پاسخ ترکیه به درخواست ضد ایرانی آمریکا

دولت هند به دنبال پرداخت بدهی نفتی ایران از طریق ترکیه است

آمریکا به ترکیه هشدار داد تا از انجام مبادلات بانکی با ایران بپرهیزد دنیای‌اقتصاد- در آستانه توافق دهلی نو و آنکارا برای پرداخت بدهی نفتی هند به ایران از طریق ترکیه، آمریکا به ترکیه هشدار داد تا از انجام مبادلات بانکی و تجاری با ایران بپرهیزد. این در حالی است که مقامات آنکارا، درخواست آمریکا را برای محدودشدن فعالیت بانک ایرانی ملت در ترکیه رد کردند. ترکیه در پاسخ به آمریکا گفته است که بانک ملت در فهرست بانک‌های تحریمی ایرانی از طرف سازمان ملل قرار ندارد و ترکیه هم بارها اعلام کرده که تعهدی در برابر تحریم‌های یک جانبه اروپا و آمریکا ندارد. افزون بر این، معاون اول رییس‌جمهور ایران و وزیر مشاور و رییس گمرکات ترکیه در دیدار روز پنجشنبه خود بار دیگر بر گسترش مناسبات اقتصادی دو کشور تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، یک مقام آگاه وزارت نفت هند تاکید کرد دولت هند به دنبال پرداخت بدهی نفتی ایران از طریق ترکیه است.

بر اساس این گزارش، بانک مرکزی هند در ماه دسامبر سال گذشته ارائه تسهیلات بانکی برای خرید نفت و گاز از ایران را متوقف کرد و از آن زمان دو کشور به دنبال یافتن واسطه‌ای برای انتقال پول نفت خریداری‌شده از ایران هستند.

یک مقام وزارت نفت هند از ترکیه به عنوان گزینه‌ای برای انتقال پول خرید نفت به ایران نام برد و افزود: ما به دنبال یافتن راه‌های جایگزین هستیم و این کار باید به سرعت انجام شود.

ایران با صدور سالانه ۱۲ میلیارد دلار نفت به هند دومین تامین‌کننده نفت این کشور بعد از عربستان سعودی است. اوایل ماه جاری میلادی خبرهایی درباره احتمال انتقال پول خرید نفت هند به ایران از طریق بانکی در آلمان منتشر شد، اما دولت آلمان این گزارش‌ها را رد کرد. تصمیم بانک مرکزی هند در توقف ارائه تسهیلات بانکی برای خرید نفت و گاز ایران چند هفته بعد از دیدار باراک اوباما رییس‌جمهور آمریکا از هند اعلام شد و مقامات آمریکایی از این تصمیم استقبال کردند.

اگرچه تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد شامل فروش و صادرات نفت ایران نمی‌شود، اما آمریکا در اقدامی یک‌جانبه شرکت‌های نفتی بین‎‎المللی را از خرید نفت ایران برحذر داشته و جریمه‌های سنگینی را برای آنها وضع کرده است. در ماه جولای ۲۰۰۹، آمریکا با تشدید تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران شرکت‌های آمریکایی را از صدور فرآورده‌های نفتی به ایران یا سرمایه‌گذاری در بخش انرژی این کشور منع کرد و محدودیت‌هایی را برای شرکت‌های غیرآمریکایی هم که به چنین اقداماتی مبادرت کنند، در نظر گرفت. اتحادیه اروپا نیز پس از آن تحریم‌های مشابهی را علیه جمهوری اسلامی به اجرا گذاشت.

مخالفت آمریکا با ارتباط بانکی ترکیه با ایران

در پی انتشار خبر تمایل هند به پرداخت بدهی نفتی خود به ایران از طریق ترکیه، دولت آمریکا به ترکیه هشدار داد تا از انجام مبادلات بانکی و تجاری با ایران بپرهیزد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آلمان، دولت آمریکا پس از آنکه هند اعلام کرد: در صدد پرداخت بدهی خرید نفت ایران از طریق ترکیه است، در موضعی مداخله جویانه به بانک‌های این کشور هشدار داد از انجام این کار پرهیز کنند. در همین رابطه، دیوید کوهن، معاون وزیر خزانه‌‌داری آمریکا، از ترکیه خواسته که تحریم‌های سازمان ملل را رعایت کند.

دیوید کوهن در یک کنفرانس مطبوعاتی ادعا کرد که بانک‌های ترکیه باید نسبت به سوءاستفاده ایران از مناسبات با ترکیه در جلب حمایت از برنامه هسته‌‌ای جمهوری اسلامی هوشیار باشند.

کوهن تاکید کرد که پشتیبانی ترکیه از تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، با توجه به همسایگی این کشور با ترکیه، اهمیت زیادی دارد.

وی به ویژه نسبت به همکاری ترکیه با شعبه‌‌های بانک ملت ایران در آن کشور هشدار داد و مدعی شد که اهمیت منزوی کردن بانک ملت در ترکیه از موضوع‌های مورد بحث میان وزارت خزانه‌‌داری آمریکا با مقامات آنکارا بوده‌ است.

معاون وزارت خزانه‌‌داری آمریکا همزمان گفت که از موضوع پرداخت بدهی نفتی هند به ایران از طریق ترکیه اطلاعی ندارد. او همچنین مدعی شد که آمریکا نگران است گسترش روابط تجاری ایران و ترکیه موجب شود که ایران بر معاملات خود سرپوش بیشتری بگذارد.

به ادعای کوهن، هرچه مناسبات تجاری ایران و ترکیه بیشتر شود، به‌ همان اندازه نیز خطر سوءاستفاده جمهوری اسلامی از این روابط بالاتر می‌‌رود.

رد درخواست آمریکا توسط ترکیه

در همین حال، تلویزیون فارسی بی.بی.سی پنج‌شنبه شب گزارش داد که آمریکا از ترکیه خواسته است فعالیت شعب بانک ایرانی ملت را محدود کند، اما ترکیه این درخواست را رد کرده است. به گزارش ایرنا، تلویزیون فارسی بی.بی.سی افزود: ترکیه در پاسخ به آمریکا گفته است که بانک ملت در فهرست بانک‌های تحریمی ایرانی از طرف سازمان ملل قرار ندارد و ترکیه هم بارها اعلام کرده که تعهدی در برابر تحریم‌های یک‌جانبه اروپا و آمریکا ندارد. بی‌بی‌سی با بیان اینکه به نظر نمی‌رسد به این راحتی ترکیه حاضر شود چنین درخواستی را بپذیرد، ‌گفت: با توجه به اینکه اولین بار نیست چنین درخواست‌هایی از سوی آمریکا مطرح می شود و ترکیه در کنار این موضوع هم تاکید کرده قطع رابطه تجاری با ایران به عنوان کشور همسایه‌ای که از تامین‌کننده‌های گاز برای ترکیه محسوب می‌شود، در حال حاضر غیرممکن است. معاون وزیر دارایی آمریکا که برای رایزنی تحریم ایران و لیبی به آنکارا سفر کرده بود، گفت، ‌مبادلات پولی از طریق بانک ملت در ترکیه می‌تواند ایران را در نقض تحریم‌ها کمک کند.

گسترش روابط ایران و ترکیه

تلاش‌های آمریکا برای محدود سازی روابط ایران با ترکیه در شرایطی صورت گرفته است که محمدرضا رحیمی، معاون اول رییس‌جمهور در دیدار حایاتی یازیچی، وزیر مشاور و رییس گمرکات ترکیه با بیان اینکه ایران و جمهوری ترکیه دو کشور دوست و برادر هستند، گفت: دو کشور باید تلاش کنند رابطه برادری فیمابین در تمامی زمینه‌ها و همکاری‌های مشترک نمایان شود.

به گزارش ایسنا، رحیمی در این دیدار با اشاره به ظرفیت‌های فراوان دو کشور در بخش‌های مختلف گفت: فعال شدن این ظرفیت‌ها در راستای تامین منافع دو کشور خواهد بود. معاون اول رییس‌جمهور همچنین از آمادگی ایران برای اجرا شدن برنامه‌های تجارت ترجیحی میان دو کشور خبر داد و بر ضرورت تلاش مسوولان دو کشور برای تسریع در انجام توافقات فیمابین تاکید کرد. حایاتی یازیچی، وزیر مشاور و رییس گمرکات ترکیه نیز در این دیدار با اشاره به توافقات صورت گرفته میان دو کشور گفت: اقدامات دو کشور برای اجرا شدن توافقات فیمابین از اهمیت فراوانی برخوردار است و نیازمند تلاش و هماهنگی میان دو کشور است.

ترکیه چهارمین شریک بزرگ تجاری ایران

وزیر اقتصاد با تاکید بر افزایش تجارت بین ایران و ترکیه به ۳۰ میلیارد دلار، گفت: از اینکه ترکیه به عنوان چهارمین شریک بزرگ تجاری جایگزین کشور انگلستان شده است بسیار خرسندیم. به گزارش شادا، وزیر مشاور ترکیه عصر چهارشنبه با حضور در وزارت اقتصاد با «سید شمس‌الدین حسینی» وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد. حسینی در این دیدار با تاکید بر تسهیل روابط تجاری بین دو کشور اظهار کرد: موانع تجارت بین دو کشور در امر واردات و صادرات و امور گمرکی باید بر طرف شود. حسینی افزایش سطح مبادلات تجاری بین دو کشور را مورد تاکید قرار داد و گفت: ارتقای سطح مناسبات تجاری به ۳۰ میلیارد دلار مورد انتظار است. «یازیجی» وزیر مشاور ترکیه نیز با اشاره به اینکه سطح روابط فعلی دو کشور نشانگر تعهد دو طرف به ارتقای مناسبات همه جانبه است گفت: باید تلاش کنیم ، پروتکل‌های امضا شده بین دو کشور هرچه سریع‌تر اجرا شود.