جلال ساداتیان، دیپلمات پیشین ایران در بریتانیا و مدیرکل پیشین شرق آسیای وزارت خارجه در گفت‌وگو با پایگاه خبری فرارو گفت: «نکته مهمی که باید در تحلیل موضوعات مرتبط با مسائل هسته‌‌‌ای ایران مورد توجه قرار گیرد این است که با توجه به قطره چکانی بودن اطلاعاتی که در این خصوص به شکل رسمی و از سوی نهاد‌‌‌های مرتبط با انرژی هسته‌‌‌ای در کشورمان، مطرح می‌شود، هیچ یک از تحلیلگران و فعالان حوزه تحلیل مسائل سیاسی، نمی‌توانند با قاطعیت در این خصوص اظهارنظر کنند.» وی افزود: «عمده اطلاعات برای تحلیل این موارد از طریق رسانه‌‌‌های رسمی کشور و روندی است که از پیش در حوزه مساله هسته‌‌‌ای شاهد بودیم. بعد از تحولات منطقه‌‌‌ای و پس از تهاجم اولیه حماس و سپس واکنش‌‌‌های شدید اسرائیل، ایالات متحده در چند نوبت اعلام کرد که تمایلی برای درگیری با ایران ندارد و گفت‌وگو‌‌‌های پشت پرده‌‌‌ای که رخ می‌‌‌دهد، کمابیش نشان‌دهنده کنترل شرایط از سوی دو طرف (ایران و آمریکا) است.»

ساداتیان با بیان اینکه ظاهرا بین ایران و آمریکا گفت‌وگو‌‌‌هایی حاکم است، ادامه داد: «این گفت‌وگو‌‌‌ها توسط نماینده ایران در سازمان ملل و در حاشیه جلسه سازمان ملل یا در نیویورک رخ می‌‌‌دهد. همچنین در حالات مختلفی از جمله با کمک واسطه‌گری کشور‌‌‌های مختلف، این گفت‌وگو‌‌‌ها حفظ می‌شود. حدس زدن درباره مجموعه این گفت‌وگو‌‌‌ها این موضوع را تداعی می‌‌‌کند که احتمالا مساله برجام و مسائل هسته‌‌‌ای در این گفت‌وگو‌‌‌ها در دستور کار قرار گرفته است. یعنی اینگونه نبوده که صرفا طی یک ماه اخیر، مساله غزه، موضوع گفت‌وگو‌‌‌ها باشد، بلکه مسائل جانبی دیگری از جمله شرایط هسته‌‌‌ای و برجام نیز بین گفت‌وگو‌‌‌های ایران و آمریکا جایگاه ویژه‌‌‌ای دارد.»

مدیرکل پیشین شرق آسیای وزارت خارجه گفت: «هم ایالات متحده و هم ایران این حقیقت را پذیرفته‌اند که بازگشت به مفهوم «برجام» عملا از درجه امکان و اعتبار خارج شده و چنین موضوعی بعید به نظر می‌‌‌رسد. ایران در حال حاضر امکان غنی‌سازی با درصد‌‌‌های بالا را دارد. تا مدتی پیش ایران در این حوزه به دیگر کشور‌‌‌ها نیاز داشت، اما اکنون کاملا متکی به خود عمل می‌‌‌کند و قابلیت توسعه غنی‌سازی را نیز دارد. ایران تاکنون، تا حد امکان به قوانین بین‌المللی پایبندی نشان داده است. کشور‌‌‌های غربی و ایالات متحده نیز به دنبال این هستند که ایران را مجبور کنند، فعالیت‌‌‌های هسته‌‌‌ای خود را محدود کرده و از حد مورد نظر آژانس فراتر نرود.»