استفن والت که یک محقق مشهور حقوقی در حوزه روابط بین‌الملل است اخیرا مقاله‌‌‌ای را منتشر کرده و گفته که ژئوپلیتیک منطقه خاورمیانه و حتی ژئوپلیتیک بین‌المللی پس از عملیات طوفان الاقصی کاملا متفاوت خواهد بود. ما در حوزه‌‌‌های مختلف تاثیر این جنگ را خواهیم دید. اولین نکته، ابهام و تردیدی است که درباره وجود و ماهیت رژیم صهیونیستی در حوزه‌‌‌های مختلف به وجود آمده و یک علامت سوال بزرگ در مقابل بقای رژیم صهیونیستی در مناسبات بین‌المللی ایجاد شده است.

در سال ۱۹۶۷، رژیم صهیونیستی در مقابل ۶ ارتش عربی ایستاد و آنها را شکست داد، اما امروز این رژیم از مواجهه موثر با یک گروه مقاومت منطقه در غزه ناتوان است. البته جریان مقاومت گروه‌‌‌های موثرتر و توانمندتری هم دارد، اما حتی یک ارتش کلاسیک و ملی وارد مواجهه با رژیم صهیونیستی نشده و با وجود این، جایگاه این رژیم به شدت در مناسبات تنزل پیدا کرده است. در حال حاضر محور مقاومت به عنوان یک بازیگر موثر در بین کشورهای منطقه ما شناخته شده و هماهنگی بسیار خوبی که بین این گروه‌‌‌ها وجود دارد، بسیار پررنگ شده است.»

عمویی در پاسخ به اینکه چرا نتانیاهو با آتش‌‌‌بس پایدار در غزه مخالف است، توضیح داد: «نتانیاهو با این نگرانی مواجه است که روزی که عملیات نظامی در غزه پایان یابد و رژیم صهیونیستی از این شرایط جنگی خود خارج شود، اولین متهم برای ناتوانی در پیش‌بینی عملیات طوفان الاقصی، خود او خواهد بود و باید در مقابل کمیته‌‌‌های تحقیقاتی پاسخگو باشد. البته نتانیاهو چند پرونده باز قضایی دیگر دارد و زمانی که از جایگاه نخست‌وزیری فاصله بگیرد، باید در مقابل دادگاه درباره آن پرونده‌‌‌ها که معروف به «هزار»، «دو هزار»، «سه هزار» و «چهار هزار» است، پاسخگو باشد و بر این اساس، منفعت شخصی نتانیاهو آن است که این جنگ ادامه پیدا کند و بتواند برای ادامه حکمرانی خود در رژیم صهیونیستی زمان بخرد.»

به گفته سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس، در کنار همه این موارد، رژیم صهیونیستی هیچ دستاورد قابل دفاع و قابل ارائه به جامعه خودش برای بازگشت به شرایط پیش از ۷ اکتبر ندارد و طولانی کردن جنگ شاید در ذهن برخی از تحلیلگران و مقامات صهیونیستی بیشتر این صورت را داشته باشد که بتوانند دستاوردی از این درگیری داشته باشند. وی در خصوص دیپلماسی کشورمان بعد از ۷ اکتبر نیز تاکید کرد: «دیپلماسی کشورمان در دوره اخیر بسیار فعال بوده و مهم‌ترین دستورکار آن تلاش برای توقف بمباران و خشونت علیه مردم فلسطین بوده است. در کنار وزارت خارجه و ریاست جمهوری که اقداماتی را در این عرصه انجام دادند، مجلس و به‌ویژه شخص رئیس مجلس شورای اسلامی هم به عنوان نقش مکمل اقدامات مهمی را انجام داده‌‌‌اند.»

به گفته عمویی، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز جلساتی را برگزار کرد. همچنین هیات‌‌‌های کمیسیون امنیت ملی مجلس به کشورهای عراق، سوریه، لبنان، قطر و روسیه سفر کردند. ارسال پیام و گفت‌‌‌وگو با مقامات کشورهای دیگر درباره فلسطین همچنان در دستورکار مجلس است و امیدواریم تلاش‌‌‌های ما منجر به توقف هر چه سریع‌‌‌تر جنگ علیه مردم فلسطین شود.