سردار سلامی با یادآوری زنجیره‌ای بودن این ماهواره توضیح داد: «این ماهواره و پرتاب آن در امتداد نقشه راه پرتاب‌ ماهواره‌های سپاه است که به صورت زنجیره‌ای در هر مرحله به پدیده‌های مدرن‌تر دست پیدا می‌کنیم. این ماهواره از نور ۲ هفت کیلوگرم سنگین‌تر است و از تجهیزات تصویربرداری با دقت و کیفیت بهتر برخوردار است و به شکل طبیعی یکی از حلقه‌های زنجیره ماهواره‌ای ما را تکمیل می‌کند.» در همین حال، سردار امیرعلی حاجی‌‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم این پرتاب را نویدبخش دانست و وعده داد: «ان‌شاءالله تا پایان سال دو پرتاب دیگر نیز خواهیم داشت.»

او همچنین توضیحات بیشتری درباره ویژگی‌های ماهواره نور ۳ اعلام کرد: «ماهواره نور۳ هم دوربین دارد و هم به جمع‌آوری سیگنال مشغول خواهد بود و در آینده نه چندان دور منظومه‌ای از ماهواره‌ها را در مدار خواهیم داشت.» سردار علی جعفرآبادی، فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه هم درباره پرتاب ماهواره نور ۳ جزئیات بیشتری ارائه داد: «این ماهواره روز چهارشنبه ساعت ۹:۳۰ پرتاب شد و در یک ساعت و نیم بعد که روی کشور ما بود بحمدالله ماهواره در این مدت به‌طور خودکار کاملا پایدار شده است.»

 عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات هم با انتشار پیامی در صفحه شخصی خود، پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره تصویربرداری نور۳ را تبریک گفت‌ و نوشت: «با تلاش متخصصان نیروی هوافضای سپاه، ماهواره تصویربرداری نور۳ با ماهواره‌بر ایرانی قاصد با موفقیت در مدار ۴۵۰کیلومتری زمین قرار گرفت، این موفقیت را به همه مردم، تلاشگران صنعت فضایی کشور و متخصصان فضایی سپاه پاسداران تبریک می‌گویم.»

از مصباح تا نور

ایران نهمین کشور دنیا پس از شوروی، ایالات‌متحده آمریکا، فرانسه، ژاپن، چین، بریتانیا، هند و رژیم صهیونیستی است که تاکنون به‌صورت مستقل، موفق به پرتاب ماهواره به فضا شده‌ است. هر کدام از ماهواره‌ها به دلایل مختلفی از جمله مخابراتی و کاوشگری با آسمان رفتند. «سینا۱»‌ نخستین ماهواره و کاوشگر فضایی ایران است که روز پنج‌شنبه ۶ آبان ماه سال ۱۳۸۴، روی یک موشک ماهواره‌بر کوسموس-۳ام روسی به فضا پرتاب شد و با موفقیت در مدار اختصاصی ایران قرار گرفت. محل پرتاب آن پایگاه فضایی پلستسک در روسیه بود.  ماهواره خیام هم در روز ۱۸ مرداد ۱۴۰۱، در ساعت ۱۰ و ۲۳دقیقه صبح به وقت تهران در پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان با موشک سایوز روسیه با موفقیت پرتاب شد.

وزن این ماهواره ۶۰۰ کیلوگرم بود که هنوز هم در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین در حال چرخش است. گفته می‌شود، عمر ماموریتی این ماهواره ۵ سال گزارش شده است.  ماهواره فجر به عنوان نخستین ماهواره با ماموریت انتقال مداری کشور با قابلیت تغییر مدار ۲۵۰ تا ۴۵۰ کیلومتر بیضوی به مدار ۴۵۰ کیلومتر دایره‌ای با استفاده از پیش‌برنده گاز سرد (تراست گاز سرد) است که سبب افزایش طول عمر ماهواره به یک و نیم سال می‌شود. این ماهواره با کمک ماهواره‌بر سفیر ۱-ب در سیزدهم بهمن ۱۳۹۳ به فضا پرتاب شد. همچنین اعلام شده بود ماهواره فجر ۵/ ۱ سال در مدار باقی خواهد ماند. به جز این ماهواره‌ها دوازده ماهواره دیگر از سوی ایران به فضا پرتاب شده است. آخرین ماهواره‌ها به زنجیره‌ای نور معروف شدند. ماهواره نور۱ در تاریخ ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ در مدار ۴۲۵کیلومتری قرار گرفت و ماهواره نور۲ در تاریخ ۸ اسفند ۱۴۰۰ به مدار ۵۰۰کیلومتری پرتاب شد. هر سه این پرتاب‌ها توسط ماهواره‌بر قاصد که توسط متخصصان نیروی هوافضای سپاه ساخته شده است، به فضا پرتاب شدند.

اهمیت این ماهواره‌ها در فضا

بی‌شک امروزه نیازهای نیروی نظامی به فضا بسیار گسترده است. سردار حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه در همین رابطه عنوان کرد: «در گذشته، سایر کارها بدون دستیابی به فضا ناقص می‌ماند. به‌طور خلاصه تصویربرداری در طیف‌های مختلف نوری با کیفیت و تفکیک بالا، خدمات رله مخابرات، ارسال فرامین و دریافت داده در مسافت‌های بسیار دور به‌صورت بی‌درنگ (Real time) مثلا برای پهپادها و شناورهای دریایی و در نهایت خدمات مکان‌یابی جهانی برای سامانه‌های هدایت و ناوبری موشک‌ها و ادوات نظامی و نفرات از جمله مهم‌ترین نیازهای یک نیروی نظامی به خدمات ماهواره‌ای است.» از سوی دیگر، سردار علی جعفرآبادی، فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه درباره تفاوت‌های ماهواره نور۳ با نسل‌های قبلی خود گفت: «آن فرآیندی که ما در ماهواره نور ۱ داشتیم در نور ۳ به صورت خودکار و به مدت یک ساعت انجام شده است و این نشان می‌دهد که تجربه و تخصص دانشمندان ما در کنترل ماهواره بالا رفته است.»

جعفرآبادی ماموریت این ماهواره را سنجشی و شناسایی دانسته و درباره دوربینی که در آن استفاده شده توضیح داد که نور۳ نسبت به نور ۲ تا دو و نیم برابر دقت عکس‌برداری بیشتری دارد و یک‌سری سنسورهای سیگنالی روی ماهواره نصب‌شده که متفاوت از ماهواره‌های نور ۱ و ۲ است. او همچنین ماهواره‌بر قاصد را قابل توجه دانست، چرا که تا امروز سه پرتاب موفق داشته است و تاکید کرد که این ماهواره‌بر صلاحیت‌های لازم را دارد تا در پروسه تولید قرار بگیرد. فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه همچنین امیدوار است: «بعد از این به فضل الهی ما قادر خواهیم بود که ماهواره‌های دولت، کشور و دانشگاهی را پرتاب کنیم و پرتاب‌های کوچک به صورت چند ماهواره در یک ماهواره‌بر را هم انجام دهیم.»