کرمان در محاصره سیل

درهمین حال آن‌طور که امین باقری، فرماندار ریگان واقع در شرق کرمان در گفت‌وگو با «ایرنا» اعلام کرده است، وضعیت مناطق کوهستانی شهرستان بحرانی است و دسترسی به ۷۵ روستا همچنان میسر نیست. وی تاکید کرد: آب، برق و ارتباط تلفنی این مناطق قطع است. باقری با بیان اینکه شدت بارش‌ها و جریان سیلاب طی ۴۰ سال اخیر بی‌سابقه است، اظهار کرد: با فروکش کردن سیلاب، امدادرسانی به این روستاها در اولویت قرار خواهد گرفت، اما خواستار تقویت ظرفیت‌های امدادرسانی از استان و کشور هستیم.

از سوی دیگر استاندار کرمان روز گذشته بخشی از وضعیت سیل در نقاط مختلف استان را تشریح و اعلام کرد: محاصره ۵ هزار خانوار روستایی، تخلیه ۶ روستا و فرونشست زمین در بخشی از شهر عنبرآباد از جمله مشکلات است.

به گزارش «ایرنا» علی زینی‌وند در مصاحبه زنده تلویزیونی با اشاره به حجم و گستردگی بالای سیلاب در استان گفت: دشت‌های جنوب کرمان شاهد بارش‌هایی بی‌سابقه در ۵۰ سال گذشته بوده‌اند.

وی با بیان اینکه به ۳۳۰ روستا چه در دشت‌های باتلاقی و چه در کوهستان‌ها دسترسی نداریم، اظهار کرد: دشت‌های باتلاقی کار امدادرسانی را سخت کرده است و دستگاه‌های ملی باید در منطقه حضور یابند و کمک کنند.

وی با بیان اینکه باوجود حجم بی‌سابقه سیلاب تنها یک نفر در رودخانه به دلیل بی‌احتیاطی جان خود را از دست داد، تصریح کرد: سه کودک (دو نفر در ریگان و یک نفر در کهنوج) به علت بی‌احتیاطی در رودخانه غرق شدند و جان خود را از دست دادند.

وی با اشاره به اینکه در سیل هفته گذشته هزار و ۷۰۰ منزل مسکونی آسیب دید و هزار و ۵۰۰ راس دام نیز تلف شدند، خاطرنشان کرد: در سیل دوم آبگرفتگی و خسارت‌ها بیشتر است. جنوب کرمان یک هفته پیش نیز درگیر سیل شدید بود که خسارت‌های فراوانی را ایجاد کرده بود.

 استاندار کرمان با تاکید بر اینکه امکانات استان برای سیل‌زدگان جوابگو نیست و نیاز به مساعدت‌های ملی داریم، گفت: حدود ۲۵ هزار نفر گرفتار سیل هستند و اولویت، اسکان موقت آنان است.

معاون استاندار کرمان نیز با بیان اینکه رودبار، قلعه گنج و منوجان خسارات زیادی از سیل دیدند، گفت: در بخش جازموریان بیش از ۳۰۰ روستا درگیر سیل هستند و ۴۰ روستا قطعی آب دارند.

سید مصطفی آیت‌اللهی‌موسوی در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به خسارات سیل اخیر در استان کرمان بیان کرد: ۷ شهرستان جنوبی استان کرمان بیشتر از دیگر شهرستان‌ها درگیر سیل شدند، اما رودبار، قلعه گنج و منوجان خسارت بیشتری از سیل دیدند.

وی با بیان اینکه در رودبار و قلعه‌گنج مجبور به تخلیه برخی از روستا‌ها شدیم، افزود: ساکنان ۱۹ روستا برای در امان ماندن از خطرات سیل از خانه‌های‌شان تخلیه شدند.

درهمین حال پیر‌حسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به اینکه بازگشایی روستاهای کرمان در حال انجام است، گفت: ۳۰۰ نفر امدادگر و ۳ بالگرد در حال امدادرسانی به مردم مناطق سیل‌زده کرمان هستند. وی افزود: تقریبا اقلام مورد نیاز را از طریق زمین و هوا به استان کرمان رسانده‌ایم و چادر، پتو و موکت اقلامی است که بیشتر مورد نیاز است؛ ضمن اینکه آنچه بیشتر نیاز داریم مواد غذایی و زیستی است که در حال توزیع بین مردم این مناطق است.

اختصاص ۶۰۰ میلیارد تومان برای جبران خسارت

درهمین راستا، احمد وحیدی، وزیر کشور روز گذشته در جریان بازدید از مناطق سیل‌زده جنوب کرمان اظهار کرد: خسارت‌های جدید در این نوبت از سفر مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. به گزارش «ایرنا» وی با بیان اینکه ۶۰۰ میلیارد تومان برای خسارت گذشته سیلاب جنوب کرمان مصوب شد، افزود: رقم‌های بیشتری هم از نظر تسهیلات داده خواهد شد.

 وی اضافه کرد: با همه دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله نیروی سپاه، ارتش، کمیته امداد و سایر دستگاه‌ها هماهنگی‌های لازم برای حمایت از سیل‌زدگان انجام شده است. تمام اینها درحالی است که صادق ضیاییان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ضمن اشاره به بارش در مناطق جنوب و جنوب شرق کشور از ورود سامانه جدید بارشی از مرزهای غربی کشور خبر داده است.