دومین مارکت جهانی آثار هنرهای تجسمی معاصر و مدرن جهان اسلام و ایران، بهمن ماه سال‌جاری در دبی برگزار می‌شود.

حراجی کریستی در فروش زمستانی‌اش برای دومین‌بار در تاریخ حراجی‌های مهم و مدرن خود با عنوان «هنر مدرن و معاصر بین‌المللی»، صرفا به آثار هنرمندان کشورهای اسلامی، ایران و خاورمیانه می‌پردازد. در دور نخست، خرداد ۱۳۸۵، در حراجی چهارونیم ساعته آثار هنرمندان عموما خاورمیانه‌ای، صددرصد آثار ارائه‌شده با رقمی معادل ۷میلیون و یکصدهزار دلار به‌فروش رسیدند و هرچند گران‌ترین اثر فروخته شده به هنرمند هندی اختصاص داشت، اما نقشه ایران فرهاد مشیری به حدود هفت و پرینیت عکسی از شیرین نشاط ۱۰‌برابر قیمت برآورد شده، چکش خوردند.

هند با سابقه‌ای طولانی در بازار فروش آثار هنری حضور دارد و گفته می‌شود که عموما مارکت قدرتمند خاورمیانه در اختیار این کشور است، اما کارشناسان آثار هنری براساس سابقه نخستین دور حضور ایران در این مارکت چنین پیش‌بینی کرده‌اند که ایران با‌حضور مستمر در این مارکت‌ها، سطح قیمت‌ها را می‌تواند بالا بیاورد.

این در حالی است که با توجه به کیفیت بالای این آثار در یک رقابت جهانی، گفته‌ می‌شود قیمت بسیار غیرمنصفانه‌ای دارند و بازار بالقوه داخلی یا بین‌المللی قابل‌توجهی ندارد، به‌ همین‌ خاطر قیمت آثار ایرانی در یک رقابت بین‌المللی در قیاس با آثاری با کیفیت مشابه، از کشورهای دیگر بسیار پایین است.

یکی از گالری‌های تهران در نخستین حضور ایران در بازار بین‌المللی فروش آثار هنری با آثاری از مسعود عربشاهی، فرامرز پیل‌آرام، محمد احصایی و محسن وزیری‌مقدم حضور یافت، اما آثار دیگر هنرمندان ایرانی از سوی مجموعه‌داران مختلف در دیگر نقاط دنیا به کریستی ارائه شده بودند. آثاری از یعقوب امدادیان، صادق تبریزی، ناصر اویسی، فاطمه امدادیان، منیر فرمان‌ فرمائیان، خسرو حسن‌زاده، فریدون آو و شیرین نشاط، هم در این حراج نوظهور فروخته شدند. علاوه بر هنرمندان عمدتا مسلمان از کشورهای هند، پاکستان، عراق، اردن، مصر، سوریه‌، لبنان، مراکش و ایران، هنرمندان غربی دیگری که آثارشان به‌نوعی تشابه‌هایی با موضوع داشتند، در این حراج شرکت داده شده بودند.