گزارش پرداخت یارانه نقدی به تولید

عکس: حمید جانی‌پور

فرزین: بانک مرکزی نرخ رشد اقتصادی را به سرعت اعلام کند

دنیای اقتصاد - فرزین دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها با حضور در یک برنامه تلویزیونی به تشریح دستاوردهای ۱۴۴ روزه اجرای قانون یارانه‌ها در کشور پرداخت و اجرای‌این قانون را با توجه به‌اینکه تاکنون دولت حتی یک روز در پرداخت به مردم تاخیر نداشته است‌، موفقیت‌آمیز دانست و گفت: البته فاصله بین درآمدها و نقدینگی وجود دارد و بخشی از نقدینگی در حال جذب است. فرزین در عین حال با اشاره به آمار صندوق بین‌المللی پول درباره نرخ رشد اقتصادی‌ایران‌، ارقام اعلامی‌از سوی‌این صندوق را دارای منشاء سیاسی دانست که با اقتصاد‌ایران همخوانی ندارد‌. معاون وزیر اقتصاد همچنین از احتمال تجدیدنظر در تقسیم‌بندی منطقه‌ای قبوض گاز خبر داد و گفت که سیاست دولت حمایت از تولید است و در‌این راستا ۳ هزار و ۲۲ تولیدکننده با بانک قرارداد منعقد کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا فرزین پنج‌شنبه شب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره نرخ رشد اقتصادی اعلام شده از سوی صندوق بین‌المللی پول برای اقتصاد‌ایران گفت: صندوق بین‌المللی پول در گزارش آوریل ۲۰۱۰ یعنی فروردین ماه ۸۹ رشد اقتصاد‌ایران در سال ۲۰۱۰ یعنی سال ۸۹‌ایران را ۳ درصد و نرخ رشد سال ۲۰۱۱ یعنی سال ۹۰ را ۳/۲ درصد پیش‌بینی کرده بود. همچنین در گزارش اکتبر صندوق بین‌المللی پول رشد سال ۲۰۱۰‌ایران را از ۳ درصد به ۶/۱ درصد و نرخ رشد سال ۲۰۱۱ را از ۲/۳ درصد به ۳ درصد کاهش داد، در حالی که بانک جهانی همان اعداد قبلی را اعلام کرده بود. وی تصریح کرد: در گزارش آوریل ۲۰۱۱ یعنی فروردین ماه امسال صندوق بین‌المللی پول مجددا نرخ رشد اقتصادی‌ایران را صفر و نرخ رشد سال ۲۰۱۰ را یک درصد اعلام کرد. در عین حال، نرخ رشد سال‌های گذشته را نیز کاهش دادند به طوری که نرخ رشد اقتصادی سال ۲۰۰۹ را از ۱/۸ درصد به یک درصد کاهش دادند. فرزین با بیان‌اینکه‌این کار را در مورد سوریه هم انجام دادند، افزود:‌این در حالی است که در سال ۸۹ رشد درآمد نفتی‌ایران که بر روی نرخ رشد یک کشور نفتی بسیار تاثیر گذار است، معادل ۲۷ درصد، میزان رشد سپرده‌های بانکی ۲۷ درصد و رشد تسهیلات‌دهی به بخش خصوصی ۳۴ درصد بوده است. به گفته وی، بر اساس گزارش سازمان بورس از تعداد ۱۵۹ شرکت بورسی ۷/۲۷ درصد آنها صنعتی هستند که میزان فروش آنها به قیمت واقعی رشد ۵/۱۲ درصد و سود آنها ۴/۵۷ درصد رشد داشته است. میزان تولید خودرو در کشور با رشد ۱۲/۴ درصد و سیمان مصرفی ۱۶ درصد رشد را تجربه کرده است، بنابراین تمام شاخص‌ها رشد دو رقمی‌را نشان می‌دهند.

تاکید بر اعلام سریع رشد اقتصادی

معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر‌اینکه نرخ رشد اقتصادی را بانک مرکزی باید اعلام کند، اظهار امیدواری کرد که بانک مرکزی نرخ رشد را به سرعت اعلام کند. وی در عین حال گفت:‌این ارقام اعلامی ‌از سوی صندوق بین‌المللی پول منشا سیاسی دارد، زیرا در مورد کشور عربستان که با مشکلاتی مواجه بود، ارقام افزایشی است، بنابراین ارقام اعلام شده برای اقتصاد‌ایران با واقعیت همخوانی ندارد.

تولیدکنندگان یارانه نقدی گرفتند

فرزین در ادامه تصریح کرد: بر اساس قانون ۳۰ درصد منابع قرار است به تولیدکنندگان اختصاص یابد که بخشی به صورت نقدی و بخشی به صورت غیر نقدی صورت گرفته است، در ابتدای اجرای طرح ۵۵۰ میلیارد تومان به وزارت صنایع اختصاص یافت. وی تصریح کرد: وزارت صنایع روی سایت خود اسامی‌صنایع آسیب‌پذیر بالغ بر ۲۵ رشته صنعتی اعم از سیمان و فولاد را درج کرده است، بنابراین بر اساس برنامه اعلام شده ۵ هزار و ۳۰۰ تولیدکننده در سایت به عنوان آسیب پذیر ثبت نام کردند، وزارت صنایع نیز آنها را به بانک‌ها برای دریافت تسهیلات معرفی کرد و از‌ این تعداد ثبت‌نام کننده ۳ هزار و ۲۲ تولیدکننده با بانک قرارداد منعقد کردند.

سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی دولت عنوان کرد: اولین حمایت صورت گرفته حمایت نقدینگی بود، زیرا با توجه به افزایش هزینه انرژی که برای تولیدکنندگان اتفاق می‌افتاد ممکن بود که نقدینگی لازم را برای هزینه‌های برق، گاز و غیره نداشته باشند. به گفته وی، وزارت صنایع با وزارت نیرو و شرکت گاز قراردادی منعقد کرد مبنی بر‌اینکه ‌این افزایش را در قبض آنها منظور نکنند و اجازه دهند که افزایش به صورت اعتبار انرژی توسط وزارت صنایع پرداخت شود، بنابراین ۵۵۰ میلیارد تومان با بخشی از منابع بانکی ادغام شد و در اختیار آنها قرار گرفت.

تغییر خطوط تولید و تکنولوژی

فرزین برنامه دوم حمایت از صنعت را حمایت از تغییر خطوط تولید و تکنولوژی عنوان و بیان کرد: برای این منظور۸۵۰ میلیارد تومان پرداخت شده است و وزارت صنایع با بانک ملی قراردادی را منعقد کرده و قرار است که امسال میزان وام‌های ارزان قیمتی که به بخش تولید و صنعت پرداخت می‌شود اجرایی شود‌. وی ادامه داد: تا رقم ۱۵۰ میلیون تومان از بانک پرداخت می‌شود اما از رقم ۱۵۰ میلیون تومان به بالا باید طرح‌ها توسط وزارت صنایع بررسی شود.

حمایت از بخش کشاورزی

سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی از پرداخت ۲۰۰ میلیارد تومان و سپس ۱۵۰ میلیارد تومان به وزارت جهاد کشاورزی خبر داد و افزود: از‌این رقم وزارت جهاد ۱۶۰ میلیارد تومان به بانک کشاورزی پرداخت کرد، بانک کشاورزی ‌این رقم را با دو برابر با منابع خود ادغام کرد و قرار است که به مرغداری‌ها و کشاورزی وام پرداخت شود.

وی با بیان ‌اینکه برای بخش حمل و نقل نیز در ابتدا ۲۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است، افزود: ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات اعتباری ۴ درصدی به حمل ونقل پرداخت کرده‌ایم.

فاصله بین درآمدها و نقدینگی

فرزین با تاکید بر‌اینکه در بخش منابع اولویت اول با خانوارها است یعنی پول خانوارها را تامین می‌کنیم، افزود: در تمام مدت اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها، قبل از آغازماه از محل درآمدها پول خانوار پرداخت می‌شد، فاصله بین درآمدها و نقدینگی وجود دارد و بخشی از نقدینگی در حال جذب است.

وی با اشاره به گذشت ۱۴۴ روز از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها در کشور، عنوان کرد: در‌این مدت حتی یک روز تاخیر در پرداخت یارانه‌های نقدی نداشته‌ایم و اعتماد در مردم بوجود آمده که دولت همیشه می‌تواند یارانه نقدی را بپردازد و در پرداخت خانوار مشکلی نداشته‌ایم.