دنیای اقتصاد - رییس سازمان امور مالیاتی اعلام کرد که از نظر این سازمان، مخالفت‌های پارچه فروشان با اجرای مالیات بر ارزش افزوده، چیزی جز «بهانه‌گیری» نیست. علی عسکری آخرین مهلت قانونی ارائه اظهارنامه مالیاتی از سوی صنف پارچه فروش را پایان شهریور اعلام کرد و گفت که در صورت عدم‌توجه به این مهلت، پارچه فروشان ۵/۲ برابر جریمه خواهند شد. عسکری در نشست خبری دیروز خود «تهرانی‌ها» را هم از انتقاد بی‌نصیب نگذاشت و گفت: «به طور کلی تهرانی‌ها خوب مالیات نمی‌دهند.» موضع سخت سازمان مالیاتی مقابل پارچه‌فروشان

رییس سازمان امور مالیاتی: پارچه‌فروشان فقط به دنبال بهانه می‌گردند؛ اگر مالیات ندهند، ۵/۲ برابر جریمه می‌شوند

دنیای‌اقتصاد- زهرا واعظ: رییس سازمان امور مالیاتی با تاکید بر اینکه تهرانی‌ها خوب مالیات نمی‌دهند، تمرکز فعالیت‌های تجاری و اقتصادی را در تهران عاملی دانست که بر اساس آن موجب شده تا تهرانی‌ها کلا در پرداخت مالیات عقب‌تر از سایر استان‌ها باشند.

علی عسکری دیروز در یک نشست مطبوعاتی همچنین مهلت قانونی ارائه اظهارنامه از سوی پارچه‌فروشان را پس از ۳ دوره تمدید شده پایان شهریور ماه دانست و اظهار کرد: در صورت عدم توجه به این مهلت پارچه فروشان مشمول جریمه ۵/۲ برابری خواهند شد.

رییس سازمان امور مالیاتی در پاسخ به «دنیای‌اقتصاد» که از وی درباره گله صنف پارچه‌فروش درخصوص نحوه برخورد با این موضوع پرسیده بود، خاطرنشان کرد: ادبیات من با پارچه‌فروشان ادبیات «اجرای قانون» است و هیچ چیزی بیشتر از اجرای قانون از کسی طلب نمی‌کنم. وی افزود: اگر اجرای قانون ادبیات بدی است پس همه باید ادبیاتمان را عوض کنیم.

روند بررسی اعتراض پارچه‌فروشان

وی در خصوص اعتراض پارچه‌فروشان به اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده گفت: بعد از اعتراض پارچه‌فروشان از ابتدای ماه رمضان با نشستی که با اعضای اتحادیه برگزار کردیم، قرار بر این شد که با آنها برای آموزش همکاری صورت گیرد، اما به‌رغم توافق صورت گرفته اعتصاب ادامه یافت. معاون وزیر اقتصاد تصریح کرد: پارچه‌فروشان پس از این با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس مذاکراتی انجام داده‌اند و نتیجه آن جلسه این بود که برای آنها تا پایان شهریور مهلت داده شود تا آموزش‌های لازم را ببینند. اما باز هم اعتصاب ادامه یافت. وی با اشاره به مذاکرات این صنف با هیات‌رییسه مجلس گفت: مقرر شد جریمه دیرکرد پارچه‌فروشان بخشیده شود و اظهار‌نامه براساس مالیات خالص به صورت هر سه ماه به سازمان ارائه شود. وی ادامه داد: براساس توافق صورت گرفته پارچه‌فروشان و بنکداران را از هم جدا کردیم، طاقه‌فروشان از ابتدای فروردین امسال باید اظهار‌نامه مالیاتی بدهند و خرده‌فروشان طبق قانون فعلا مشمول مالیات نمی‌شوند.

درخواست تعویق پنج ساله دارند

عسکری با اشاره به صحبت‌های پارچه‌فروشان در جلسات گفت: برخی از پارچه‌فروشان عنوان کردند که ما برای آموزش مشکل نداریم و فقط خواسته ما تعویق پنج ساله اجرای قانون است و در این مدت ما مشاهده کردیم که آنها در آموزش دیدن اکراه دارند و فقط به دنبال بهانه می‌گردند در صورتی که با برگزاری یک جلسه به مدت ۵ الی ۱۰ ساعت می‌توانند همانند گروه‌های قبلی آموزش ببینند. وی افزود: آنها هیچ کدام از توافقات را اجرا نکردند، با این وجود ما اعلام می‌کنیم که اجرای قانون حتمی است.

رییس سازمان امور مالیاتی در پاسخ به سوالی در خصوص طلا فروشان و میزان همکاری آنها برای اجرای قانون گفت: مساله ما با طلا‌فروشان برطرف شده و در این مدت ۱۳ هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند و در دوره قبل هم ۱۱ هزار نفر اظهار‌نامه‌های خود را ارائه کرده بودند، البته ممکن است برخی از طلا‌فروشان در درج معامله صورت گرفته کوتاهی کنند که در این صورت ما از راه قانونی پیگیری خواهیم کرد.

جریمه پارچه فروشان

وی با اشاره به ماده ۲۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده برای جریمه عدم ارائه اظهار‌نامه مالیاتی از سوی پارچه فروشان گفت: طبق این ماده عدم ارائه اظهار‌نامه ۵۰ درصد، عدم ثبت و دفاتر اسناد ۲۵ درصد، عدم صدور صورتحساب ۱۰۰ درصد و عدم درج در فاکتور ۲۵ درصد جریمه صورت می‌گیرد که در مجموع بیش از ۲/۵ برابر مالیات پرداختی آنها خواهد بود. رییس سازمان امور مالیاتی در خصوص توافق کمیسیون اقتصادی بر ارائه اظهار‌نامه مالیاتی پارچه‌فروشان در مدت شش ماهه اظهار کرد: طبق قانون پرداخت مالیات بر ارزش افزوده به صورت سه ماهه است و قانون به مجری اجازه داده برای برخی مشاغل این دوره را کوتاه‌تر کند، اما ما اختیار افزایش این دوره را نداریم.

اعتراضات فقط در راسته بازار تهران

وی همچنین دامنه اعتراضات پارچه‌فروشان را تنها راسته بازار تهران دانست و گفت: سایر پارچه‌فروشانی که در شهر هستند مغازه‌های آنها تعطیل نیست و تعطیل شدن چند واحد صنفی در بازار تهران مشکلی را برای کشور به وجود نخواهد آورد، البته با درخواست کمیسیون اقتصادی مجلس اگر لازم باشد در صورت لزوم مهلت آموزش و اجرای این قانون را تا مهر‌ماه برای آنها تمدید می‌کنیم.

تهرانی‌ها خوب مالیات نمی‌دهند

عسکری همچنین با اعلام اینکه در دوره‌ اخیر چهار میلیون و ۴۰۰ هزار اظهارنامه مالیاتی دریافت شده است، گفت: از این تعداد یک میلیون و ۹۱۶ هزار اظهار‌نامه به صورت الکترونیکی دریافت شد و این نشان می‌دهد که دست کم ۴۰ درصد از مردم نسبت به الکترونیکی‌شدن کار، واکنش مثبت نشان داده‌اند. به گفته‌ او در استان قزوین همه اظهار‌نامه‌ها به صورت الکترونیکی ارائه شده است، اما در استان تهران استقبال از این طرح، چندان رضایت‌بخش نبوده است.

عسکری گفت: به‌طور کلی در تهران از طرح‌های مالیاتی خوب استقبال نمی‌شود و در واقع می‌توان گفت تهرانی‌ها خوب مالیات نمی‌دهند، چون بخش زیادی از فعالیت‌های اقتصادی در این استان متمرکز است و شناسایی فعالان اقتصادی در تهران سخت‌تر است.

۵/۳ میلیارد تومان مالیات سکه

عسکری در پاسخ به «دنیای‌اقتصاد» درباره میزان مالیات بر ارزش افزوده سکه پرداخت شده توسط بانک مرکزی گفت: در دوره سه ماهه فصل بهار بالغ بر ۵/۳ میلیارد تومان مالیات در این زمینه از بانک مرکزی دریافت شد و برای دوره تابستان هم بانک مرکزی از اول تا ۱۵ مهرماه فرصت برای ارائه اظهارنامه مربوطه دارد. طبق قانون فعلا از سکه ارائه شده توسط بانک مرکزی مالیات اخذ می‌شود و سکه‌های خریداری شده از بازار هنوز مشمول مالیات نیست.

مالیات فوتبالیست‌ها

عسکری در خصوص اخذ مالیات از فوتبالیست‌ها و مربیان فوتبال گفت: همه بازیکنان فوتبال همانند سایر مودیان هستند و ما قراردادهایی که از طرف فدراسیون فوتبال ارائه می‌شود را مبنای دریافت مالیات قرار می‌دهیم. وی افزود: طبق قانون ۵ درصد از قرارداد به عنوان مالیات دریافت می‌شود که اکثر بازیکنان فوتبال خوش حساب هستند و به موقع مالیات خود را پرداخت می‌کنند.

رشد ۳۰ درصدی درآمدها

عسکری در ابتدای این نشست ضمن ارائه گزارشی از عملکرد سازمان مالیاتی، از رشد ۳۰ درصدی درآمدهای مالیاتی در پنج ماهه ابتدای سال جاری خبر داد و گفت: این رشد در منابع و پایه‌های مالیاتی قابل‌توجه بوده به نحوی که ۹۰ درصد از بودجه پیش‌بینی شده در این بخش تاکنون محقق شده است. وی با اشاره به عملکرد سازمان مالیاتی در پنج ماهه ابتدای سال، گفت: درآمدهای مالیاتی در بخش مالیات مستقیم ۲۸ درصد رشد نسبت به سال گذشته داشته و بر همین اساس تاکنون ۹۱ درصد از بودجه پیش‌بینی شده در این بخش محقق شده است. عسکری تصریح کرد: در بخش مالیات غیرمستقیم نیز با ۵۲ درصد رشد تاکنون ۷۳ درصد بودجه پیش‌بینی شده این بخش محقق شده است. عسکری تصریح کرد: در مجموع درآمدهای مالیاتی مستقیم و غیرمستقیم در پنج ماهه نخست سال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۲ درصد رشد داشته و ۷۸ درصد از بودجه سال جاری نیز محقق شده است.

عکس: خبرگزاری مهر