شورای نگهبان مصوبه اخیر مجلس درباره لزوم برخورداری از مدرک کارشناسی ارشد برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس را تایید کرد. عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به مصوبه مجلس درباره اصلاح ماده ۲۸ قانون انتخابات ۱۳۷۸ و اصلاحات بعدی آن، گفت: این مصوبه یک نوبت به شورای نگهبان ارسال شد و شورای نگهبان آن را مغایر با قانون اساسی تشخیص داد.

وی افزود: مصوبه مذکور اخیرا توسط مجلس اصلاح و در جلسه شورای نگهبان مغایر با شرع و قانون اساسی تشخیص داده نشد.

بر پایه این گزارش، در مصوبه ابتدایی مجلس، شرط نامزدی برای انتخابات مجلس داشتن مدرک تحصیلی فوق‎لیسانس با ۵ سال سابقه کار اجرایی و مدیریتی لحاظ شده بود که با ایراد شورای نگهبان مجددا در مجلس اصلاح و مقرر شد نامزدهای انتخابات مجلس به شرط داشتن تنها مدرک تحصیلی فوق‎لیسانس در این انتخابات کاندیدا شوند که بر همین اساس شورای نگهبان اصلاحات را مغایر با شرع و قانون اساسی تشخیص نداد.

بر اساس مصوبه مجلس کاندیداهای انتخابات مجلس با مدرک لیسانس و حتی با داشتن سابقه اجرایی ۵ساله نمی‌توانند به عنوان کاندیدا در انتخابات مجلس شرکت کنند و مدرک فوق‌‏لیسانس یا کارشناسی ارشد ملاک کاندیداهای این انتخابات شد.

پیش از این، کاندیداها با داشتن مدرک لیسانس در صورت داشتن پنج سال سابقه اجرایی می توانستند کاندیدای انتخابات مجلس شوند؛ اما از این پس و از جمله برای انتخابات مجلس نهم که اسفند امسال برگزار می شود، شرط داشتن فوق لیسانس الزامی خواهد بود.این شرط درباره نمایندگان کنونی و پیشین مجلس یک تبصره دارد و هر دوره سابقه نمایندگی برای آنان به مثابه یک مقطع تحصیلی محاسبه خواهد شد.