سایت الف، وابسته به احمد توکلی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس در یادداشتی با عنوان «فیلترینگ ناکارآمد؛ ماشین بزرگ تولید نارضایتی» نوشت: هم‌اکنون سیستم فیلترینگ کشور برای فیلترکردن سایت‌ها از دو مکانیسم مبتنی بر فهرست داخلی و فهرست خارجی (احتمالا خریداری شده) استفاده می‌کند... اما آنچه مورد نظر است، بخش خارجی فیلترینگ است که بر مبنای مکانیسم غیرقابل توجیهی، میلیون‌ها سایت غیر مرتبط با امور سیاسی و حتی غیرمرتبط با امور ایران که غیراخلاقی یا ضدمذهب یا ناهنجار نیستند را نیز فیلتر کرده است (اساسا مسوولان فیلترینگ، وقت - و احتمالا تخصص - مطالعه این همه سایت خارجی را ندارند که آگاهانه آنها را فیلتر کرده یا مصداق سایت‌های با محتوای مجرمانه و غیراخلاقی دانسته باشند).

الف می‌افزاید: مردم آزار و غیرمنطقی بودن این سیستم تا آنجا گسترده شده که در اکثر قریب به اتفاق مراکز دانشگاهی و دولتی کاربران از نرم افزارهای ضدفیلتر استفاده می‌کنند، اما آنچه از حجم نارضایتی عظیمی که این سیستم به صورت لحظه ای تولید می‌کند، هشداردهنده‌تر است، ناامیدی کاربران از اصلاح سیستم است. دیگر کمتر اعتراضی نسبت به وضعِ به وضوح مشکل دار کنونی شنیده می‌شود و کمتر انتقادی در این مورد منتشر یا گفته می‌شود. گویا کاربران اینترنت، ناشنوا بودن مسوولان مربوطه نسبت به مشکلات موجود را به صورت پیش فرض قبول کرده و صرفا در حال جست‌وجوی روزنه ای برای گذر از فیلترینگ غیرمنطقی هستند.

سایت وابسته به احمد توکلی می‌افزاید: و اما همه این موارد تا یکی دو هفته پیش ادامه داشت و از آن زمان مشکلی دیگر نیز اضافه شده است. طی روزهای گذشته و به دلیل تصمیم غیرکارشناسی مرجعی نامشخص، سرعت تبادلات امن به حداقل ممکن کاهش یافته یا غیرممکن شده است. می‌توان حدس زد که این مرجع نامشخص به دلیل ناتوانی در جلوگیری از عبور کاربران از سیستم مردم آزار فیلترینگ، دست به انتحاری فنی زده و تمام تبادلات امن را غیر ممکن کرده است.

الف تصریح می‌کند: ماشین بزرگ نارضایتی‌ساز فیلترینگ، همانند برخی ماشین‌های نارضایتی‌ساز دیگر عرصه عمومی، باید اصلاح شود.