اصولگرایان طرفدار گفت وگو چه می‌گویند؟

سایت الف که یکی از سایت‌های مهم جریان اصولگرایی است و احمد توکلی یکی از قدیمی‌ترین چهره‌های اصولگرا مدت‌ها سکان هدایت آن را در دست داشت، روز جمعه در گزارشی از نظرات برگزیده مخاطبان الف، بخش‌هایی از کامنت‌های کاربران این سایت را منتشر کرد که در قریب به اتفاق آنها خواستار اصلاح روش‌ها شده بودند. «بعد از درگذشت مهسا امینی یکی از مسوولان باید عذرخواهی می‌کرد، راه قانونی برای اعتراض وجود ندارد، نهادهای فرهنگی در زمینه حجاب کم‌کاری کرده‌اند، مقصر اصلی گشت ارشاد بود که با حرکت اشتباه کلی خسارت به مملکت زد، توی ایران مهم نیست چند نفر با حجاب اجباری مخالفند، از نظر مسوولان حجاب یک موضوع ناموسی هست هنوز که هنوزه توی این چهل سال هیچ مسوولی جرات نکرده در تریبون رسمی در مورد آزادی حجاب صحبت کند، یه بار هم که شده یه مدت به معترضین گیر ندین و پیگیر اصلاح باشید، آیا اعتراض در پیشگاه دوستان جایگاهی هم دارد؟» تنها بخشی از نظرکاربرانی است که الف آنها را منتشر کرده است.

الف روز گذشته نیز در مطلب دیگری با عنوان «عیار دلسوزی برای انقلاب» چنین نتیجه‌گیری کرده است: «نگاه به علل و از بین بردن ریشه‌ها و علت‌ها در میدان و کارزاری که پر از هیجان و خشم و گفتار و کردار غیر‌عقلانی است لازمه هر نوع رفتار و گفتار عقلانی است.»ازسوی دیگر سایت فردا یکی دیگر از سایت‌های منتسب به اصولگرایان که بر پوشش اخبار اصولگرایان منتقد و برخی اصلاح‌طلبان معتدل تمرکز دارد و منتسب به قالیباف است نیز روز گذشته دو مطلب در صفحه اول خود منتشر کرده است که در یکی از آنها محمدحسن آصفری، نماینده مجلس از پیگیری اجرایی‌شدن اصل ۲۷ قانون اساسی در مجلس خبر می‌دهد و در دیگری در گفت‌وگو با ابراهیم فیاض، جامعه‌شناس اصولگرا ریشه نارضایتی‌ها و اعتراضات اخیر را عدم پاسخگویی به نیازهای اقتصادی مردم می‌داند که باید برای آن فکری کرد. خبرگزاری تسنیم نیز روز گذشته گفت‌وگویی با علی سعیدی، رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا انجام داد که وی در بخشی از آن از آسیب خوردن اعتماد مردم در گذشته سخن گفته و می‌گوید: با یک خبر و یک اطلاع‌رسانی نمی‌توان اعتماد را به مردم بازگرداند.

سعیدی همچنین با اشاره به مناظره‌هایی که اوایل انقلاب در تلویزیون با حضور چهره‌های مختلف از گروه‌های فکری و سیاسی متفاوت برگزار می‌شد از لزوم احیای گفت‌وگو و مناظرات سخن گفت. سعیدی در ادامه از رئیس‌جمهور، قوه‌قضائیه، مجلس و صدا‌و‌سیما خواست تا در راستای تحقق اعتراضات مسالمت‌آمیز گام‌های جدی و عملی بردارند. سایت فرارو نیز که به نوعی به جریان قالیباف تعلق دارد نیز روز گذشته در مطلبی با عنوان «چرا جامعه «دو قطبی» شد؟» نوشت: «دو قطبی شدن جامعه ایران مساله جدیدی نیست. سوال اصلی این است که چه عواملی در این دو قطبی شدن نقش داشته‌اند و چرا جامعه ایران را به این وضعیت کشانده‌اند؟»

 

استدلال هواداران مشت آهنین‌چیست؟

برخی دیگر از رسانه‌های جریان اصولگرا معتقد بربرخورد سخت با «اغتشاش» هستند. روزنامه کیهان سکاندار این طیف و این نظریه است و طی روزهای گذشته بارها در مطالب مختلف بر لزوم برخورد با منتقدان و معترضان تاکید کرده است. همچنان‌که روز گذشته نیز در بخشی از مطلبی با عنوان «آقای «ابو ارّه» آن روز دور نیست» به قلم حسین شریعتمداری و هشدار به بن‌سلمان نوشت: «برای کشوری که طی ۴۳ سال گذشته در مقابل هجوم همه‌جانبه قدرت‌های ریز و درشت جهانی ایستاده و از تمامی معرکه‌ها با سرافرازی و پیروزی بیرون آمده است، شایسته نیست که آتش‌افروزی نوچه‌های مزدور‌(یا فریب‌خورده) داعش را در خیابان‌های خود تحمل کند و شاهد آتش‌زدن اموال عمومی، کشته‌شدن مردم کوچه و بازار، دریدن گلوی مامور انتظامی، سوزاندن قرآن، کشیدن چادر از سر زن محجبه و ده‌ها جنایت دیگر باشد.

بدیهی است که شماری از آنان هیجان‌زده و فریب خورده‌اند ولی آنها‌ که با اسلحه گرم و پوشیدن جلیقه‌های ضد‌گلوله به میدان آمده‌اند را نمی‌توان و نباید در شمار فریب‌خوردگان هیجان‌زده به شمار آورد. این قماش حساب جداگانه‌ای دارند که به یقین مسوولان انتظامی و امنیتی و قضایی به وظایف خود در این خصوص آگاهند و تدبیرهای لازم را به‌کار می‌گیرند.»این رسانه در مطلب دیگری نیز با بیان اینکه در فضای مجازی، جمهوری اسلامی سرنگون شده است خواستار بستن فضای مجازی برای برقراری آرامش در کشور شد. سایت رجا‌نیوز نیز که اخبار اصولگرایان را پوشش می‌دهد و منتسب به جبهه پایداری است، طی روزهای گذشته همواره بر برخورد سخت با معترضین تاکید کرده است.

این سایت روز گذشته در گزارشی میدانی از آنچه آشوب‌ توصیف کرده نوشته است: «آشوب‌گران به درستی متوجه شده‌اند که عدم استقبال مردم از فراخوان‌های ضدانقلاب خود را به صورت واضح‌تری در روزهای تعطیل نشان می‌دهد و اساسا در این روزها هیچ امکان مانوری نخواهند داشت.»خبرگزاری فارس هم در گزارشی از تجمعات روز شنبه تهران با عنوان «وقتی گاز اشک‌آور جان خبرنگار فارس را نجات داد!» تجمعات اعتراضی را سازمان‌یافته، کاملا مجهز و حرفه‌ای با هدف ارسال فیلم برای بی‌بی‌سی توصیف کرد. سایت روزنامه جوان نیز در مطلبی باعنوان «اشک تمساح مسببان وضع موجود برای معیشت مردم» به بیانیه اخیر ۵ اقتصاددان اشاره کرده و نوشته است: «پنج نفر از مدیران و نظریه‌پردازان اقتصادی موثر در کارنامه غیرقابل قبول دولت یازدهم و دوازدهم که اقتصاد ایران را به آزمایشگاهی برای آزمون و خطای سیاست‌های شکست‌خورده تبدیل کرده و معیشت مردم را به محاق برده‌اند اخیرا نسبت به شرایط اقتصادی ابراز نگرانی کرده و نسبت به این وضعیت هشدار داده‌اند. این افراد تئوریسین دولتی بوده‌اند که قیمت ارز را در ۳ سال ۱۰ برابر کرد و سیل نقدینگی را به سونامی تبدیل کرد.»