مرکز آمار: در بهار سال 90  64 میلیون سفر انجام شد

مرکز آمار اعلام کرد: در فصل بهار سال ۱۳۹۰، تعداد ۶۴ میلیون سفر در کشور انجام شده است.

به گزارش روابط عمومی مرکز آمار ایران، نتایج طرح در فصل بهار سال ۱۳۹۰ نشان می‌دهد که خانوارهای کشور در این فصل ۶۴میلیون و ۱۸۴ هزار و ۳۲۵ سفر داشته‌اند که از این تعداد ۴۲میلیون و ۸۹۷ هزار و ۹۳۸ سفر با حداقل یک شب اقامت و ۲۱میلیون و ۲۸۶ هزار و ۳۸۷ سفر بدون اقامت شبانه بوده است. هدف اصلی ۶۲ درصد سفرهای داخلی با اقامت شبانه خانوارها، دیدار دوستان و بستگان و هدف اصلی ۴۹ درصد سفرهای بدون اقامت شبانه داخلی خانوارها، گردش و تفریح بوده است. همچنین براساس نتایج فصل تابستان سال ۱۳۹۰، خانوارها در این فصل ۴۸ میلیون و ۵۵۳ هزار و ۵۹۷ سفر داشته‌اند. از این تعداد ۳۲ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۷۳ سفر از نوع با اقامت شبانه و تعداد ۱۶ میلیون و ۲۴۳ هزار و ۵۲۴ سفر بدون اقامت شبانه بوده است. هدف اصلی ۴۹ درصد سفرهای با اقامت شبانه خانوارها، دیدار دوستان وبستگان و هدف اصلی ۳۲ درصد سفرهای بدون اقامت شبانه خانوارها، گردش و تفریح بوده است.

بر اساس این گزارش، مقایسه نتایج سفرهای فصول بهار و تابستان سال ۱۳۹۰ نشان می‌دهد نسبت سفر در فصل بهار بیشتر از فصل تابستان بوده است. همچنین در هر دو فصل بیشتر سفرهای خانوارها از نوع سفرهای با اقامت شبانه بوده است و افراد بیشتر با هدف دیدار دوستان و بستگان سفر کرده‌اند و بیشترین اقامتگاه مورد استفاده گردشگران داخلی نیز منزل بستگان و آشنایان بوده است.

در این طرح با مراجعه به خانوارهای نمونه، اطلاعاتی در مورد ویژگی‌های سفر از جمله تعداد سفر، نوع سفر (با اقامت شبانه و بدون اقامت شبانه) هدف اصلی سفر (دیدار بستگان و دوستان، گردش و تفریح، درمان، آموزش، زیارت و...) نوع اقامتگاه گردشگران (منزل بستگان و آشنایان، اقامتگاه‌های عمومی، چادر و کمپ شخصی و...) هزینه‌های سفر و... جمع‌آوری شد.

منظور از سفر در طرح مزبور عبارت است از: جابه‌جایی و ترک محیط توسط یک فرد و بازگشت مجدد به آن و تنها در برگیرنده‌ سفرهایی است که علاوه بر خارج شدن از محیط معمول زندگی فرد، مدت آن از یک سال پیوسته کمتر بوده و با هدفی به جز انجام کار و دریافت دستمزد در محل مورد بازدید انجام شده باشد.