عبور اصلاح‌طلبان از انتخابات‌؟

یک بخش که معتقد به ارائه لیستی هرچند حداقلی در شهرستان‌هاست و بخشی که اگرچه می‌گوید با انتخابات و صندوق رای قهر نکرده است، اما توصیه‌ای هم برای انتخابات ندارد. نشست روز گذشته جبهه اصلاحات نیز حول همین ماجراها بود. رئیس جبهه اصلاحات در این نشست خبری گفت: با قانون جدید انتخابات، جبهه اصلاحات در موقعیتی قرار گرفت که این جبهه توصیه‌ای برای انتخابات ندارد. این به معنی قهر با صندوق و فاصله‌گیری از انتخابات نیست و اصلاحات باید تلاش کند که به انتخابات و صندوق رای معنا ببخشد. آذر منصوری با بیان اینکه سیاست‌ورزی اصلاح‌طلبانه بسیار سخت شده است، گفت: دفاع از جریان اصلاحات اهمیت دارد چون در صورت نبودش باید پیش از پیش نگران آینده ایران بود.

وی با انتقاد از قانون اخیر انتخابات گفت: ما بنا نداشتیم مستقیم وارد مساله انتخابات شویم چون در آسیب‌شناسی خود به این نتیجه رسیدیم که گفتمان اصلاحات متناسب با شرایط جامعه به‌روزرسانی شود؛ بنابراین دنبال نوسازی گفتمان اصلاحات با تکیه بر بیانیه ۱۵ ماده‌ای سال گذشته آقای خاتمی هستیم. منصوری در ادامه تاکید کرد: ما اکنون در دوگانه مشارکت و تحریم قرار نگرفته‌ایم؛ بلکه امکان ارائه لیست براساس خواست مردم را نداریم. او در عین حال در خصوص احتمال ارائه لیست از سوی برخی احزاب اصلاح‌طلب، گفت: تصمیم جبهه اصلاحات این است که در تهران لیست نداشته باشد و در استان‌ها براساس شرایط آن استان تصمیم‌گیری شود. به گزارش «ایسنا»، وی افزود: امیدوارم اصلاحات موضع یکسانی داشته باشند؛ زیرا چند صدایی موجب شده که این جریان به اهداف خود نرسد. سخنگوی جبهه اصلاحات درباره تعداد اصلاح‌طلبان تایید صلاحیت شده در انتخابات نیز گفت: چون جبهه توصیه‌ای درباره ثبت‌نام‌ها نداشته است، آمار رسمی هم از تعداد افراد تایید صلاحیت شده ندارد، ولی ۶ عضو رسمی احزاب اصلاح‌طلب اعلام کرده‌اند تایید شده‌اند و بر اساس آمار متفاوت احزاب اصلاح‌طلب در کل کشور گفته شده شاید به عدد ۳۰ نفر برسند.

درکنار او محمد سالاری، رئیس کمیته راهبردی جبهه اصلاحات نیز تصریح کرد: جبهه اصلاحات مبتنی بر اقتضائات زمان تصمیم‌گیری می‌کند و کسی حق ندارد اصلاحات را متهم به قهر یا عبور و تحریم از انتخابات کند. او همچنین تاکید کرد: ما از انتخابات عبور نمی‌کنیم، ولی وقتی کسی نداریم، نمی‌توانیم لیست بدهیم.

واکنش به بیانیه ۱۱۰امضایی

این نشست روز گذشته در شرایطی برگزار شد که بخشی از اصلاح‌طلبان یکشنبه شب در قالب بیانیه‌ای ۱۱۰ امضایی از تشکل‌ها و نهادهای سیاسی میانه‌رو و اصلاح‌گرا دعوت کردند در انتخابات آتی زمینه‌ساز حمایت از ائتلافی از نامزدهای میانه‌رو شوند. آنها همچنین براستفاده از «رأی به لیست جایگزین» و «تک‌رأی» درنهایت «رأی روزنه‌گشا» با انتظارات حداقلی و برحمایت از نامزدهای توسعه‌گرا و اصلاح‌گرا تاکید کردند. همان موضعی که پیش‌تر از سوی برخی دیگر از اصلاح‌طلبان که به اقلیت شهره هستند دنبال می‌شد و قرار بود در نبود نامزدهای شاخص خود به رقابت تک‌چهره‌ها‌یشان در شهرستان‌ها با فهرست اصولگرایان برای کسب کرسی‌های مجلس دوازدهم بپردازند. از همین‌رو بخشی از نشست روز گذشته جبهه اصلاحات به این موضوع اختصاص داشت‌.

منصوری در این خصوص گفت: جبهه اصلاحات متشکل از ۳۱ حزب و ۱۵ عضو حقیقی است که در مسیری دموکراتیک و براساس آیین‌نامه با ۳۴ رای اعضای مجمع عمومی، درباره تهران تصمیم‌گیری و اعلام موضع کرده است. در مورد استان‌ها هم جبهه اصلاحات همان استان تصمیم‌گیری می‌کند. وی افزود: در این بین ممکن است برخی افراد دیدگاه دیگری داشته باشند. در جلسه بعدی هیات رئیسه جبهه اصلاحات تصمیم‌گیری می‌کنیم که چه واکنشی به این بیانیه داده باشیم، ولی قضاوت نهایی را به مردم واگذار می‌کنیم.

جواد امام هم در همین زمینه گفت: این دوستان که بیانیه داده‌اند، اصلاح‌طلب بوده و امیدوار هستند که روزنه‌ای ایجاد کنند، ولی نگاه مستقلی از جبهه اصلاحات دارند. ما هیچ تقابلی با این دوستان نداریم و امیدواریم این روزنه ایجاد شود. ما از تصمیم خود در جبهه اصلاحات دفاع می‌کنیم که در تهران لیست ندهیم چون شرایط فراهم نیست. به گزارش «ایسنا»، سالاری نیز گفت: جبهه اصلاحات یک جریان کثرت‌گراست و جریانی از بالا به پایین نیست. دلخور نیستیم که تعدادی دوستان رویکرد دیگری داشته باشند، ولی جبهه اصلاحات براساس آیین‌نامه خود تصمیم جمعی گرفته است. البته در این بین جواد امام در سخنانش به‌طور ضمنی گلایه‌ای هم از به کار بردن لفظ «روزنه» در بیانیه ۱۱۰ اصلاح‌طلب کرد و گفت: دوستانی که بیانیه موسوم به روزنه را امضا کردند، باید به جای روزنه از معبر استفاده می‌کردند؛ چرا که این مسیر با انواع مانع‌گذاری‌ها، مین‌گذاری شده است.

استقبال اصولگرایان از بیانیه

با تمام این سخنان اما به نظر می‌رسد جریان اصولگرا از بیانیه ۱۱۰ امضایی بخشی از اصلاح‌طلبان به‌طور ویژه استقبال کرده است. این موضوع طی دو روز گذشته در رسانه‌های آنها بازتاب وسیعی داشته است و تلاش کرده‌اند از این موضوع به عنوان یک انشقاق یا جدایی در جریان اصلاحات یاد کنند. نگاهی به تیتر دیروز روزنامه فرهیختگان باعنوان «نه به خاتمی سلام به واقعیت» یا استفاده از کلمه «شورش بخشی از اصلاح‌طلبان» علیه اصلاحات از سوی برخی از افراد وابسته به جریان اصولگرا و همچنین یادداشت روز گذشته محسن مهدیان، مدیرمسوول روزنامه همشهری که در آن به صراحت گفته بود: «باید از این بیانیه استقبال کرد و به فال نیک گرفت» تنها بخشی از این واکنش‌هاست. مواضعی که بر جدایی اصلاح‌طلبان از یکدیگر تاکید می‌کند.