محاکمه مدیران سابق وزارت راه

دنیای اقتصاد- نهمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده فساد بزرگ بانکی روز گذشته در شعبه اول دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ناصر سراج در دو نوبت صبح و عصر برگزار شد. در این جلسه ۸ متهم در دادگاه حاضر شدند که به اتهامات ۶ متهم رسیدگی شد و آخرین دفاعیات یکی از متهمان زن نیز اخذ شد. در این جلسه مدیرکل سابق طرح و برنامه وزارت راه که متهم به دریافت رشوه ۲۶۶ هزار دلاری است، ابتدا گفت که قبول ندارم این مبلغ را گرفته‌ام، اما در ادامه دریافت این مبلغ را پذیرفته و بیان کرد تحت عنوان مراوده کاری این مبلغ را گرفته است. مدیر سابق راه و ترابری لارستان که متهم به دریافت رشوه ۱۶۸ هزار دلاری است هم دریافت رشوه را رد کرد، ولی پذیرفت که اشتباه کرده است. سپس مدیرعامل شرکت ایمن‌پویا که متهم به تحصیل مال نامشروع به مبلغ ۱۱۳ هزار یورو بود، تمامی اتهامات خود را رد کرد. مدیرعامل شرکت فولادفام اسپادانا هم که برای دومین بار به دادگاه آمده بود گفت که اگر صدبار دیگر هم در دادگاه حاضر شود، هیچکدام از اتهامات را قبول نمی‌کند. وی متهم به اخلال در نظام اقتصادی کشور است.

رشوه ۲۶۶ هزار دلاری به مدیرکل وزارت راه

آنگونه که خبرگزاری فارس گزارش داده است در ابتدای دادگاه نماینده دادستان در تشریح کیفرخواست «ش.ر» مدیرکل سابق طرح و برنامه و بودجه وزارت راه و ترابری گفت: وی متهم است به ارتشا به مبلغ ۲۶۶ هزار دلار در یک نوبت از آقای «ا.گ» و مبلغ ۱۳۵ میلیون تومان از آقای «ا.ر». در ادامه مدیرکل سابق طرح و برنامه وزارت راه در جایگاه متهمان قرار گرفت و گفت: به هیچ عنوان دریافت این رشوه‌ها را قبول ندارم. متهم در ادامه گفت: دریافت این ۳۰۰ میلیون تومان، [معادل ۲۲۶ هزار دلار] یک مراوده کاری بود و ربطی به پروژه راه‌آهن شیراز به بندر‌عباس نداشت. «ش.ر» افزود: من این پول را به آقای «ر» پس دادم. قاضی در این بحث به وی گفت: منظورت از آقای «ر» همان فردی است که در تصادف فوت کرده و امروز نمی‌تواند از خود دفاع کند!

اتهام رشوه ۱۶۸ هزار دلاری برای مدیر راه لارستان

در بخش دیگری از دادگاه، نماینده دادستان درباره اتهامات «ع.الف» گفت: این فرد مدیر راه و ترابری وقت شهرستان لارستان بوده و متهم است به اخذ رشوه ۱۶۸ هزار دلاری. وی افزود: متهم این رشوه را از «م.الف» با مشارکت آقای «گ» و «ر» گرفته است. این متهم هم در پاسخ به قاضی گفت: بنده اتهاماتم را در قالب رشوه گرفتن قبول ندارم اما این موضوع را می‌پذیرم که اشتباه کرده‌ام و اشتباهم گرفتن این مبلغ بوده است. وی افزود: من این مبلغ را به هیچ عنوان در زندگی‌ام هزینه نکرده‌ام و در همان روزهای اول بازداشتم به توصیه دادستانی و بازپرس مبلغ دلار را به ریال تبدیل کرده و معادل ۱۰۲ میلیون تومان به خزانه بازگرداندم. وی با بیان اینکه قبول دارم بابت دریافت رشوه اشتباه کردم، گفت: من فقط حقوق کارمندی دریافت می‌کردم. برای ابقا هم نه به وزیر و نه به شخص دیگری حرفی نزدم و فقط می‌خواستم پروژه‌ها به سرانجام برسد.

رابطه استاد و شاگردی با وزیر سابق

نماینده دادستان تهران در ادامه نهمین جلسه دادگاه و در قالب قرائت کیفرخواست «ک.ر» متهم دیگر پرونده اظهار کرد: وی مدیرعامل شرکت ایمن پویا متهم به تحصیل مال نامشروع به مبلغ ۱۱۳ هزار یورو و همچنین معاونت وساطت در رشاء به مبلغ ۲۰۲ هزار یورو است. متهم نیز پس از آنکه در جایگاه قرار گرفت، گفت: هیچ یک از اتهامات را قبول ندارم و سابقه کاری من به زمان دولتی بودن شرکت‌ تراورس بر‌می‌گردد و رابطه ما و آقای «الف.گ» قهری بوده است. وی ادامه داد:‌ وزیر شدن وزیر سابق راه نیز قهری بود و ما با هم عضو هیات‌رییسه گروه ترافیک [دانشگاه] بودیم؛ رابطه ما رابطه شاگرد و استادی و رابطه‌ای خانوادگی بود. «ک.ر» ادامه داد: او اگر از تمام دنیا هم پول گرفته باشد، از من نمی‌توانست بگیرد؛ اگر حساب او را چک کنید می‌بینید نیازی به این پول خردها ندارد.

ندامت از ارتباط با دولتی‌ها

«ک.ر» همچنین هنگامی که برای بیان آخرین دفاعیات خود در جایگاه قرار گرفت، با بیان اینکه از روزی که از بازداشت خارج شدم هیچ ارتباطی با وزیر سابق راه ندارم، اظهار کرد: از ارتباط با آقایان دولتی به شدت ابراز ندامت می‌کنم. وی خطاب به قاضی سراج گفت: بلانسبت شما، قبلا فکر نمی‌کردم که آدم‌های دولتی به این اندازه نامرد باشند.نماینده دادستان در قرائت کیفر خواست متهم دیگر پرونده به نام «ی. م» هم اظهار کرد: این فرد از متهمان اصلی پرونده است و درخواست تشدید قرار تامین او را کرده‌ایم. وی گفت: «ی. م» متهم به شرکت در اخلال از طریق تبانی با مفسدان پرونده و مشارکت در باند کلاهبرداری و دخالت مستقیم و غیرمستقیم در گشایش ۵۳ فقره ال‌سی به میزان ۱۱ تریلیون و ۲۲۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال است.

دومین حضور مدیرعامل فولادفام

نماینده دادستان در قرائت کیفرخواست متهم «ک.ن» مدیرعامل فولادفام اسپادانا هم اظهار کرد: این فرد متهم به شرکت در اخلال در نظام اقتصادی از طریق تبانی با مدیران گروه آریا، مفسدان شبکه بانکی، انجام معاملات صوری، کلاهبرداری و شرکت در تحصیل مال نامشروع و پولشویی عواید حاصل از جرم است که با توجه به محتویات پرونده تقاضای اشد مجازات را برای وی دارم. در ادامه این جلسه متهم در جایگاه قرار گرفت و با بیان اینکه هیچ یک از اتهامات را قبول ندارم، گفت: اگر صد بار دیگر هم در دادگاه حاضر شوم فقط حرف‌هایی را که در دادسرا زده‌ام تکرار می‌کنم و همه آنها را قبول دارم. در ادامه نماینده دادستان در قرائت کیفرخواست متهم «م.الف» رییس هیات‌مدیره فولاد فام اسپادانا اظهار کرد: این فرد متهم است به شرکت در اخلال نظام اقتصادی کشور و شرکت در پولشویی عواید حاصل از جرم. این متهم نیز با بیان اینکه هیچ یک از اتهامات را قبول ندارم، گفت: تا الان هر چه گفته‌ام توسط نماینده دادستان قرائت شد که همه آنها را قبول دارم. در ادامه این جلسه وکیل مدافع یکی از متهمان زن « م.ز» که در جلسه قبل محاکمه شده، اما نوبت به دفاع از وی نرسید بود، در جایگاه قرار گرفت و آخرین دفاعیات خود را بیان کرد.