پیش از این و در نخستین اظهارنظر مسوولان دولتی، انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در مورد دستور رئیس‌جمهور برای استقرار گشت ارشاد تاکید کرد: ما مسوول اجرایی در این حوزه نیستیم، این را از مسوولان وزارت کشور باید بپرسید. ما چنین چیزی نشنیده‌ایم.‌ اما اظهارنظر معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور به مذاق حسین شریعتمداری، مدیر مسوول روزنامه کیهان خوش نیامد و او در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اینکه طرح یادشده با تصمیم مشترک و مستقیم آقایان رئیسی و اژه‌ای اتخاذ شده است، اظهارات برخی از نزدیکان دولت را تعجب‌آور ارزیابی کرد و گفت: به عنوان مثال، خواهر گرانقدرمان خانم دکتر خزعلی، معاون رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران، دخالت دولت در این طرح را با تلویحی نزدیک به تصریح رد کرده است و در پاسخ به این سوال که آیا بازگشت گشت‌های مربوط به حجاب دستور رئیس‌جمهور بوده است؟ می‌فرمایند؛ چنین چیزی نشنیده‌ام، از مسوولان وزارت کشور بپرسید! شریعتمداری در ادامه تاکید کرد: ممکن است خانم خزعلی بگویند پلیس ضابط قوه‌قضائیه است که باید عرض کرد، اولا پلیس تحت امر وزارت کشور است و وزارت کشور بخشی از دولت است و ثانیا این تصمیم به‌طور مشترک و مستقیم از سوی دو قوه مجریه و قضائیه اتخاذ شده است و نباید از سوی برخی از اعضای دولت در انجام آن تردید ایجاد شود.

مدیرمسوول روزنامه کیهان همچنین تصریح کرد: از خانم خزعلی که خود از حامیان و مروجان عفاف و حجاب هستند انتظار می‌رود در اظهارات خود دقت بیشتری داشته باشند و بی‌آنکه بخواهند، نقش خداپسندانه رئیس‌جمهور در طرح اخیر را کمرنگ نکنند. پس از این اظهارنظر بود که روابط عمومی معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که سخنان منتشر شده از انسیه خزعلی در حاشیه جلسه هیات دولت پیرامون بازگشت گشت خودرویی حجاب، «تحریف شده» است. روابط عمومی معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: خبری در برخی رسانه‌های کشور درباره مصاحبه معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در حاشیه جلسه هیات دولت منتشر شده که تحریف شده و صحیح آن از این قرار است: دکتر خزعلی در پاسخ به سوال خبرنگاری که عنوان کرد آیا شنیده‌اید که به دستور رئیس‌جمهوری گشت ارشاد مجددا به خیابان‌ها آمده است؟ اظهار کرد: خیر دستور را من نشنیدم، ما دستگاه اجرایی نیستیم و این موضوع را باید از مسوولان وزارت کشور (که نیروی اجرایی هستند) بپرسید‌‌.»

این اطلاعیه می‌افزاید: از رسانه‌های محترم کشور درخواست می‌شود که رعایت اصل صحت و اصالت خبر و حفظ امانت‌داری را در نقل اخبار سرلوحه کار خود قرار دهند. اما معاون زنان به همین‌جا اکتفا نکرد و خود در صفحه توییترش با انتشار ویدئوی سخنانش در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر بازگشت گشت خودرویی حجاب به دستور رئیس‌جمهوری، نوشت: چقدر برخی رسانه‌ها نیاز به اخلاق و امانت‌داری دارند! دیروز در جواب خبرنگار که پرسید شنیده‌اید گشت ارشاد به دستور رئیس‌جمهور راه‌اندازی شده گفتم خیر دستور را نشنیدم، ما دستگاه اجرایی نیستیم، باید از وزارت کشور‌(که دستگاه اجرایی‌ است) بپرسید، اما تیتر و خبری که در رسانه‌ها رفت چه بود؟!

پیش از این اما «ایسنا» در روز دوشنبه اعلام کرد که برخی منابع خبری از دستور روسای قوه مجریه و قضائیه و پیگیری وزارت کشور برای اجرای طرح مقابله با بی‌حجابی از سوی فراجا خبر داده بودند که پس از پیگیری مشخص شد، دستوری در این زمینه وجود ندارد و منبع منتشر‌کننده خبر نیز مطلب در این زمینه را از خروجی خود حذف کرد. منبع منتشرکننده آن خبر نیز تسنیم بود. خبرگزاری تسنیم هم در این باره توضیح داد که برخی افراد در دولت در تماسی با خبرگزاری با بیان اینکه دستوری از ناحیه رئیس‌جمهور نبوده، درخواست کردند که در صورت ممکن این بخش حذف شود. پس از آن هم بعضی رسانه‌های دولت اعلام کردند که چنین موضوعی (دستور رئیس‌جمهور) وجود نداشته است و حذف آن بخش از مطلب را نشانه‌ واقعی بودن خبر خود عنوان کردند.