اظهارات سردار سلامی در پیش‌بینی شکست اسرائیل و آمریکا از محورهای سخنان وی است. با این حال، عملیات حماس در ۷ اکتبر، انگیزه جدیدی از سوی ایران برای انجام حملات با استفاده از نیروهای نیابتی در منطقه ایجاد کرده است. روند تفکر ایران را می‌توان در اظهارنظرها و اقدامات مقامات تهران مشاهده کرد. وزیر امور خارجه ایران روز شنبه هشدار داد که جنگ غزه ممکن است به کل منطقه گسترش یابد. ایران به حمله به نیروهای آمریکایی در سوریه و عراق با استفاده از شبه‌نظامیان نیابتی ادامه می‌دهد.سخنرانی سردار سلامی نگاهی اجمالی به نحوه نگرش ایران به جنگ کنونی علیه اسرائیل داشت. این نوعی قوس تاریخی است که ایران در حال بیان آن است که در آن یک روند پنجاه یا صد ساله در حال پایان نهفته است. تهران بر این باور است که اسرائیل اکنون به سوی شکست در حال حرکت است و ایران برنده است. ایران مایل است سال‌های زیادی برای این موضوع صبر کند، اما پیش‌بینی‌‌‌اش، که بیشتر شبیه تفکر «پایان روز» به نظر می‌‌‌رسد، این است که ۷ اکتبر یک نقطه عطف بوده است.

۷ اکتبر یک شگفتی و نقطه عطف بود

ایران حمله ۷ اکتبر را نقطه عطفی در تاریخ بشر می‌داند. سردار سلامی استدلال می‌کند که این بخشی از قوس تاریخ است و به دورانی می‌رسد که بریتانیا، فرانسه و آمریکا در منطقه قدرتمندتر بودند. این بازتاب جنایات دولت‌های انگلیس، فرانسه و آمریکا و رژیم صهیونیستی است که به ۱۰۰ سال پیش بازمی‌گردد. او می‌‌‌گوید اسرائیل ۷۵ سال است که فلسطینی‌‌‌ها را آواره کرده، اما اکنون، ۷ اکتبر اوضاع را تغییر داده است. پس از جنگ جهانی اول که قیمومیت منطقه مدیترانه شرقی به انگلستان و فرانسه واگذار شد، دولت انگلیس با بیانیه بالفور زمینه را برای انتقال صهیونیست‌‌‌ها از سراسر جهان به فلسطین فراهم کرد.

سلطه نظامی اسرائیل آزمایش شد

سردار سلامی استدلال می‌کند که اسرائیل در سال ۱۹۴۸ و جنگ‌های دیگر مانند ۱۹۶۷ به پیروزی دست یافت که نشان‌دهنده سلطه‌جویی آن است. وی معتقد است که این پیروزی‌ها از طریق کشتارهای مختلف به دست آمده است. ایران اسرائیل را مسوول قتل عام در سال‌های ۱۹۴۸، ۱۹۵۶ و همچنین در سال ۱۹۸۲ در لبنان می‌داند. ثقل این اظهارات برای نشان دادن اسرائیل به عنوان برنده جنگ‌ها تنها از طریق قتل عام غیرنظامیان بوده است.

فلسطینی‌ها شهادت را در آغوش گرفتند

ایران که دهه‌‌‌ها از فلسطینی‌‌‌ها حمایت کرده، اکنون زمینه را برای تبدیل جنبش‌هایی مانند حماس و جهاد اسلامی به یک نیروی نظامی مهیا می‌‌‌بیند. ایران این کار را با حزب‌الله انجام داده، اما به طور کلی در ارتباط با گروه‌های سنی مانند حماس موفق نشده است. سردار سلامی در سخنرانی خود این را بیان نکرد، اما در واقع به تاریخ «مقاومت» فلسطین اشاره می‌کند. او می‌گوید که پس از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹، جنبش فلسطین احیا شد. فلسطینی‌‌‌هایی که تا آن زمان با صهیونیست‌‌‌ها با سنگ می‌‌‌جنگیدند، به تدریج مسلح شدند. به عنوان مثال، ایران به دنبال مسلح کردن این گروه‌ها با افزایش برد موشک‌ها و پهپادهای آنها بوده است.

اسرائیل به حمایت خارجی نیاز دارد

در سخنرانی فرمانده سپاه تاکید شد که عملیات «طوفان الاقصی» در ۷ اکتبر نمونه‌ای از قدرت حماس پس از بسیاری از جنگ‌های دیگر با اسرائیل است. به عنوان مثال حماس در سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۴ با اسرائیل جنگید. علاوه بر این سردار سلامی به جنگ حزب‌‌‌الله و اسرائیل در سال ۲۰۰۶ اشاره می‌کند. «طوفان الاقصی» نشان داد که کمک‌‌‌های خارجی و دولت‌‌‌های خارجی مانند ایالات متحده نمی‌توانند اسرائیل را از خطر فروپاشی نجات دهند.

سلامی گفت که دیگر دیر شده است. ارتش صهیونیستی که خود را به ارتشی افسانه‌‌‌ای تبدیل کرده بود، دیگر نه می‌تواند از اجرای عملیات‌‌‌های سنگین خرابکارانه علیه رژیم صهیونیستی جلوگیری کند و نه از آن سیستم اطلاعاتی وحشتناک و پیچیده‌‌‌ای که صهیونیست‌‌‌ها برای خواب آرام شب‌‌‌ها به آن تکیه می‌‌‌کردند، استفاده کند. اساسا سردار سلامی می‌گوید که ۷ اکتبر یک نقطه عطف است و نشان می‌دهد که حمایت ایالات متحده از اسرائیل در آینده کافی نخواهد بود.

اسرائیل کوچک‌تر از آن است که بتواند مقابله کند

ایران اکنون آشکارا بحث می‌کند که چگونه جبهه‌های مختلف را برای جنگ چند‌جبهه‌ای علیه اسرائیل متحد می‌کند. در سخنرانی سردار سلامی بحث شد که اسرائیل چندان بزرگ نیست و فشار حوثی‌‌‌ها در یمن، حزب‌‌‌الله، گروه‌های مقاومت در سوریه و جاهای دیگر می‌تواند اسرائیل را تهدید کند. فرمانده سپاه به نام این گروه‌ها اشاره نکرد، بلکه فواصل سراسری اسرائیل از شمال و جنوب را مشخص کرد و به این روند محاصره اشاره کرد. ایران از جهاد اسلامی فلسطین در کرانه باختری و حماس در غزه حمایت می‌کند.

جهان علیه آمریکا متحد است

سردار سلامی در این سخنرانی گفت که جهان امروز ایالات متحده را منفور می‌داند. ایران معتقد است که جنگ غزه بسیج احساسات ضد آمریکایی را به دنبال داشته است. ایران با روسیه، چین و سایرین برای تحقق این امر همکاری می‌کند. فرمانده سپاه تاکید کرد که حمایت آمریکا و انگلیس از اسرائیل می‌تواند علیه کشورهای غربی مورد استفاده قرار گیرد.

فروپاشی اسرائیل در راه است

ایرانی‌ها بر این باورند که اسرائیل با عملیات ۷ اکتبر در عمق وجود خود لرزید. سردار سلامی گفت زمانی که فرماندهان فرماندهی مرکزی آمریکا از اسرائیل بازدید کردند، اسرائیل را در شوک دیدند. زمینه در اینجا این است که ایالات متحده و اسرائیل با هم همکاری نزدیک دارند. فرماندهی مرکزی آمریکا با اسرائیل همکاری می‌کند. ایالات متحده در پی حمله حماس در ۷ اکتبر، دو ناو هواپیمابر را به مدیترانه شرقی فرستاده است. ایران معتقد است که این نشانه ضعف اسرائیل است.

آمریکا و اسرائیل نمی‌توانند در غزه پیروز شوند

ایران معتقد است که آمریکا و اسرائیل در حال جنگ با حماس در غزه هستند. ایران از این جنگ برای پیشبرد سیاست خود علیه آمریکا در منطقه استفاده کرده است. علاوه بر این، گروه‌های طرفدار ایران در عراق و سوریه تقریبا شصت حمله علیه نیروهای آمریکایی انجام داده‌اند. ایران می‌خواهد عملیات طوفان الاقصی را به عنوان نمونه‌‌‌ای از شکست‌پذیری آمریکا و اسرائیل نشان دهد. سردار سلامی گفت که ایالات متحده و اسرائیل اساسا فقط علیه غیرنظامیان می‌جنگند.

فلسطینی‌ها جنگ «نامرئی» را آغاز کردند

فرمانده سپاه اشاره می‌کند که ممکن است حملات بیشتری در راه باشد. وی از یک جنگ نامرئی یا جنگ ارواح صحبت می‌کند. سردار سلامی می‌گوید: جنگ ارواح شروع شده و داستان ادامه دارد، غزه در راه پیروزی است. زمین متعلق به آنهاست، آنها با یک موشک چند دلاری به تانک چند میلیون دلاری مرکاوا زدند، جنگ نامرئی به نفع فلسطین است. وی افزود: جنگ همیشه به نفع دفاع‌کننده است و جنگ همیشه به نفع مؤمنان است و یاری خداوند بر آنان نازل می‌شود. سلامی این وضعیت را مسیر یک جنگ فرسایشی و به تدریج به پیروزی رسیده می‌نامد.

انتقام تاریخ انقضا ندارد

فرمانده سپاه استدلال کرد که جنگ جاری برای سال‌های طولانی ادامه خواهد داشت. او می‌‌‌گوید که ایران و کسانی که از آن حمایت می‌کنند اکنون می‌‌‌خواهند «انتقام» بگیرند و این «تاریخ انقضا» ندارد. ایران و متحدانش نیز آمریکا را تهدید می‌کنند. به علاوه سردار سلامی می‌گوید که سال‌های پیش رو برای اسرائیل با تهدید و بی‌ثباتی مواجه خواهد شد. حماس نیز روز جمعه مشابه این سخنان را تایید کرد و گفت: «ما تایید می‌‌‌کنیم که آمریکا با چراغ سبز نشان دادن به اشغالگران اسرائیل برای ارتکاب جنایات و قتل‌‌‌عام‌‌‌های بیشتر، مسوولیت سیاسی و قانونی را بر عهده دارد.» فرمانده سپاه تاکید کرد که حمله ۷ اکتبر گامی در جهت جنگی بی‌پایان است که «اضطراب» را برای اسرائیل به عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره به ارمغان می‌آورد.