دیروز همزمان با ورود دانش‌آموزان به مدرسه، دانشجویان نیز سال تحصیلی جدید خود را آغاز کردند. به گزارش خبرگزاری فارس، امسال بیش از ۳میلیون دانشجو سال تحصیلی جدید را آغاز می‌کنند که از این تعداد ۴۱۸هزار و ۸۵۴ نفر از طریق کنکور پذیرش شده‌اند.

به گفته معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حال حاضر نسبت دانشجو از هر ۱۰۰ نفر ۴ نفر است، یعنی از هر ۱۰۰ ایرانی ۴نفر در دانشگاه‌های کشور تحصیل می‌کنند.

براساس این گزارش، آموزش عالی کشور به رغم رشد دو برابری جمعیت از اوایل انقلاب تاکنون ۱۰ برابر توسعه یافته است، هرچند که هنوز سد کنکور شکسته نشده و هر سال بر آمار جوانان خواستار تحصیلی که پشت درهای دانشگاه‌ها جامانده‌اند، افزوده می‌شود.

در حال حاضر ۲۵درصد از جوانان ۱۸ تا ۲۴ ساله کشور در دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم در حال تحصیل هستند که این آمار تا پایان

برنامه چهارم توسعه باید به ۳۰درصد برسد.

در مهرماه امسال ۲هزار و ۵۰۰ دانشجوی دکترا در دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم پذیرش شدند و برنامه اصلی وزارت علوم نیز طی

برنامه چهارم توسعه تاکید بر توسعه تحصیلات تکمیلی است، در حال حاضر ۱۶هزار عضو هیات علمی نیز در دانشگاه‌های کشور فعالیت می‌کنند که از این آمار ۱۱هزار نفر دکترا دارند و ۵هزار نفر در رتبه مربی فعالیت می‌کنند.