درخواست رئیسی از دولت مصر

در همین خصوص، سید ابراهیم رئیسی پنج‌شنبه ۲۷ مهر با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی، از دولت مصر خواست تا هرچه سریع‌‌‌تر گذرگاه رفح را به منظور امدادرسانی به مردم مظلوم غزه بازگشایی کند. رئیسی نوشت: «انتظار ما از دولت مصر، از سازمان کنفرانس اسلامی و از اتحادیه همکاری کشورهای اسلامی آن است که هرچه سریع‌تر گذرگاه رفح بازگشایی شده و امدادرسانی به مردم مظلوم غزه آغاز شود.» حملات جنگنده‌‌‌های رژیم صهیونیستی به مناطق مسکونی نوار غزه وارد پانزدهمین روز شده، جنایاتی که نقطه عطف آن حمله چند شب پیش جنگنده‌‌‌های رژیم به بیمارستان المعمدانی در مرکز غزه بود که زنان و کودکان بسیاری به شهادت رسیدند. بر اساس اعلام وزارت بهداشت فلسطین از ابتدای حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه تاکنون نزدیک به ۴‌هزار غیرنظامی شهید و بیش از ۱۲‌هزار نفر مجروح شده‌‌‌اند.

از زاویه این جنایات است که سیاست دولت سیزدهم هم معطوف به رایزنی‌های سیاسی- دیپلماتیک با کشورهای عربی و اسلامی و هشدارهای نظامی به رژیم صهیونیستی بوده است. مشارکت وزیر خارجه ایران در نشست سازمان همکاری اسلامی در جده نیز در این قالب صورت گرفت. روز چهارشنبه ۲۶ مهر نشست فوق‌‌‌العاده کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی درباره فلسطین با حضور وزرای خارجه ۵۷ کشور اسلامی از قاره‌‌‌های مختلف برگزار شد. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در راس هیاتی راهی عربستان شد، چند پیشنهاد را به اعضای سازمان برای اتخاذ تصمیم قاطع داد. قطع روابط کشورهای اسلامی با رژیم صهیونیستی، تحریم کامل این رژیم، اعزام هیات حقیقت‌‌‌یاب اسلامی و برگزاری دادگاه جنایت جنگی برای جنایت صهیونیست‌‌‌ها.

امیرعبداللهیان در گزارشی درباره دیدارها و رایزنی‌‌‌های خود با مقامات کشورهای اسلامی در جده در صفحه شخصی‌‌‌اش در برنامه ایکس نوشت: در جریان سفر به جده علاوه بر سخنرانی در اجلاس سازمان همکاری اسلامی، با وزرای خارجه ترکیه، عراق، عربستان، اندونزی، موریتانی، تونس، لبنان، کویت، آذربایجان، دبیرکل این سازمان و وزیر‌‌‌مشاور قطر دیدار داشتم. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این مدت رایزنی‌‌‌هایی را به صورت تلفنی با برخی همتایان و مقاماتی از جمله مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دبیرکل سازمان ملل، رئیس صلیب سرخ جهانی و... صورت داد تا جلوی این جنایات در غزه گرفته شود.

او همچنین بر لزوم رفع محاصره غزه تاکید و آمادگی ایران را برای ارسال کمک‌‌‌های بشردوستانه‌‌‌، ‌‌‌ آب و غذا به غزه به اطلاع «سامح الشکری» وزیر خارجه مصر رساند. رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین در این باره نامه‌‌‌ای هم به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل نوشت. حسین امیرعبداللهیان همچنین روز پنج‌شنبه و پیش از ترک جده در جمع خبرنگاران در خصوص برگزاری نشست فوق‌‌‌العاده سازمان همکاری اسلامی و آخرین وضعیت تحولات سرزمین‌‌‌های اشغالی گفت: همه وزرای امور خارجه حاضر در نشست اخیر بر توقف فوری جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه ساکنان غزه و کرانه باختری اتفاق نظر داشتند.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه همگی اتفاق نظر داشتند که کنشگران سیاسی نباید نسبت به کشتار غیرنظامیان، زنان و کودکان بی‌تفاوت باشند و باید وارد عمل شوند، گفت: در دیدارهای دوجانبه‌‌‌ای که داشتیم انتقاد شدیدی نسبت به عملکرد آقای جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا بود، چرا که اولا در شرایطی که بیمارستانی در غزه هدف بمب‌‌‌های صهیونیست‌‌‌ها قرار می‌گیرد و بیش از یک‌هزار غیر‌نظامی، کادر پزشکی و بیمار به شهادت می‌‌‌رسند، بایدن در حمایت از طرف جنگ افروز وارد منطقه می‌شود و ثانیا به تعبیر یکی از وزرای امور خارجه که گفت «دایناسور مگس زائید.»

این دیپلمات عالی‌رتبه ایرانی اضافه کرد: من روز چهارشنبه در جلسه به صراحت گفتم و واقعا همه وزرای خارجه‌‌‌ای که در نشست حاضر بودند، می‌‌‌گفتند این ادعای صهیونیست‌‌‌ها و طرف آمریکایی مبنی بر اینکه بیمارستان مورد هدف حملات جهاد اسلامی یا مقاومت قرار گرفته، ادعایی مضحک و خنده‌‌‌دار است. وی گفت: یک بار دیگر از جده محل برگزاری نشست سازمان همکاری اسلامی مایلم با صدای بلند اعلام کنم که زمان رو به پایان است و اگر جنگ افروزان تصور کنند که می‌توانند مقاومت و حماس را از غزه حذف کنند، حتما سخنی به گزاف گفته‌‌‌اند. آنها سال‌ها پیش چنین ادعایی را درباره حذف و خلع سلاح حزب‌‌‌الله در لبنان داشتند اما جهان شاهد است حزب‌‌‌الله در قوی‌‌‌ترین شرایط و موقعیت خود قرار دارد.

 آمادگی ایران برای ارسال دارو و غذا

در ادامه این رایزنی‌ها، وزیر امور خارجه ایران در گفت‌‌‌وگو با همتای الجزایری خود بر ضرورت افزایش رایزنی‌‌‌های دیپلماتیک میان کشورهای اسلامی به منظور توقف جنایات رژیم صهیونیستی علیه غیر‌نظامیان فلسطین و ساکنان بی‌‌‌دفاع غزه، تاکید کرد. به گزارش «ایرنا»، حسین امیرعبداللهیان شامگاه پنج‌شنبه با «احمد عطاف» همتای الجزایری خود درباره روابط دوجانبه و تحولات اخیر منطقه‌‌‌ای به‌ویژه وضعیت بغرنج انسانی در نوار غزه و جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌‌‌دفاع فلسطین، تلفنی گفت‌‌‌وگو کرد. وزیر امور خارجه کشورمان در این گفت‌‌‌‍وگو، اولویت فوری در وضعیت کنونی را توقف جنایات رژیم صهیونیستی علیه غیر‌نظامیان و ارسال کمک‌‌‌های بشردوستانه به غزه دانست.

امیرعبداللهیان با اشاره به جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در هدف قرار دادن غیر‌نظامیان به‌ویژه حمله اخیر به بیمارستان «المعمدانی» غزه، بر ضرورت افزایش رایزنی‌‌‌های دیپلماتیک میان کشورهای اسلامی به منظور توقف جنایات علیه غیر‌نظامیان و ارسال کمک‌‌‌های بشر دوستانه برای ساکنان بی‌دفاع غزه تاکید کرد. وی با اشاره به موضع اصولی و حمایت و دفاع همیشگی جمهوری اسلامی ایران از مساله فلسطین، بر آمادگی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران برای ارسال دارو و مواد غذایی به غزه از طریق مصر تاکید کرد. همچنین احمد عطاف وزیر امور خارجه الجزایر با اشاره به رویدادهای اخیر در فلسطین، وضعیت کنونی را نتیجه شکست طرح‌‌‌های سیاسی در زمینه دستیابی فلسطینی‌‌‌ها به حقوق مشروع و ملی‌‌‌شان در داشتن کشوری مستقل برشمرد و بر لزوم توقف خشونت‌‌‌ها علیه شهروندان بی‌‌‌گناه فلسطینی و ارسال هر چه زودتر کمک‌‌‌های بشردوستانه به نوار غزه تاکید کرد.

ضرورت اقدام فوری

در ادامه این تلاش‌ها حسین امیرعبداللهیان در تماس تلفنی با ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن آخرین تحولات فلسطین و تهاجم وحشیانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه را مورد بحث و بررسی قرار دادند. در این تماس تلفنی ضرورت اقدام فوری و موثر برای توقف جنایات جنگی رژیم صهیونیستی به مردم بی‌‌‌پناه نوار غزه به‌ویژه زنان و کودکان، رفع محاصره انسانی نوار غزه، امدادرسانی فوری بین‌المللی به این منطقه و جلوگیری از کوچاندن اجباری مردم فلسطین مورد تاکید دو وزیر قرار گرفت. امیرعبداللهیان در این گفت‌وگو تاکید کرد: بی‌تردید مساله فلسطین امروز به محور وحدت جهان اسلام و به مفهوم آرمان دفاع از هویت فرهنگی و تمدنی قبله نخست مسلمانان جهان در مقابل تکرار تجاوزگری رژیم اشغالگر صهیونیستی تبدیل شده است.

متاسفانه رژیم اشغالگر صهیونیستی با بهره‌مندی کامل از حمایت همه‌جانبه ایالات متحده آمریکا و برخی دولت‌های غربی، اقدام به جنایت جنگی، جنایات علیه بشریت، پاکسازی قومی، تبعیض نژادی و جنایت نسل کشی علیه مردم مظلوم فلسطین کرده است. مسوولیت این جنایات متوجه آمریکاست.امیرعبداللهیان ادامه داد: اقدام رژیم کودک‌کش اسرائیل در بمباران بیمارستانی در غزه و به شهادت رساندن حدود یک‌هزار غیر‌نظامی، بیمار و کادر درمانی با هیچ منطقی سازگار نیست، به راستی چه کسی باور می‌کند مقاومت از این بمب پیشرفته استفاده کرده باشد؟