همزمان تعداد جان‌باختگان سیل در کل کشور نیز به ۶۹ تن افزایش یافته است که از میان آنها شش نفر تبعه ‌عراق هستند. همچنین طبق آخرین آمارها ۴۵ نفر مفقودند که سه نفرشان تبعه عراقی هستند و تلاش برای یافتن آنها ادامه دارد. دراین بین آمار جان‌باختگان سیل در روستای مزداران در شهرستان فیروزکوه به ۱۵ نفر رسیده است. ازسوی دیگر با توجه به خسارت سنگین به برخی استان‌ها، در حال حاضر حجم بیشتر عملیات در محدوده زرین‌دشت فیروزکوه، رفسنجان استان کرمان، محدوده دزفول استان خوزستان، جنوب استان فارس و مناطق عشایر‌نشین چهارمحال و بختیاری متمرکز شده است. درهمین حال گزارش‌ها از میزان خسارت‌های سیل نیز حاکی از آن است که به دست‌کم ۲۰ هزار واحد مسکونی خسارت وارد شده است که از این تعداد ۱۳هزار واحد نیازمند تعمیر و هفت هزار واحد نیز نیازمند بازسازی کامل است. ازسوی دیگر سیل روزهای اخیر دست‌کم ۶هزار میلیارد تومان به کشاورزان و دامداران خسارت زده است.

به‌گفته جواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهادکشاورزی، این برآورد اولیه از میزان خسارت است و در روزهای آینده میزان دقیق آن اعلام می‌شود.  همچنین سیل در استان تهران بیشترین تعداد جان‌باخته، مفقودی و مصدوم را به خود اختصاص داده است. بر این اساس به ترتیب ۳۲، ۲۳ و ۱۵ نفر در جریان وقوع سیل در تهران کشته، مفقود و مصدوم شده‌اند. بیشترین خسارات نیز در فیروزکوه و امام‌زاده داوود(ع) بوده است. به گزارش «ایسنا»، پس از استان تهران، خراسان رضوی، بیشترین فوتی را به خود اختصاص داده است. در این استان هفت تن جان خود را در پی سیل از دست دادند که از این تعداد شش تن از اتباع عراق بودند. همچنین سه تن مفقود و سه تن نیز مصدوم شدند که این افراد نیز از اتباع عراق هستند. پس از تهران و خراسان رضوی، مازندران بیشترین تعداد جان‌باخته را به خود اختصاص داده است. در این استان شش نفر در پی سیل جان خود را از دست داده‌اند. ۱۲ نفر نیز مفقود هستند که جست‌وجو برای یافتن آنها ادامه دارد. چهار تن از مصدومان سیلاب استان مازندران نیز به مراکز درمانی منتقل شدند.

سیستان و بلوچستان، یزد و لرستان نیز سه استانی هستند که آمار جان‌باختگان سیل در هرکدام از آنها پنج نفر است. در سیستان و بلوچستان یک تن نیز مصدوم و به بیمارستان منتقل شده، اما درحال حاضر هیچ گزارشی از مفقودی در این استان به ثبت نرسیده است. در استان یزد، چهار نفر نیز مفقود شده‌اند که جست‌وجو برای یافتن آنها ادامه دارد. همچنین با توجه به اینکه برخی منابع از مرگ هفت تن درپی سیل یزد خبر داده بودند، سازمان مدیریت بحران کشور به «ایسنا» اعلام کرد که پس از انتقال اجساد فوت‌شدگان به پزشکی قانونی تنها مرگ پنج تن درپی سیل در استان یزد به تایید رسیده است.

در هر یک از دو استان کرمان و مرکزی نیز سه تن جان خود را از دست داده‌اند. هیچ یک از این دو استان در حال حاضر گزارش مفقودی ندارند، اما در هر یک از دو استان چهار نفر مصدوم شده و به بیمارستان منتقل شده‌اند. درهمین حال به گفته مهدی ولیپور، رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر از ابتدای مرداد تا شب هشتم مرداد در مجموع ۲۴ استان درگیر سیل و آب‌گرفتگی بودند که عملیات امدادرسانی در ۱۵ استان کشور همچنان ادامه دارد. همچنین سامانه بارشی با قدرت در استان فارس ادامه دارد و شنبه شب هفت روستا و شهر حسامی از توابع سرچهان بر اثر شدت بارندگی، دچار آب‌گرفتگی شد و اهالی این مناطق به مکانی امن منتقل شدند.

 روز غمبار برای آثار تاریخی

در این میان استان یزد با بیشترین تخریب آثار تاریخی مواجه شده است تا آنجا که روز گذشته محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی تلفنی با استاندار یزد با بررسی آخرین وضعیت بارش‌های سیل‌آسا در این استان، دستور داد به وضعیت مردم، مصدومان و ابنیه آسیب دیده در اسرع وقت رسیدگی شود. به گزارش «ایسنا»، معاون اول رئیس‌جمهور حفاظت از میراث تاریخی یزد به عنوان یکی از مهم‌ترین شهرهای گردشگری ایران در برابر تخریب ناشی از سیلاب را موضوعی مهم خواند و از استاندار یزد خواست تا با همکاری وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و سایر دستگاه‌های مرتبط، تمام تلاش خود را برای حفاظت از این میراث تاریخی به کار ببندد. سیل در استان یزد از بامداد جمعه (۷ مرداد) آغاز شد و بنا براعلام هواشناسی استان یزد، مونسون امروز هم ‌میهمان این استان خواهد بود.

علاوه بر یزد در استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان نیز سیلاب به بافت و بناهای تاریخی نفوذ کرده و برخی از آنها را تخریب کرده است. بنا بر اعلام علیرضا جلالزایی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان، «باران‌های مونسون» تا کنون ۳۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به بناهای تاریخی این استان خسارت وارد کرده است. سیلاب‌های ناشی از پدیده مونسون از ۳۱تیرماه در مناطق شرقی استان فارس و به خصوص شهرستان استهبان آغاز شد و همچنان ادامه دارد. به دنبال آن از روز اول مرداد ماه ۲۴ استان کشور از جمله آذربایجان شرقی، اصفهان، البرز، بوشهر، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خوزستان، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، قم، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، لرستان، مازندران، مرکزی هرمزگان، همدان و یزد درگیر سیلاب شدند.

به دنبال وقوع سیلاب‌های اخیر در کشور، روسای سه قوه در نشست مشترک روز شنبه خود با بررسی آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده کشور، بر ضرورت بسیج همه امکانات و انجام اقدامات هماهنگ برای امدادرسانی تاکید کردند. از سوی دیگر با دستور معاون اول رئیس‌جمهور و در راستای کاهش خسارات سیل در آینده؛ لایحه قانونی آبخیزداری تهیه و به مجلس ارائه می‌شود.