام شد که براساس آن تعداد شهرهای قرمز از ۲۲ به ۸ شهر کاهش پیدا کرده است. هفته گذشته اپلیکیشن ماسک وزارت بهداشت تعداد شهرهای قرمز را ۲۲شهر اعلام کرده بود.  به گزارش «ایسنا» بنابر اعلام آخرین وضعیت رنگ‌بندی کرونایی شهرهای کشور، درحال حاضر ۸ شهرستان در وضعیت قرمز، ۵۸ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۳۶ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۴۶ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.   هم‌اکنون شهرستان‌های اشنویه، پیرانشهر‌(آذربایجان غربی)، طبس، فردوس (خراسان جنوبی)، زابل (سیستان و بلوچستان)، زرند، شهربابک (کرمان) و خاتم (یزد) در وضعیت قرمز هستند.

  هفتمین هفته ثبات آمار کرونا در تهران

در این میان هر چند تعداد شهرهای قرمز کشور در نقشه کرونایی کاهش یافته است، اما میزان استفاده از ماسک در کشور به شکل نگران‌کننده‌ای به ۴۸درصد کاهش یافته است. موضوعی که هشدار وزارت بهداشت را مبنی بر وقوع پیک ششم کرونا در پی داشته است. از همین‌رو، روز گذشته علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران با هشدار نسبت به شکل‌گیری پیک ششم کرونا گفت: اگر چنانچه پوشش کافی واکسیناسیون انجام نشود یا مردم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی را نادیده بگیرند، بی‌تردید پیک ششم کرونا را پیش‌رو خواهیم داشت. وی با اشاره به اینکه خطر شکل‌گیری پیک‌های جدید در اروپا محتمل است، تاکید کرد: در هفته‌ای که گذشت در نواحی مختلف کشورهای اروپایی میزان ابتلا به کرونا افزایش چشمگیری داشته است، بنابراین زمانی‌که امواج جدید بیماری به صورت طغیان‌ها یا شبه‌طغیان شکل می‌گیرد، هیچ کشوری از این پاندمی مصون نیست.  به گزارش «ایسنا»، زالی همچنین درباره وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان تهران اظهار کرد: امروز هفتمین هفته‌ای است که در تهران شرایط با ثبات کرونایی را از نظر شاخص‌های بستری، مراجعان سرپایی و فوتی‌ها تجربه می‌کنیم. وی افزود: در هفته‌ای که گذشت (در مقایسه با ۱۱ هفته گذشته) پایین‌ترین آمار مرگ‌ومیر بر اثر ابتلا به کرونا در استان تهران ثبت شده است.

  کاهش روند نزولی کرونا در کشور

همچنین براساس گزارش‌ها در چهارمین هفته آبان ماه، روند بستری و فوت ناشی از کووید-۱۹ در عمده استان‌های کشور یا کاهشی بوده یا در شرایط ایستا قرار دارد. با این حال همچنان میزان شناسایی کرونا مثبت‌ها طی هفته اخیر پنج رقمی بوده و صعودهایی نیز در فوت و بستری چند استان گزارش شده است.

درهمین ارتباط مسعود یونسیان دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کووید-۱۹ در گفت‌وگو با «ایسنا»‌‌ از کاهش سرعت روند نزولی کرونا در کشور خبر داد و گفت: نگرانیم که شاید یک موج جدیدی وارد شود که تقریبا ورودش اجتناب‌ناپذیر است، اما زمانش مشخص نیست. البته امیدوارم تا پایان آذر ماه بروز پیک جدید به تاخیر بیفتد تا میزان واکسیناسیون‌مان افزایش یابد. در این صورت انتظار داریم که اگر موجی رخ داد، فقط موارد خفیف و سرپایی را ایجاد کند، نه موارد شدید و مرگ‌های بالا.

  ادامه مرگ‌های کرونایی سه رقمی

 درهمین حال بنابر اعلام وزارت بهداشت در شبانه‌روز گذشته ۳هزار و ۵۳۹ بیمار مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شدند؛ که از میان آنها ۶۱۶ نفر بستری شدند. کاهش آمار مبتلایان شناسایی شده درحالی است که آمار فوتی‌های ناشی از این بیماری در کشور همچنان سه رقمی است. بر همین اساس در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۱۸ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند.

  میزان تزریق واکسن

همچنین بنابر اعلام وزارت بهداشت، ‌تا کنون ۵۶ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۱۶۲ نفر دز اول، ۴۴ میلیون و ۲۹۴ هزار و ۶۵۲ نفر دز دوم و ۷۲۴ هزار و ۷۲۱ نفر نیز دز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور نیز به ۱۰۱ میلیون و ۴۹۲ هزار و ۵۳۵ دز رسیده است. همچنین در شبانه‌روز گذشته ۳۵۲ هزار و ۴۱۷ دز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.