در نتیجه ابتدا باید شرایط زیست عفیفانه فراهم شود؛ مردم در حال حاضر با مشکل تامین مسکن، تامین حداقل‌های مواد خوراکی و تامین لباس و ملزومات زندگی روبه‌رو هستند. با سیل مهاجرت از سوی اقشار مختلف جامعه روبه‌رو هستیم. در نتیجه باید بپذیریم یکی از دلایل مهم واکنش به برخی از موضوعات از جمله هنجارشکنی در حجاب، واکنش نشان دادن به شرایط نامطلوب اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جامعه است که به شکل نافرمانی خودش را نشان می‌دهد.

 روزنامه همشهری با عنوان «۳ خبر خوش از بهبود اقتصاد» نوشت: رشد ۲/ ۶درصدی اقتصاد، کاهش ۱۴درصدی نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه و افزایش تولید نفت به ۴/ ۳ میلیون بشکه در روز ازجمله نشانه‌های تغییر ریل اقتصاد ایران در نیمه نخست امسال هستند. بانک مرکزی از رشد ۲/ ۶درصدی اقتصاد ایران در فصل بهار امسال رونمایی کرد. قد کشیدن اقتصاد ایران همزمان با افزایش سطح تولید نفت کشور و کاهش نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه و ثبات این روزهای بازار ارز نشان از فروکش کردن انتظارات تورمی و احیای اقتصاد دارد و به‌گفته محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی آمارها از مدیریت فشار تحریم‌ها بر اقتصاد حکایت می‌کند. او می‌گوید: در حال برگشت به روند بلندمدت متغیرهای کلان اقتصادی هستیم.

مصطفی هاشمی‌طبا در سر‌مقاله شرق نوشت: حسب تصمیم مجلس شورای اسلامی، برنامه پنج‌ساله ششم (برنامه مربوط به سال ۹۶ تا سال ۱۴۰۰) برای سومین بار تا پایان سال ۱۴۰۲ تمدید شده است. این به آن معناست که از سال ۱۴۰۰ که باید لایحه برنامه هفتم توسعه نوشته و به تصویب مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان می‌رسیده است، تا پایان سال ۱۴۰۲، موضوع برنامه هفتم توسعه نانوشته تلقی می‌شود؛ چرا‌که برنامه فعلی مصوب هیات وزیران که حسب اعلام‌های رسمی و غیررسمی در کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس تغییر ماهیتی پیدا کرده، قابل رسیدگی نیست و معلوم نیست که برنامه هفتم، باید از نو از طرف دولت تدوین شود یا آنکه مجلس همان برنامه را این‌بار با تغییر کمتر و مورد توافق دولت به صحن مجلس ارائه خواهد داد.

 روزنامه جمهوری اسلامی از وضعیت اقتصادی انتقاد کرد و نوشت: در این هفته نیمی از سال ۱۴۰۲ سپری شد بدون آنکه شاهد بهبود وضعیت معیشتی مردم و کاهش قیمت‌ها باشیم. در همین حال برخی صاحب‌نظران اقتصادی درباره جهش دوباره نرخ تورم هشدار داده‌اند.