حفره امنیتی جدید «اینترنت اکسپلورر» سبب هجوم همه جانبه هکرها شده‌است

کارشناســـان شــــرکت اینترنتی «سان‌بلت سافت‌ور» اعلام کردند حفره‌امنیتی که هفته گذشته در مرورگر «اینترنت اکسپلورر» شرکت مایکروسافت شناسایی شده بود به شدت مورد توجه هکرها قرار گرفته و تبهکاران اینترنتی با استفاده از آن نهایت تلاش خود را برای نفوذ به رایانه‌های کاربران به کار بسته‌اند. به گزارش سایت اینترنتی «پی‌سی‌مگزین»، بررسی‌های انجام گرفته نشان می‌دهند در روزهای گذشته آمار آلودگی رایانه‌های استفاده‌کننده از «اینترنت اکسپلورر» به کدهای مخربی نظیر «تروجان»ها و «اسپای‌ور»ها به شدت افزایش یافته ‌است.

«راجر تامسون» مدیر فناوری شرکت «سان‌بلت» هشدار داد هم‌اکنون بسیاری از سایت‌ها از جمله وب سایت‌های غیراخلاقی روسی به سوء‌استفاده از این حفره «اینترنت اکسپلورر» که مایکروسافت هنوز به اصلاح آن اقدام نکرده، روی آورده‌اند به طوری که به محض بازدید کاربر از این وب‌سایت‌ها، انواع کدهای مخرب در رایانه نصب می‌شود و برخی از آنها حتی کلمات عبور و اسم رمزهای تایپ شده توسط کاربر را می‌ربایند و برای هکرها ارسال می‌کنند.

از جمله کدهای اینترنتی مخربی که از طریق این حفره امنیتی به رایانه کاربران راه می‌یابند، برنامه‌ای به نام (VituMonde) است که پس از نصب در رایانه سبب باز شدن پی در پی پنجره‌های تبلیغاتی (پاپ آپ) در مرورگر «اینترنت اکسپلورر» می‌شود.

از دیگر کدهای مخرب سوء‌استفاده‌کننده از این حفره می‌توان به یک اسپای‌ور به نام «کلاریا.گین» (Claria.Gain) و اسپای‌وری دیگر با نام «اینترنت اوپتیمایزر» (Internet.Optimaizer) و چندین نرم‌افزار کوچک مخرب اشاره کرد که عملکرد رایانه را کند می‌کنند و یا به چندین نوار ابزار ناخواسته روی مرورگر، نصب می‌شوند.

شرکت «مایکروسافت» که طبق معمول در دومین سه‌شنبه از ماه‌های میلادی به انتشار وصله‌های اصلاح‌کننده جدیدترین ایرادهای شناسایی شده در محصولات خود اقدام می‌کند، احتمالا مجبور خواهد شد وصله اصلاحی این حفره امنیتی مرورگر «اینترنت اکسپلورر» را به شکل اضطراری و خارج از چرخه ماهیانه خود منتشر کند. در غیر این صورت، کاربران باید تا دهم اکتبر برای دریافت وصله اصلاحی یاد شده منتظر باقی بمانند.