روز گذشته محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور با حضور در وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت در جمع تیم اقتصادی دولت، بار دیگر بر کاهش قیمت خودرو تاکید کرد؛ به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت، رییس‌جمهوری در جلسه کارگروه حمایت از تولید که با حضور مدیران عامل دو شرکت خودروساز بزرگ کشور برگزار شد، بر اعطای تسهیلات به خودروسازان برای افزایش تولید و کاهش قیمت‌ها تاکید کرده است. در این جلسه، رییس‌جمهور دستور پرداخت تسهیلات ارزی و ریالی به خودروسازان را به بانک مرکزی صادر کرد و بانک مرکزی هم مکلف شد ارز مورد نیاز خودروسازان (ایران خودرو و سایپا) را به نرخ مبادله‌ای در اختیار آنها قرار دهد. نتایج جلسه دیروز کار گروه حمایت از تولید در وزارتخانه صنعت،معدن و تجارت

تاکید رییس‌جمهور بر کاهش قیمت خودرو

گروه خودرو - هفت صبح روز یکشنبه. محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهوری ترجیح داد این بار با تیم اقتصادی خود، در ساختمان الهی وزارت صنعت، معدن و تجارت حضور یابد تا از نزدیک به چالش‌ها و مشکلات صنعتگران و تولید‌کنندگان رسیدگی کند. چالش‌هایی که با تصمیمات و مصوبات اخیر، این روزها عرصه را بر صنعتگران تنگ‌تر کرده است.

مدیران دو شرکت خودروساز بزرگ کشور نیز از جمله صنعتگرانی بودند که دیروز چشم به تصمیمات تیم اقتصادی احمدی‌نژاد داشتند تا شاید بتوانند از این مرحله گذار به سلامت عبور کنند. خودروسازان از فردای شبی که محمود احمدی‌نژاد در مصاحبه تلویزیونی خود به آنها تاخت و نسبت به سوء‌استفاده شرکت‌های خودروساز از بخشنامه دولت و گرانی بیش از حد قیمت خودرو شدیدا انتقاد کرد، تا به امروز روزهای سختی را پشت سر گذاشتند. حال دیروز مدیران این شرکت‌ها در کنار اعضای ستاد مرکزی تنظیم بازار و کارگروه حمایت از تولید نشستند و منتظر بودند تا شاید دولت همراه خود بسته‌ای، پیشنهادی یا در نهایت دستورالعمل جدیدی آورده باشد تا آنها را از این روزهای سخت نجات دهد.

هر چند شنیده شد که بخشی از این جلسه فوق‌العاده نیز با هشدار به خودروسازان گذشته و احمدی‌نژاد به مدیران دو شرکت خودروساز تاکید کرده که اگر قیمت خودرو را کاهش ندهند تعرفه واردات را ۱۰ درصد می‌کند، اما به فاصله چند ساعت از انتشار این خبر معاون غضنفری سریعا آن را تکذیب و عنوان کرد که در جلسه یاد شده سخنی از تعرفه و قیمت خودرو نشده و هر آن چه بوده در زمینه بهبود شرایط خودروسازان حاصل شده است.

خودروسازان بعد از آن که مجوز آزاد‌سازی قیمت خودرو را از دولت اخذ کردند، رقم‌های نجومی را در مورد برخی از محصولات خود اعلام کردند، ارقامی که با واکنش‌های مختلفی از سوی مشتریان، نمایندگان مجلس و در نهایت دولت مواجه شد.هر چند رییس‌جمهوری خود را از مصوبات هیات دولت که منجر به آزاد‌سازی قیمت خودرو شد مبرا کرد، اما یکشنبه شب دو هفته پیش با انتقاد صریح از عملکرد خودروسازان، خواستار کاهش قیمت‌ها شد و حتی خودروسازان را تهدید به صفر شدن تعرفه واردات کرد. در همین حین خودروسازان پس از تهدیدات رییس‌جمهوری بلافاصله از تشکیل کمیته بازنگری قیمت‌ها خبر دادند؛ اما پس از گذشت چند روز، از شرط و شروط‌هایی سخن گفتند که در قبال عملی شدن آنها اقدام به کاهش قیمت‌ها خواهند کرد. دریافت ارز مبادله‌ای و تسهیلات بانکی با احتساب سود سال گذشته کاهش قیمت مواد اولیه و حتی مناسب‌سازی فضای کسب و کار از جمله شروطی بود که خودروسازان برای کم کردن قیمت خودرو عنوان می‌کردند، اما ظاهرا احمدی‌نژاد پای حرف خود ایستاده و خواهان بدون قید و شرط کاهش قیمت خودرو از سوی خودروسازان است.

جلسه دیروز وی با اعضای تیم اقتصادی‌اش نیز نشان‌دهنده آن است که وی بر سر حرف خود مبنی بر کاهش قیمت‌ها ایستاده و از این موضع نیز کوتاه نمی‌آید.

دو مصوبه خودرویی

جلسه فوق‌العاده ستاد مرکزی تنظیم بازار و نشست کارگروه حمایت از تولید، دیروز هفت صبح با حضور محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهوری در ساختمان الهی وزارت صنعت، تجارت و معدن برگزار شد. بخشی از موضوعات این جلسه به بحث و بررسی مشکلات و چالش‌های خودروسازان اختصاص داشت، این در حالی است که مصوباتی نیز در پی این بررسی‌ها ابلاغ شد.

در این زمینه یک منبع آگاه پیش از برگزاری جلسه یاد شده عنوان کرده بود که اگر وضعیت قیمت خودرو در جلسه وزارت صنعت، معدن و تجارت مشخص نشود، سیاست‌گذاری و تعیین قیمت در خصوص این صنعت از این وزارتخانه جدا و زیر نظر مستقیم رییس‌جمهور خواهد بود.

اظهار نظر این منبع موثق در حالی است که مهدی غضنفری وزیر صنعت و معدن و تجارت بعد از گذشت سه ساعت از جلسه یاد شده در جمع خبرنگاران عنوان کرد که در این جلسه وارد قیمت خودرو نشدیم؛ چرا که این موضوع وظیفه شورای رقابت و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان است و امیدواریم آثار این تصمیم در نحوه قیمت‌گذاری خودرو در شورای رقابت و سازمان حمایت پدیدار شود. بر این اساس هر چند پیش‌بینی می‌شد که تعیین نحوه کاهش قیمت‌ خودرو از جمله موضوعات مورد گفت‌وگو در جلسه کارگروه تولید باشد؛ چرا که نوسان قیمت خودرو پس از مصاحبه تلویزیونی احمدی‌نژاد و همچنین اختلاف نظر در قیمت گذاری خودرو بین شورای رقابت و سازمان حمایت مردم را دچار سردرگمی کرده، اما احمدی‌نژاد ظاهرا تنها به دو مصوبه‌ای که قبلا نیز ابلاغ شده بود، تاکید دوباره‌ای کرده است.

بر این اساس بنا به گفته برخی از مسوولان وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت، حمایت همه‌جانبه از تولید و همچنین اعطای تسهیلات به خودروسازان برای افزایش تولید و کاهش قیمت‌ها از مهم‌ترین تصمیمات این جلسه بود.

بنابر گفته مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت در این جلسه رییس‌جمهور دستور پرداخت تسهیلات ارزی و ریالی خودروسازان با توجه به نوع وسیله‌های آنها را به بانک مرکزی صادر کرده و بانک مرکزی هم مکلف شد ارز مورد نیاز خودروسازان (ایران خودرو و سایپا) را به نرخ ارز مبادله‌ای در اختیار خودروسازان قرار دهد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در این زمینه تاکید کرد که دستور پرداخت ارز مبادلاتی برای تأمین مواد اولیه و ملزومات مورد نیاز تولید صنایع خودروسازی و سایر واحدهای بزرگ صنعتی هم از مصوبات دیگر کارگروه تولید ملی و صنعت بود.

غضنفری همچنین با اشاره به دستور پرداخت تسهیلات ریالی مورد نیاز خودروسازی از طریق بانک مرکزی تصریح کرد که خودروسازان در گذشته گفته بودند اگر ارز مبادله‌ای و تسهیلات مورد درخواست آنها که از ابتدای امسال مطرح شده بود پرداخت شود می‌توانند با افزایش تولید و استمرار تقاضا قیمت کالاهای خود را کاهش دهند.

به گفته غضنفری در این جلسه بحثی در مورد تعیین قیمت جدید خودروها صورت نگرفت، اما قرار شده با اختصاص ارز مبادله‌ای در جهت تعدیل نرخ خودرو عمل شود، هر چند هنوز عددی برای پرداخت ارز مبادله‌ای به خودروسازان نیز نهایی نشده است.

در جلسه امروز مقرر شد قیمت جدید خودروها در چارچوب شورای رقابت و سازمان حمایت مشخص شود.

بر این اساس به گفته غضنفری ظاهرا قرار شده که بانک مرکزی ۱۰۰۰ میلیارد تومان در صورت سپردن وثیقه‌های مورد اعتبار خودروسازان به آنها پرداخت کند.

دو مصوبه کارگروه حمایت از تولید که در حمایت از صنعت خودرو و همچنین کاهش قیمت‌ها به تصویب رسیده، از جمله مصوباتی بودند که قبلا نیز در همین کارگروه به تایید اعضای آن رسیده بود. دریافت ارز مبادله‌ای توسط خودروسازان در کارگروه یاد شده مصوب و حتی ابلاغ هم شد؛ به‌طوری‌که شرکت سایپا

۱۰ میلیون دلار ارز مبادله‌ای نیز دریافت کرده است. از سوی دیگر چندی پیش بانک مرکزی اعلام کرد، تسهیلات ۱۰۰۰ میلیارد تومانی خودروسازان ابلاغ شده و ایران خودرو و سایپا می‌توانند با وثیقه معتبر برای دریافت این تسهیلات هر کدام به‌میزان ۵۰۰ میلیارد تومان اقدام کنند. بر اساس ابلاغیه بانک مرکزی مفاد مصوبه اخیر طی نامه شماره ۹۱/۲۹۴۸۴۹ مورخ ۱۳۹۱/۱۱/۰۴ توسط مدیرکل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی به کلیه مدیران عامل بانک‌ها ابلاغ شده است. ازاین‌رو شرکت‌های مذکور می‌بایست با رعایت ضوابط، مصوبه مورد اشاره درخواست خود را نزد بانک‌های عامل مطرح نموده مورد پیگیری قرار دهند.