قصد ما اصلاح رویه‌های اقتصادی است

وی گفت: من از سال گذشته اعلام کردم که قبل از اینکه سراغ مشتری بانک بروم، به سراغ شما می‌آیم و البته به سراغ آنها هم رفته‌ام. اژه‌ای گفت: قدم اول اصلاح امور است و بانک‌ها باید کارها را انجام دهند و اگر قصوری کنند اول سراغ بانک مرکزی خواهیم رفت و بعد سراغ بانک و بعد سراغ مشتری.

به گزارش میزان، رئیس قوه‌قضائیه همچنین در دیدار روز گذشته خود با دانشجویان و اساتید دانشگاهی استان آذربایجان شرقی با اشاره به موضوع اصلاح و بازاجتماعی کردن محکومان و مجرمان، گفت: یکی از وظایف قوه‌قضائیه اصلاح و بازاجتماعی کردن محکومان و مجرمان است؛ ما اعتقاد داریم که باید راه بازگشت و توبه را برای جوانان یا اشخاصی که در اثر وسوسه‌های شیطان‌صفتان مرتکب جرایم شده‌اند، باز گذاشت؛ اگر فردی مرتکب جرمی شد باید مجازات شود، اما نباید از حیز انتفاع ساقط شود؛ حتی معتقدیم چنانچه مجرمی به حکم قانون با مجازات اعدام مواجه شد، نباید به‌گونه‌ای باشد که زندگی اجتماعی بستگان و اعضای خانواده او تحت‌الشعاع قرار گیرد؛ اینها مباحثی است که در دوره جدید ما روی آنها تمرکز کرده‌ایم و از شما دانشجویان و اساتید نیز می‌خواهیم تا در این حوزه‌ها با اقدامات پژوهشی ما را یاری رسانید. رئیس قوه‌قضائیه در ادامه برنامه سفر خود به تبریز با تاکید بر اینکه دشمن تمام تلاشش را می‌کند تا اعتماد به نفس مردم را بگیرد و القا کند که حقیر هستیم، گفت: نباید کاری کنیم که در زمین دشمن بازی کنیم، ما گاهی دستاوردهای خود را هم کم می‌بینیم.

همه از اقتصاد رنج می‌بریم

وی با بیان اینکه همه ما گناه می‌کنیم، ولی افرادی دچار جرم می‌شوند، ادامه داد: یکی از وظایف ما اصلاح این افراد است و بستری فراهم کنیم از گذشته خود برگردند و دوباره به زندگی خود برگردند؛ مثلا یک جوان در مجرایی قرار می‌گیرد منجر به جرم می‌شود مثلا در شرایط خاص در اغتشاشات قرار می‌گیرد، سرقت می‌کند اما آیا این باید تا آخر هیچ راه برگشت و توبه‌ای نداشته باشد؟ رئیس قوه‌قضائیه ادامه داد: دانشگاه‌ها به ما کمک کنید که چطور بستری فراهم کنیم که آن مجرم اصلاح شود و به جامعه برگردد. وی گفت: یکی که جرمی مرتکب می‌شود نه تنها خودش با مشکل روبه‌رو می‌شود، بلکه خانواده‌اش هم درگیر مشکلاتی در جامعه می‌شوند. رئیس قوه‌قضائیه همچنین گفت: امروزه یکی از مسائل ما مساله اقتصاد و معیشت است و حتی چندین سال است که شعار سال توسط مقام معظم رهبری در مورد اقتصاد است. وی ادامه داد: همه از اقتصاد رنج می‌بریم و می‌دانیم کلید این مشکل افزایش تولید است.

اژه‌ای با بیان اینکه بدون بخش خصوصی نمی‌توان با رشد اقتصادی روبه‌رو شد، افزود: همه از تبعیض، عدم تحقق عدالت اجتماعی رنج می‌بریم؛ حال چه اقدامی باید شود که هم از بخش خصوصی استفاده و درآمدزایی کرد و به عدالت اجتماعی لطمه وارد نشود. وی گفت: چه کار باید کنیم که هم کار زیست‌محیطی کرد و به عدالت اجتماعی لطمه وارد نشود، کار اقتصادی کرد و به عدالت اجتماعی لطمه وارد نشود. وی گفت: به ما می‌گویند که قوه‌قضائیه باید جلوی آنهایی که حقوق عامه را خراب می‌کند بگیرد، ما در مقابل دوگانگی هستیم! ما با حقوق عامه روبه‌رو هستیم یعنی در یک طرف باید جلوی مازوت‌سوزی را بگیریم و در مقابل اگر جلوی آنها را بگیریم با تخریب صنعت روبه‌رو هستیم.