ششمین نمایشگاه واردات چین برای نمایش کالاهای صادراتی به چین با حضور نخست‌وزیر این کشور و مقامات بلندپایه کشورهای مختلف امروز افتتاح رسمی می‌شود. به گزارش «ایسنا» اکسپوی بین‌المللی واردات چین CIIE نمایشگاهی تجاری است که از سال۲۰۱۸ هر سال در شانگهای چین برگزار می‌شود. این نمایشگاه اولین اکسپو در سطح ملی با موضوع واردات در جهان است که به میزبانی مشترک وزارت بازرگانی چین و دولت محلی شانگهای برگزار می‌شود. شرکای آن نیز شامل سازمان تجارت جهانی، کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل و سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل متحد می‌شوند. هدف از اکسپوی واردات، معرفی بازار داخلی چین به شرکت‌های خارجی و تقویت مصرف داخلی است. نمایشگاه بین‌المللی واردات چین، بستری برای همکاری کشورهای فقیر و غنی و همچنین اقتصادهای کوچک و بزرگ در قالب همکاری برد-برد فراهم کرده است.

همچنین امکان گفت‌وگوی شرکت‌ها و کارشناسان را از نزدیک فراهم می‌سازد تا شرکای تجاری خود را پیدا کنند. امسال نیز ششمین دوره‌ نمایشگاه بین‌المللی واردات چین (CIIE ۲۰۲۳) از امروز تا ۱۹آبان‌ماه۱۴۰۲ در شهر شانگهای برگزار خواهد شد. محمد مخبر نیز روز گذشته پیش از عزیمت به چین در گفت‌وگو با خبرنگاران روابط ایران و چین را روابطی مهم و راهبردی توصیف کرد و گفت: در این سفر به دعوت رسمی مقامات پکن در نمایشگاه بزرگ واردات این کشور شرکت خواهیم کرد و مذاکراتی نیز برای رفع موانع پیش روی توسعه مناسبات انجام خواهیم داد.

به گزارش «ایرنا» وی با اشاره به سند راهبردی ۲۵ساله میان ایران و چین افزود: فاصله سنگینی با اهداف مندرج در این سند داریم و امیدوارم این سفر بتواند گامی در جهت رفع موانع و تحقق برخی اهداف در مناسبات اقتصادی تهران- پکن باشد. به گزارش «ایسنا» معاون اول رئیس‌جمهوری تصریح کرد: ایران و چین به توافقات و تفاهماتی رسیده‌اند که برخی به قرارداد تبدیل شده و برخی هم با موانعی همراه است؛ اما تلاش می‌کنیم موانع و مشکلات پیش روی اجرایی شدن توافقات را مرتفع کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به حضور فعالان اقتصادی و شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه واردات چین اظهار کرد: در این نمایشگاه از غرفه‌های ایرانی بازدید خواهیم کرد و نخست‌وزیر چین نیز از غرفه‌های ایرانی و محصولات و تولیدات کشورمان بازدید می‌کند. وی با اشاره به رشد ۲۰درصدی غرفه‌های ایرانی در این‌ نمایشگاه افزود: تراز تجاری ایران و چین تراز خوبی است، ایران صادرات قابل توجهی به کشور چین دارد. مخبر ادامه داد: سفر رئیس‌جمهوری کشورمان به چین منجر به برخی توافقات و تفاهمات شد که برخی از این توافقات به قرارداد تبدیل شده و برخی نیز با موانعی همراه است که تلاش خواهیم کرد در این سفر موانع و مشکلات پیش روی اجرایی شدن توافقات را مرتفع کنیم.

 تقویت صادرات ایران به چین

به گزارش «ایرنا» مخبر دربخش دیگری از سخنانش بابیان اینکه تراز تجاری ما با چین تراز خوبی است، گفت: درست است که تراز ما نسبت به چین منفی است؛ اما ما صادرات خیلی خوبی به چین داریم. معاون اول رئیس‌جمهور افزود: البته شاید اکنون بنابه مصالح، استفاده چندانی از آن نشود و بخش زیادی از فعالیت‌های ما در کشور مربوط به حوزه صادرات به چین است. حتی بحثی که مطرح می‌شود که واردات ما از چین بیشتر است، در واقع درست است اما نوعا مواد اولیه و تکنولوژی مثبت است. مخبر خاطرنشان کرد: این حجم از شرکت عزیزان در نمایشگاه فرصت خوبی است؛ زیرا کشور الان برای مسائل مختلف فناوری، نفت، صنایع نفتی، صنعت، معدن حرف برای گفتن دارد و این نمایشگاه و این غرفه‌ها می‌تواند بحث صادرات به چین را تقویت کند.

 فرصت مناسب برای ایران

پیش از آغاز این سفر محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور درباره اهداف این سفر گفت: معاون اول رئیس‌جمهور با سفر به چین در مراسم افتتاحیه ششمین نمایشگاه بین‌المللی واردات چین سخنرانی و برای توسعه بازارهای بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران با مقامات چین و کشورهای حاضر مذاکره می‌کند. به گزارش «ایسنا» محمد جمشیدی با اشاره به بازار بزرگ یک میلیارد و چهارصد میلیون نفری چین تاکید کرد: این نمایشگاه و حضور کشورهای مختلف جهان فرصت بسیار مناسبی برای ایران است تا بازارهای جدیدی را برای کالاهای ایرانی در یک بازه ۳ میلیارد نفری از کشورهای حاضر در این نمایشگاه ایجاد کند و ظرفیت‌های صادراتی کشور را افزایش دهد. به گفته جمشیدی، در این دوره و با توافق روسای جمهور دو کشور در اسفند سال گذشته، حضور جمهوری اسلامی ایران ۲۰برابر بیش از سال گذشته و بیشتر از تمام ادوار قبل است.