3 میلیارد دلار دیگر برای واردات بنزین
دفتر انرژی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تدوین لایحه برای واردات بنزین را آغاز کرده است.گفته می‌شود حجم پیش‌بینی شده برای واردات بنزین در لایحه بین 3 تا 5/3میلیارد دلار خواهد بود که از محل حساب ذخیره ارزی تامین خواهد شد. در همین حال نشریه میدنیز با اشاره به تردید مقامات دولتی نسبت به پیامدهای تصمیم جدید در خصوص بنزین پیش‌بینی کرده است که روند فعلی ادامه می‌یابد.

دنیای اقتصاد- منابع خبری دیروز از شروع اقدامات دولت برای تدوین لایحه واردات بنزین جهت نیمه‌ دوم سال خبر داده و نوشتند که دفتر انرژی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ماموریت یافته است تا این لایحه را تنظیم کند.

خبرگزاری مهر دیروز با اعلام این خبر همچنین حجم پیش‌بینی شده در این لایحه را ۳ تا ۵/۳میلیارد دلار عنوان کرد و نوشت، این مبلغ از محل حساب ذخیره ارزی تامین خواهد شد.
براساس این گزارش، توزیع بنزین از نیمه دوم سال‌جاری از طریق کارت هوشمند و یا کوپن هنوز منتفی نشده و مسوولان در این رابطه در حال بررسی هستند.
در همین حال، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی که بعد از ظهر روز شنبه در همایش مجاری عرضه سوخت شرکت کرده بود، در پاسخ به خبرنگاران راجع به تکلیف بنزین با تاکید بر اینکه مشکلی در میزان عرضه وجود ندارد، گفت: واردات بنزین همچنان ادامه دارد و ما با توجه به نیاز کشور نمی‌توانیم آن را قطع کنیم.
مهندس نعمت‌زاده همچنین در رابطه با استفاده از کارت هوشمند گفت: این موضوع به عنوان یک راهکار برای کنترل مصرف بنزین انتخاب شده و ما امیدواریم با چند ماه تاخیر آن را اجرایی کنیم.
در همین حال، کمال دانشیار، رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس مجددا تاکید کرد که در صورت تداوم روند کنونی مصرف، دولت به ۵/۴میلیارد دلار ارز برای واردات بنزین و گازوئیل در شش ماهه دوم نیاز دارد.
بودجه واردات بنزین برای نیمه اول سال‌جاری 5/2میلیارد دلار مصوب شده بود که براساس پاره‌ای گزارش‌ها در حال حاضر این بودجه به اتمام رسیده و نوسانات نرخ بنزین براساس افزایش‌های مکرر قیمت‌های جهانی نفت اجازه نداده است که این مبلغ نیاز نیمه اول سال را پاسخ دهد. این نوسان‌ها که در سه ماه گذشته بسیار تند ارزیابی شده نرخ هر لیتر بنزین در بازار خلیج‌فارس را از حدود 40سنت تا 70سنت افزایش داده است. این در حالی است که نرخ بنزین هر تن در خلیج‌فارس در حال حاضر به بیش از 700دلار و در آمریکا به بیش از 900دلار افزایش یافته است.
گزارش مید از معضل بنزین در ایران
از سوی دیگر نشریه اقتصادی «مید» پیامدهای پیچیده اقتصادی و اجتماعی را عامل تردید ایران در اجرای سهیمه‌بندی بنزین و عرضه بنزین به قیمت وارداتی خواند، اما پیش‌بینی کرد روند فعلی واردات بنزین در ایران ادامه پیدا کند.
به گزارش مهر، نشریه مید می‌نویسد: در حالی که وزیر نفت ایران در مصاحبه با خبرنگاران در روز ۲۳ ژوئن صریحا اعلام کرد‌ که «با احتمال ۹۹‌درصد سهمیه‌بندی بنزین در نیمه دوم سال صورت خواهد گرفت»، اما اکنون رسانه‌های ایران از قصد دولت برای ادامه واردات بنزین سخن می‌گویند.
براساس این گزارش، پیش از این مقامات مسوول در ایران 23 سپتامبر (پایان تابستان) را آغاز توقف واردات بنزین و اجرای سهمیه‌بندی آن اعلام کرده‌ بودند، اما اکنون به احتمال فراوان وضعیت فعلی و واردات بنزین و اعطای یارانه به آن ادامه خواهد یافت.
مید معضل بنزین در ایران را «پیچیده‌ترین مساله» ‌خواند و افزود: درست چند روز پس از آنکه مجلس در قانون بودجه اعتبار واردات بنزین را به نصف کاهش داد، وزیر نفت ایران از قطعی بودن توقف واردات بنزین در نیمه دوم سال و یا دونرخی شدن بنزین خبر داد. با وجود اینکه طرح توسعه ظرفیت پالایشگاهی ایران در دست اجرا قرار دارد اما به مرحله اجرا رسیدن این طرح‌ها حداقل سه سال طول خواهد کشید. تولید داخلی بنزین هم‌اکنون ۶۰‌درصد مصرف بنزین این کشور را تامین می‌کند و مابقی از طریق واردات تامین می‌گردد.
مید یارانه‌های عظیم واردات بنزین را عامل ساختار نامناسب بازار سوخت در کشورمان عنوان می‌کند که موجب مصرف بی‌رویه بنزین و رشد سالانه 10‌درصدی آن شده است.
درحالی که اکثر اقتصاددان‌ها عرضه بنزین به قیمت وارداتی را راه‌حل مساله بنزین می‌دانند، وزیر نفت ایران می‌گوید:‌ افزایش ناگهانی قیمت بنزین موجب شوک تورمی خواهد شد که جامعه ایران توان تحمل آن را ندارد. مید، بی‌میلی دولت‌های متوالی ایران به عدم حل اساسی معضل بنزین را نگرانی از عواقب سیاسی و اجتماعی آن می‌داند.
این نشریه درباره سهمیه‌بندی بنزین می‌نویسد: راه‌حل استفاده از کارت هوشمند و نصب ماشین‌های کارت‌خوان در تمامی ایستگاه‌های سوخت‌رسانی با چالش‌های مدیریتی و فنی روبه‌رو است.
همچنین پیامدهای اجتماعی و سیاسی سهیمه‌بندی بنزین بسیار بالا است که ایجاد بازار سیاه بدیهی‌ترین آن است. از آنجا که غالب حمل و نقل صنعتی در داخل ایران
از طریق جاده‌ها صورت می‌گیرد، افزایش قیمت بنزین افزایش قیمت سایر کالاها را به دنبال خواهد داشت.
مید معتقد است دولت ایران عملا همچون دولت‌های قبلی اقدام به تغییر سیاست بنزین نخواهد کرد و اظهارات اخیر مقامات دولتی بیشتر برای قانع ساختن نمایندگان مجلس برای ادامه واردات بنزین است و ایران همچنان بنزین وارد خواهد کرد و با یارانه عرضه خواهد نمود.