به گزارش «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: شکاف در سیاست آمریکا و تقابل جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها، آشکار است. اما دو‌دستگی در داخل اسرائیل، تنها درباره فواید یا خطرات یک توافق هسته‌‌‌ای نیست. نحوه اظهار مخالفت اسرائیل با برجام و حضور نتانیاهو در کنگره آمریکا در سال ۲۰۱۴ و در نتیجه متهم شدن به تشدید اختلافات درونی آمریکا درباره حمایت از اسرائیل، نیز از مواردی است که در اسرائیل درباره آن اختلاف‌نظر وجود دارد.

وقتی یادداشت آلون پینکاس، سرکنسول سابق اسرائیل در نیویورک را در هاآرتص خواندم که می‌گفت: «مخالفت یک دهه‌ای اسرائیل با هرگونه توافق با ایران بر سر برنامه هسته‌ای اش، کاملا مستند است و هر ایده، هر چارچوب و هر فرضی که تا به حال در نظر گرفته شده، اسرائیل با آن مخالفت کرده است.» مکث کردم، آن را دوباره خواندم و به این فکر کردم که چنین تحریفی برای روابط آمریکا و اسرائیل چقدر خطرناک است.

این ادعا که اسرائیل مخالف هر توافقی با ایران است، مضحک است. اسرائیل، اجماع دو حزبی کنگره ایالات متحده و مردم آمریکا همگی خواهان توافقی هستند که در نهایت به برنامه تسلیحات هسته‌ای ایران برای همیشه پایان بدهد. تقریبا همه، از جمله قریب به اتفاق همه اسرائیلی‌ها، خواهان توافق هسته‌ای با ایران بودند. اختلاف‌نظر بر سر توافقی بود که در نتیجه مذاکرات دولت بایدن و ایرانی‌ها، حاصل شد و اینکه این توافق تا چه حد برخلاف منافع بلندمدت اسرائیل و آمریکا بود. اسرائیل، آمریکا و جهان خواهان توافقی هستند که به برنامه هسته‌ای ایران برای همیشه پایان دهد. برای کسانی که می‌توانند ورای اختلافات سیاسی به مسائل نگاه کنند، آشکار است که توافق سال ۲۰۱۵، موسوم به برجام، فضای زیادی به تهران برای مخفی کاری می‌داد و سپس بندهای غروب برجام، این امکان را به ایران می‌داد که ظرف ۱۵ سال علنا کشوری هسته‌ای شود.

توافق «توقف در برابر توقف»، مانند آنچه که اکنون روی میز است، ده‌ها میلیارد دلار پول در اختیار دولتی می‌گذارد که اسرائیل را با نیروهای نیابتی‌اش محاصره کرده است. چنین توافق‌هایی نه تنها برای اسرائیل بلکه برای منافع آمریکا نیز خطرناک است.

بنابراین، آقای پینکاس، این ادعایت که «مخالفت ده ساله اسرائیل با هرگونه توافق با ایران بر سر برنامه هسته‌ای‌اش کاملا مستند است» را لطفا این‌گونه بیان کن: اسرائیل با هرگونه توافقی که به ایران اجازه دهد برنامه هسته‌ای با قابلیت تولید سلاح هسته‌ای داشته باشد، مخالف است.

این نظر اجماعی همه طیف‌های سیاسی در اسرائیل است. یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون فعلی اسرائیل اعلام کرد، یکی از مواردی که با نتانیاهو هم عقیده است، این است که «هیچ کابینه‌ای در اسرائیل، با هسته‌ای شدن ایران موافقت نخواهد کرد.» نکته‌ای که پینکاس به آن اشاره نکرد این است که اگر واقعا توافقی با ایران وجود داشته باشد که به توانایی آنها برای داشتن سلاح هسته‌ای پایان دهد، اسرائیل، صرف نظر از اینکه چه کسی نخست‌وزیرش باشد، علاقه زیادی به امضای آن دارد.