خزاعی: در هیچ کشوری از جمله سوریه دخالت نمی‌کنیم

محمد خزاعی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل ادعای اعضای شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر کمک تهران به دولت دمشق در سرکوب مردم سوریه را رد کرد و گفت: ما در هیچ کشوری از جمله سوریه دخالت نمی‌کنیم. به گزارش ایسنا، خزاعی اظهار کرد: سیاست دوگانه غرب نسبت به مداخله نظامی در یک کشور و سکوت در برابر تحولات کشوری دیگر، شکست خورده است. مساله اصلی این است که ما از حمایت برخی اعضای شورای امنیت از جمله آمریکا نسبت به مداخله نظامی در سایر کشورها همچون کشورهای همسایه ایران بسیار نگران هستیم.

خزاعی این سخنان را پس از آن مطرح کرد که اعضای دائم و غیردائم شورای امنیت سازمان ملل نتوانستند بر سر صدور بیانیه علیه سوریه نسبت به تظاهرات اخیر در این کشور با یکدیگر به توافق برسند. نماینده دائم ایران در سازمان ملل تاکید کرد: وقتی آمریکا خود در امور داخلی کشورهای مستقل دخالت می‌کند باید از دعوت دیگران به خودداری از این عمل بپرهیزد. وی تصریح کرد: ما در [امور داخلی] هیچ کشوری از جمله سوریه دخالت نمی‌کنیم. این دیپلمات ایرانی با اشاره به نشست روز چهارشنبه (۷ اردیبهشت) شورای امنیت درباره سوریه گفت: این نشست تلاشی شکست‌خورده از سوی آمریکا، انگلیس و فرانسه بود؛ چرا که در این جلسه هیچ اجماعی بر سر تحولات سوریه حاصل نشد. بسیاری از کشورهای دائم و غیردائم شورای امنیت با دیدگاه‌های مطرح شده از سوی آمریکا، انگلیس و فرانسه مخالفت کردند.

خزاعی افزود: سازمان‌دهندگان این نشست کشورهای دیگر را به دخالت در امور داخلی سایر کشورها متهم می‌کنند، در حالی که نیروهای نظامی خود را برای کشتار غیرنظامیان عراق و افغانستان به این دو کشور می‌فرستند.

وی افزود: برخی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل در امور داخلی کشورهای خاورمیانه دخالت می‌کنند، حال آن که چشمان خود را به روی قتل‌عام غیرنظامیان در این کشورها می‌بندند. خزاعی همچنین تصریح کرد: برخی از اعضای شورای امنیت ایران را به دخالت در امور داخلی دیگر کشورها متهم می‌کنند، در حالی که خود در سراسر منطقه پایگاه نظامی دارند و از مداخلات نظامی در کشورهای همسایه ایران حمایت می‌کنند.

خزاعی که با شبکه خبری پرس تی‌وی گفت‌وگو می‌کرد، با «بی‌اساس و غیرواقعی» خواندن اتهامات آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، این ادعاها را رد و بار دیگر تکرار کرد: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران از مداخله در امور داخلی سایر کشورها حمایت نمی‌کند.

وی تاکید کرد: چنین تلاش‌هایی با هدف انحراف افکار عمومی جهان نسبت به مداخله آمریکا، انگلیس و فرانسه در امور داخلی دیگر کشورها صورت می‌گیرد. فرانسه، انگلیس، آلمان و پرتغال تحت فشار آمریکا پیش‌نویسی را منتشر کرده و از شورای امنیت خواسته بودند دمشق را محکوم کند. شورای امنیت سازمان ملل درحالی این اتهام علیه کشورمان را طرح کرده است که پیش از این، باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا چنین ادعایی را علیه ایران عنوان کرده بود. در پی این رویداد بود که دولت‌های ایران و سوریه ادعای اوباما را رد کردند.