تنش در روابط تهران و لندن

 خبرگزاری فارس به نقل از سازمان اطلاعات سپاه درباره بازداشت دیپلمات‌‌ها نوشته است: «این دیپلمات‌‌های سفارتخانه‌‌های خارجی به جای رایزنی، جاسوسی می‌کردند.» این سازمان اطلاعاتی اعلام کرده دیپلمات‌‌ها را در حالی که مشغول جاسوسی و نمونه‌‌برداری از خاک کشورمان در یک منطقه ممنوعه بودند، شناسایی و دستگیر کرده است. این دیپلمات‌‌های جاسوس هنگام نمونه‌برداری از خاک منطقه ممنوعه در کویر مرکزی ایران توسط پهپادهای سپاه رصد می‌‌شوند. معاون سفیر انگلیس نیز از افرادی بوده است که با خانواده به عنوان گردشگر به کویر شهداد رفته اما آن‌گونه که تصاویر ثبت شده نشان می‌دهد این فرد به دنبال نمونه برداری از خاک این منطقه بوده است. «ایرنا» گزارش داد که این اقدام در زمانی انجام شد که یک رزمایش موشکی توسط نیروی هوافضای سپاه در آنجا در حال برگزاری بوده است. او پس از عذرخواهی اخراج می‌شود. این در حالی است که پس از انتشار این خبر، سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا با مطرح کردن برخی ادعاها، گزارش‌ها در مورد بازداشت یک دیپلمات بریتانیایی در ایران را کاملا نادرست خوانده و رد کرده است. سفیر بریتانیا هم در توییتی نوشت که او دسامبر گذشته ایران را ترک کرده است.

چه کسانی در منطقه ممنوعه بودند؟

به گزارش «ایرنا» به نقل از سازمان اطلاعات سپاه، ماچئی والجاک، دیگر فردی است که در پوشش تبادل علمی با یک دانشگاه وارد کشور می‌شود اما به عنوان گردشگر همزمان با یک تست موشکی به کرمان و منطقه شهداد می‌‌روند و اقدام به نمونه‌‌برداری خاک، آب، سنگ، نمک و گل کرده‌اند. او رئیس بخش بیولوژیکی و بیوفناوری دانشگاه کوپرنیک لهستان است که دانشگاهی مرتبط با رژیم صهیونیستی است. اطلاعات سپاه از تلفن همراه این فرد پیام‌‌هایی را ردیابی می‌کند؛ از جمله اینکه اطلاعات منطقه ممنوعه را برای خانمی به نام پاتریشیا ارسال کرده است. این پیام‌‌ها بیانگر آن است که پیش از این سفر برخی مکان‌‌ها شناسایی و برای نمونه‌برداری از آنها برنامه‌ریزی شده است. رونالد گشین، همسر رایزن فرهنگی سفارت اتریش نیز یکی دیگر از این افراد است که به یکی از روستاهای توابع شهرستان دامغان می‌رود و شروع به نمونه برداری از خاک منطقه می‌کند. او پیش از این هم هنگام تصویربرداری از یکی از مناطق نظامی در تهران شناسایی شده بود.

پس از بازداشت دیپلمات‌‌های جاسوس، خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس نوشت که مقامات لندن روز پنج‌شنبه مدعی شدند که کشتی نیروی دریایی این کشور یک محموله موشک‌‌های پیشرفته ایرانی را در خلیج عمان توقیف کرده است. مقامات انگلیسی با طرح ادعای توقیف کشتی ایرانی مدعی شده‌‌اند که این موضوع دلیلی بر حمایت تسلیحاتی ایران از یمن است. همچنین سفارت انگلیس در امارات متحده عربی ادعا کرده است که این نخستین بار است که یک کشتی جنگی نیروی دریایی این کشور، کشتی حامل سلاح‌‌های پیچیده‌‌ای از ایران را متوقف می‌کند. همزمان ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده نیز با انتشار بیانیه‌‌ای تایید کرده ناوشکن یو‌‌اس‌‌اس گریدلی و یک فروند هلیکوپتر سیهاوک در عملیات منجر به توقیف تسلیحات پیشرفته در دریای عمان در تاریخ ۲۵ فوریه به ناو جنگی اچ‌‌ام‌‌اس مونتروز بریتانیا کمک کرده است. در گزارش آسوشیتدپرس به زمان توقیف ادعایی این کشتی اشاره‌‌ای نشده اما در خبرهای دیگر آمده که این اتفاق مربوط به اوایل سال‌جاری میلادی بوده است. این در حالی است که در واکنش به ادعای مقامات لندن، نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد چنین ادعایی را «بی‌‌اساس» خواند و گفت که ایران «هرگز سلاح یا تجهیزات نظامی به یمن نفرستاده و همیشه به تعهدات بین‌المللی خود پایبند بوده است.» ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز بامداد جمعه، این ادعاها را مردود دانست. آنچه از شواهد برمی‌آید روابط تهران و لندن در ۷۲ ساعت گذشته در حال تجربه تنش جدیدی است. آخرین تنش در روابط میان دو کشور مربوط به سه سال گذشته بود؛هنگامی‌که نفتکش‌‌های دو طرف در خلیج‌‌فارس توقیف شدند.