در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ صادرات روزانه ۱.۵میلیون بشکه نفت به قیمت ۸۵ دلار در نظر گرفته شده بود البته این در شرایطی بود که در لایحه بودجه ۱۴۰۲، دولت نرخ ۶۵ دلار را فرض کرده بود، اما در مجلس ۲۰ دلار به نرخ نفت افزوده شد. دولت نیز میزان تحقق درآمدهای نفتی در ۵ ماهه ابتدایی سال جاری را حدود ۵۰درصد اعلام کرد.  داود منظور رئیس سازمان برنامه‌وبودجه با اشاره به عملکرد پایین درآمدهای نفتی گفته است که سال گذشته تغییراتی توسط نمایندگان در لایحه بودجه دولت اتفاق افتاد که منجر به بیش‌برآوردی برخی از اقلام درآمدی شد. به عنوان ‌مثال، در حالی که دولت قیمت هر بشکه نفت در بودجه را ۶۵ دلار فرض کرده بود، مجلس این قیمت را به ۸۵ دلار افزایش داد که سال جاری قیمت‌ فروش نفت کشور در اغلب ماه‌ها حدود ۶۰ تا ۶۵ دلار بود و در نتیجه درآمدهای نفتی در پنج ماه اول سال حدود ۵۰ درصد تحقق یافته است.

در همین راستا فریدون حسنوند، رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، با اشاره به نرخ و میزان تعیین شده برای فروش نفت در لایحه بودجه ۱۴۰۳، گفت: در بودجه سنواتی تولید نفت و میزان نیاز کشورها و ظرفیت فروش کشور خودمان را در نظر می‌گیریم. در حال حاضر میزان ظرفیت‌مان برای فروش نفت بیش از ۱.۵ میلیون بشکه در روز است و شرایط فروش هم طی سال گذشته و امسال خیلی بهتر از سال‌های قبل بوده است. ضمن اینکه خریدارانی که در حال حاضر به سمت جمهوری اسلامی ایران آمده‌اند، شرایط زمستان و نیاز برخی از کشورها به نفت نیز مطرح است. او ادامه داد: توانمندی در شکستن و خنثی کردن تحریم در فروش نفت این شرایط را برای کشور به وجود آورد که دولت پیشنهاد یک میلیون و ۳۵۰هزار بشکه نفت در روز را به مبلغ ۶۵ یورو پیشنهاد داد که به نظر می‌رسد میزان فروش و نرخ در نظر گرفته شده محقق می‌شود.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس در خصوص اینکه آیا افزایش نرخ و میزان فروش نفت در بودجه ۱۴۰۳ مطرح است، اظهار کرد: فعلا هیچ بحثی در خصوص میزان افزایش فروش نفت در کمیسیون تلفیق و کمیسیون انرژی مطرح نشده است. لایحه بودجه ۱۴۰۳ بعد از تعطیلات به مجلس تقدیم می‌شود. اما به نظر می‌رسد نرخ فروش نفت منطقی است و اگر بحثی صورت بگیرد در خصوص میزان فروش است. البته میزان در نظر گرفته شده برای فروش نفت در لایحه بودجه معقول است اما ظرفیت فروش بیش از این را هم داریم. حسنوند با اشاره به مبنا قرار گرفتن یورو برای نرخ نفت در لایحه بودجه ۱۴۰۳، گفت: تفاوت یورو و دلار این است که ما از قبل با برخی از کشورهای دیگر به توافق رسیدیم که بتوانیم ارز معامله‌مان را از دلار به یورو تغییر دهیم. این موضوع طبیعی است و بسیاری از کشورهای دنیا با سایر ارزها معاملات را انجام می‌دهند.