روزنامه جمهوری اسلامی نیز در سرمقاله خود به «الزامات توازن در سیاست داخلی» تاکید کرده و آورده است: «نکته بسیار مهم این است که در شرایط امروز کشورمان توجه به قدرت نرم یا پشتوانه مردمی مورد غفلت قرار گرفته است در حالی که توازن میان آن و قدرت سخت الزامی است و بدون پشتوانه مردمی، کاری از قدرت سرد برنمی‌آید. اگر پشتوانه مردمی باشد، برای تامین مشارکت مردم در انتخابات نیازی به هزینه کردن از خدا و پیغمبر و ائمه و دین و مقدسات نیست.»

 روزنامه فرهیختگان هم در تیتر یک خود از «درس‌های انتخابات ۱۴۰۲» نوشت و در ۸ مورد این درس‌ها را شرح داد و نتیجه گرفت: «اینکه حدود ۱۰ درصد مردم ترجیح می‌دهند در انتخابات شرکت نکنند و استمرار این وضع در ۴ سال، یک واقعیت است که سیستم حکمرانی کشور نباید نسبت به آن بی‌اعتنا باشد. این وضعیت اگر تبدیل به رخداد موثری برای ترمیم شکاف‌های اجتماعی و افق‌گشایی در سیاست و اقتصاد نشود، می‌تواند خسارت‌زا باشد، بنابراین فارغ از هر نتیجه‌ای که در مجلس شکل گرفت و هر ترکیبی که وارد بهارستان شد، واقعی دیدن این موضوع و تلاش برای حل آن باید از اولویت‌ها باشد، صحنه روشن است فقط نباید پشت به واقعیت کرد.»

 روزنامه شرق اما در این میان به موضوع سیلاب‌های اخیر سیستان‌وبلوچستان پرداخت و در گزارشی بر اتلاف سرمایه‌های آبی تاکید کرد. روزنامه ایران از «سنگ‌تمام مردم» نوشت و روزنامه همشهری در یادداشتی به قلم محسن مهدیان، مدیرمسوولش «رمز و راز» این انتخابات را در بلوغ سیاسی این دوره دانست. از نگاه او؛ «واقعیت این است که ما در یک جنگ صدای تمام‌عیار قرار داریم. جنگ صدا جنگ در عصر شبکه‌هاست. جامعه امروز مثل کندوی عسل تبدیل به شبکه‌هایی شده است که این شبکه‌ها الزاما به‌هم متصل نیست و راه ندارد.»