رحمن قهرمانپور، کارشناس حوزه سیاست خارجی در گفت‌وگو با فرارو، در مورد پیام‌‌‌های برکناری رابرت مالی گفت: «اخراج رابرت مالی از تیم مذاکرات اتمی آمریکا در مساله ایران جدا از اینکه می‌تواند ناشی از قدرت‌گیری تیم و جناح جیک سالیوان در رابطه با مساله ایران و سیاست خاورمیانه‌‌‌ای آمریکا باشد، در عین حال، احتمالا ناشی از اهمال کاری‌‌‌های خود رابرت مالی نیز بوده است. البته از همان ابتدا که رابرت مالی در دولت بایدن پست گرفت، خیلی‌‌‌ها از جمله گروه‌‌‌های ضدایرانی و همسو با لابی‌‌‌های اسرائیلی با وی مخالفت داشتند و از دولت بایدن انتقاد کردند و تاکید داشتند که رابرت مالی بیش از حد با ایران مدارا می‌کند و در عین حال این طیف‌‌‌ها می‌‌‌گفتند که مالی گرایش‌‌‌های ضداسرائیلی نیز دارد.»

رحمن قهرمانپور در پاسخ به این سوال که در شرایط کنونی حصول توافق با تهران سهل‌‌‌تر می‌شود یا سخت‌‌‌تر؟ گفت: «فراموش نکنیم که جیک سالیوان از ابتدا مواضع سخت‌گیرانه‌‌‌ای هم در مورد ایران و هم در مورد سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه داشت. اساسا جیک سالیوان فردی است که معتقد است سیاست آمریکا در خاورمیانه و به طور خاص در رابطه با ایران، باید در منظومه و با توجه به رقابت آمریکا و چین تنظیم شود.

با این حال، رابرت مالی و آنتونی بلینکن جزو جریانی در وزارت خارجه آمریکا هستند که همیشه معتقد بوده‌اند آمریکا باید سیاست خود را در خاورمیانه بر اساس ملاحظات منطقه‌‌‌ای پیش برد و هماهنگ کند.» وی خاطرنشان کرد: «جیک سالیوان در ابتدا خواهان آن بود که توافقی جامع‌‌‌تر و گسترده‌‌‌تر با ایران در مورد پرونده اتمی این کشور حاصل شود. با این حال، بلینکن و رابرت مالی بر این باور بودند که حصول چنین توافقی میسر نیست و باید گام به گام جلو رفت و از این رو، در پاسخ به این سوال که برجسته شدن موقعیت جیک سالیوان در شکل‌دهی به سیاست خاورمیانه‌‌‌ای آمریکا، چه تاثیری بر مناسبات واشنگتن در رابطه با معادله اتمی ایران دارد، باید گفت که به نظر من مواضع آمریکا سخت‌گیرانه‌‌‌تر خواهد شد، اما نکته اصلی این است که سالیوان برخلاف بلینکن و رابرت مالی، چندان طرفدار دستیابی به یک توافق مکتوب نیست و مذاکراتی هم که اکنون در جریان است و گاه و بیگاه اخباری در مورد آن منتشر می‌شود هم تا حد زیادی انعکاسی از همین رویکرد است. با این حال، باید منتظر ماند و دید که آیا جیک سالیوان در رویکرد خود موفق خواهد شد یا خیر؟»