کسری 17 هزار میلیارد تومانی بودجه دولت در پنج ماه نخست سال

دنیای‌اقتصادـ ارزیابی تراز عملیاتی دولت در پنج ماه نخست سال‌جاری حاکی از کسری بودجه ۱۷۳ هزار میلیارد ریالی دولت در طول این مدت بوده است. طبق این ارزیابی که در گزارشی از سوی خبرگزاری مهر منتشر شده، تراز عملیاتی دولت در ۱۲ ماه برابر با منفی ۳۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال بوده است که با احتساب این رقم در ۱۲ ماه می‌توان پیش‌بینی کرد که کسری بودجه دولت تا پایان سال به رقمی در حدود ۴۱۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال برسد. این در حالی است که پیش از این رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، کسری بودجه سال جاری دولت را چیزی در حدود ۵۴۰ هزار میلیارد ریال برآورد کرده بود. طی ماه‌های اخیر ارزیابی‌های مختلفی در خصوص کسری بودجه احتمالی دولت در سال‌جاری با توجه به وضعیت فروش نفت و رشد هزینه‌های دولت صورت گرفت. در حالی که چندی پیش «غلامرضا مصباحی‌مقدم» از احتمال کسری بودجه ۵۴ هزار میلیارد تومانی دولت در سال‌جاری خبر داد، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور، با رد این برآورد صورت‌گرفته از سوی رییس کمیسیون برنامه و بودجه، میزان کسری بودجه سال‌جاری را پایین‌تر از این ارقام دانست.

در این خصوص «بهروز مرادی» با اذعان به وجود کسری بودجه در ارقام سال جاری دولت، از راهکارهایی برای کاهش حجم این کسری خبر داد. براین اساس وی عنوان کرده بود که دولت تصمیم دارد با استفاده از راهکارهایی نظیر کاهش ۲۰ درصدی هزینه‌های جاری دستگاه‌های اجرایی، بخشی از کسری بودجه را جبران کند. علاوه بر این تذکر داده شد که دستگاه‌های اجرایی در سه قوه تا پایان سال به طور میانگین ۸۰ درصد بودجه جاری را دریافت کرده و حتی یک ریال بیش از آن اختصاص نمی‌یابد.

اما با نگاهی به آخرین گزارش ارائه شده از وضعیت تراز عملیاتی دولت در طول پنج ماه نخست سال جاری که حاکی از کسری ۱۷۳ هزار میلیارد ریالی دولت در این مدت است، می‌توان پیش‌بینی کرد که احتمالا کسری بودجه امسال دولت اندکی کمتر از برآوردهای رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خواهد بود.

بر اساس این گزارش، تراز عملیاتی دولت که به نوعی نشان دهنده کسری بودجه آشکار است، به لحاظ درآمدها و اعتبارات هزینه‌ای به علاوه پرداختی تنخواه حقوق و مزایای مستمری کارکنان استان‌ها به خزانه معین استان‌ها، در پنج ماه نخست امسال دارای مانده منفی معادل ۱۷۳ هزار میلیارد ریال است. براین اساس هزینه‌ها حدود ۹/۱ برابر درآمدها در پنج ماه نخست امسال بوده که این امر نشان‌دهنده عدم تناسب هزینه‌های جاری با درآمدهای دولت است. طبق این گزارش با لحاظ تراز عملیاتی ۱۷۳ هزار میلیارد ریالی می‌توان گفت که متوسط تراز عملیاتی دولت در هر ماه، منفی ۳۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال بوده است.

افزایش ۹ درصدی هزینه‌های دولت

اما ارائه آخرین گزارش از وضعیت مالی دولت در سال‌جاری نیز ابعاد دیگری از تحلیل‌ها را پیش رو قرار داده است. طبق گزارش معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور که هر دو هفته یک بار به مجلس ارائه می‌شود، میزان اعتبارات هزینه‌ای دولت تا هفته منتهی به ۲۷ مهرماه امسال چیزی در حدود ۴۵۱ هزار و ۷۱۸ میلیارد ریال بوده است. «موسی‌الرضا ثروتی» در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با اشاره به میزان اعتبار هزینه‌ای دولت در مدت مشابه سال گذشته که حدود ۴۱۲ هزار و ۵۲۵ میلیارد ریال بوده، از افزایش حدودا ۹ درصدی هزینه‌های دولت نسبت به سال قبل خبر داده است. اما طبق این گزارش، میزان پرداخت حقوق کارکنان دولت درحدود ۱۰۴ هزارو ۹۳۳ میلیارد ریال بوده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته در حدود ۸۲ هزارو ۶۵۷ میلیارد ریال بوده است. این میزان با رشد ۲۷ درصدی نسبت به سال قبل همراه بوده است. عضو کمیسیون برنامه و بودجه به موضوع میزان اعتبار تملک دارایی سرمایه‌ای (عمرانی) دولت شامل اعتبارات ملی و استانی در سال جاری نیز اشاره کرده و می‌گوید: این میزان در سال‌جاری حدود ۳۷ هزارو ۶۷۳ میلیارد ریال بوده که در مدت مشابه سال گذشته در حدود ۹۲ هزارو ۹۸۴ میلیارد ریال بوده است. براین اساس میزان اعتبار تملک دارایی سرمایه‌ای (عمرانی) نسبت به سال قبل حدود ۶۰ درصد کاهش داشته است. ثروتی میزان اعتبار تملک دارایی مالی دولت در سال‌جاری را در حدود ۶۶۱ میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه این رقم در مدت مشابه سال قبل حدود ۲۲۴۳ میلیارد ریال بوده است، میزان اعتبار تملک دارایی مالی دولت نسبت به سال گذشته حدود ۷۰ درصد کاهش داشته است. نماینده مردم بجنورد در مجلس درباره میزان بودجه عمومی دولت نیز گفت: میزان بودجه عمومی دولت درسال جاری در حدود ۵۰۱ هزار و ۲۴ میلیارد ریال بوده است که این رقم در مدت مشابه سال قبل حدود ۵۴۲ هزارو ۳۷۴ میلیارد ریال بوده است. به گفته وی میزان بودجه عمومی دولت امسال ۸ درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است.