گربه زیر آسمان آبی

طی یک‌ماه گذشته، روند ابتلا به کووید-۱۹ و به تبع آن، میزان جان‌باختگان کرونا کاهش چشمگیری داشته است. روز ۱۲خردادماه برای اولین بار پس از ۸۲۱روز فوتی‌‌‌های کرونا در کشور صفر شد. هرچند پس از آن برخی روزها این آمارکمی بالاتر رفت و میزان جان‌باختگان کرونا به ۷نفر در روز هم رسید، اما تا روز گذشته روند یک‌رقمی بودن آن ادامه داشته است. ویروس کرونا از ابتدای اسفند سال ۱۳۹۸ در کشور شیوع یافت و طی این مدت آمار مرگ‌های رسمی روزانه به ۷۰۰نفر در روز هم رسید. در این میان، هرچند واکسیناسیون سراسری کرونا از ۲۲ بهمن سال ۱۳۹۹ آغاز شد، اما به دلیل محدودیت در واردات واکسن‌های خارجی کرونا، روند واکسیناسیون در کشور کند بود. این روند در نهایت از تابستان ۱۴۰۰ سریع‌تر شد و همزمان با افزایش واردات واکسن و بالارفتن میزان واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌‌‌های بهداشتی در کشور، بیماری کرونا به‌تدریج مهار شد.  با تمام اینها، عباس شیراوژن، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا روز گذشته در ویژه‌برنامه «ایران‌شهر» شبکه افق سیما تاکید کرد: هنوز زود است که پایان کرونا را اعلام کنیم، اما می‌‌‌توانیم بگوییم مهار شده است. او در عین حال گفت که پیش‌بینی می‌شود تا یکی، دو ماه آینده موج جدیدی از بیماری را نداشته باشیم. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه در حالت خوش‌بینانه، کرونا از جامعه ما حذف نخواهد شد و سالانه امواجی را در فصل‌‌‌های سرد سال خواهیم داشت، گفت: حداکثر تا ۱۰۰روز پس از تزریق نوبت اول و دوم واکسن، ایمنی خوب داریم و این وضع پس از تزریق دُز سوم به ۶ماه می‌رسد. وی افزود: چرخه انتقال همچنان وجود دارد و ممکن است این چرخه به کسی برسد که نقص ایمنی دارد و درگیر مشکلات جدی شود. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا یکی از عوامل موفقیت در مهار کرونا را واکسیناسیون و بالا بردن سطح ایمنی جامعه دانست و گفت: در هفت، هشت‌ماه اخیر نزدیک به ۱۵۰میلیون دُز تزریق واکسن داشتیم که عدد بسیار بالایی است و همین موضوع سطح ایمنی خوبی را در جامعه ایجاد کرده است. همچنین اعمال محدودیت‌ها، رعایت شیوه‌نامه‌‌‌های بهداشتی و زدن ماسک تا حد زیادی آمار‌‌‌ها را کاهش داد. وی همچنین گفت: همه‌گیر شدن بیماری گوارشی به‌عنوان سویه جدید کرونا به‌ویژه در کودکان را متخصصان عفونی مطرح کرده‌‌‌اند که این بیماری شاید نشانه‌‌‌ای جدید از سویه کرونا باشد، اما دقت داشته باشید که نزدیک به ۹۹‌درصد سویه‌‌‌های بیماری کرونا که در کشور داریم، اُمیکرون است که ممکن است علائم مختلفی از خود بروز دهد؛ به‌ویژه آنکه در سویه‌‌‌های قبلی نیز اغلب علائم گوارشی داشتیم.

کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی

در کنار این سخنان و غلبه رنگ آبی بر نقشه کرونایی کشور، آن‌طور که وزارت بهداشت گزارش داده،‌ درصد رعایت پروتکل‌‌‌های بهداشتی در شیب کاهشی قرار گرفته است؛ موضوعی که می‌تواند بار دیگر موجب گسترش شیوع بیماری کرونا درکشور شود. به گزارش «ایسنا»، بنابر اعلام وزارت بهداشت، در هفته ۱۲۱همه‌گیری، میانگین استفاده از ماسک در شاغلان و خدمت‌گیرندگان به تفکیک اماکن عمومی استان‌‌‌های کشور از ۱۸ تا ۲۵خردادماه بالغ بر ۸۵/ ۴۱‌درصد بوده که بیشترین میزان رعایت در استان هرمزگان با ۷۵/ ۶۲‌درصد و کمترین میزان رعایت مربوط به آذربایجان‌شرقی با ۹۵/ ۲۸‌درصد بوده است. همچنین میانگین ‌درصد رعایت پروتکل فاصله‌‌‌گذاری در اماکن عمومی کشور از ۱۱ تا ۲۵ خردادماه ۱۴۰۱، ۰۶/ ۴۷‌درصد بوده که ادارات و سازمان‌ها با ۲۶/ ۸۰‌درصد بیشترین میزان رعایت و پاساژها با ۴۳/ ۳۷‌درصد کمترین میزان رعایت پروتکل فاصله‌‌‌گذاری را داشته‌‌‌اند.

مرگ کرونایی دو نفر دیگر

در همین حال، بنابر اعلام وزارت بهداشت، در ۲۴ ساعت گذشته در کشور ۷۴بیمار کووید-۱۹ شناسایی و ۳۲نفر از آنها بستری شدند. همچنین در همین بازه زمانی دو بیمار نیز جان خود را از دست دادند. همچنین براساس گزارش وزارت بهداشت طی ۲۴ساعت گذشته، مجموع واکسن‌‌‌های تزریق‌شده در کشور به ۱۵۰میلیون و ۲۰۷‌هزار و ۷۰۰ دُز رسیده است. تاکنون ۶۴میلیون و ۶۰۲‌هزار و ۶۴۱نفر دُز اول، ۵۷میلیون و ۹۴۱‌هزار و ۷۹۶ نفر دُز دوم و ۲۷میلیون و ۶۶۳‌هزار و ۲۶۳نفر نیز دُز سوم واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده‌اند. درهمین خصوص، عباس شیراوژن، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: نزدیک به ۱۴ تا ۱۵میلیون نفر اصلا واکسن نزدند. این موضوع از سوی نظام سلامت پذیرفته نیست و آنان نیز باید واکسینه شوند. وی ادامه داد: این واکسن‌‌‌ها کارآمدی خود را نشان داده‌اند و ما اثبات این موضوع را در مراکز درمانی خود دیده‌‌‌ایم. متاسفانه عمده افرادی که بدحال می‌‌‌شوند و به اتاق آی‌‌‌سی‌‌‌یو می‌‌‌روند، کسانی هستند که واکسن نزده‌‌‌اند یا بیش از مدت زمانی که عرض کردم از آخرین تزریق واکسن‌‌‌شان گذشته است. البته سالمندان و کسانی که نقص ایمنی دارند نیز باید به این لیست اضافه شوند. نتایج تحقیقات ما نشان می‌دهد که افراد واکسن‌نزده تا ۱۰برابر بیشتر در معرض بیماری شدیدتر کرونا هستند.