بایدن از جنگ گسترده تر با ایران پرهیز کند

حمایت ایران از فلسطینی‌‌‌ها یکی از مهم‌ترین منابع قدرت آن است؛ به‌خصوص از زمان شروع جنگ در غزه که شاهد حمایت ملت‌‌‌های عربی در خیابان‌‌‌هایشان از فلسطین هستیم؛ البته این حمایت از سوی رهبران عربی که به دنبال عادی‌سازی روابط با اسرائیل بودند، خیلی جدی نیست. ایران تاکنون استراتژی نسبتا کم‌‌‌هزینه‌‌‌ای را در این زمینه دنبال کرده است. به حماس کمک کرده و آن را به عنوان یک دارایی در نظر گرفته است.  حماس مدت‌‌‌ها به عنوان نماد مقاومت خستگی‌‌‌ناپذیر فلسطینی‌‌‌ها و همچنین به‌‌‌عنوان دشمن اسرائیل عمل کرده است. اگر اسرائیل به فکر حمله به ایران باشد، می‌توان روی حماس حساب کرد که برای اسرائیل دردسر ایجاد می‌‌‌کند. برای اهداف بازدارندگی مشابه نیز ایران از حزب الله لبنان حمایت کرده است.

اما پس از اینکه حماس در ۷ اکتبر به اسرائیل حمله کرد، ایران یک گام به عقب برداشت. این نشان‌دهنده ادامه حمایت از آرمان فلسطین بود، اما گسترش جنگ از جانب حماس را رد کرد. حزب‌‌‌الله هم تا حد زیادی همین کار را کرد، اگرچه در سطحی با اسرائیل تبادل آتش کرده است که تاکنون منجر به درگیری بزرگ‌تر نشده است.  ارتش یمن نیز موشک‌‌‌هایی را به سمت اسرائیل شلیک کرده است و اختلال در کشتیرانی در دریای سرخ انجام داد. ارتش یمن اعلام کرده‌‌‌ که این کار را برای تحت فشار قرار دادن اسرائیل برای توقف کارزار خود در غزه انجام می‌‌‌دهد. دولت بایدن وضعیت را همان‌طور که هست می‌‌‌بیند؛ آمریکا می‌‌‌داند که ایران با وجود ابزارهای محدود و اهداف محدود به دنبال ایجاد تنش محدود در منطقه است. در واقع ایران تلاش می‌‌‌کند موقعیت منطقه‌‌‌ای خود را حفظ کند، نه اینکه توازن موجود را بر هم بزند.

در حالی که برخی از شاهین‌‌‌ها در واشنگتن تشدید تنش نظامی را دنبال می‌‌‌کنند، اما دولت بایدن فهمیده است که انجام این کار می‌تواند به تثبیت موقعیت ایران کمک کند. در حالی که ایران نمی‌تواند به راحتی در برابر حمله کامل ایالات متحده و متحدانش غلبه کند، اما شانس بیشتری برای به دست آوردن نفوذ بیشتر پس از جنگ نیابتی گسترده‌‌‌تر دارد و حتی از آن سود می‌‌‌برد.  برای ایالات متحده، پیروزی قاطعانه در چنین جنگی هزینه نظامی، دیپلماتیک و اقتصادی هنگفتی را به همراه خواهد داشت و دولت بایدن قصد ندارد این کشور را درگیر نبرد دیگری در خاورمیانه کند. در واقع، اجتناب از یک جنگ گسترده‌‌‌تر شاید موفق‌‌‌ترین جنبه واکنش اولیه آمریکا به درگیری در غزه بوده است.البته اجتناب از چنین جنگی به معنای تحمل بی‌پایان برخی اقدامات ایران نیست. اما این به معنای متمرکز ماندن است. پس از یکسری حملات علیه ارتش یمن، دولت بایدن باید به فکر راه‌‌‌هایی برای بهره‌‌‌برداری از نقاط ضعف و تضعیف نقاط قوت تهران باشد. برقراری ثبات در منطقه نیازمند جراحی با ظرافت است نه استفاده از پتک.