آغاز رقابت برای ربودن شیر طلا

شصت و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز فردا بعد از ظهر با حضور تعداد زیادی از اهالی برجسته سینمای جهان در ایتالیا افتتاح خواهد شد.

خبرگزاری رویترز، اعلام کرد شصت و پنجمین جشنواره فیلم ونیز امروز بعد از ظهر با نمایش کمدی جنایی «پس از خواندن بسوزان»، ساخته برادران کوئن و بازی «جورج کلونی»، «جان مالکویچ»، «تیلدا سوینتون» و «براد پیت» افتتاح خواهد شد، این فیلم در بخش خارج از مسابقه شرکت کرده است. بنابراین گزارش، در این دوره از رقابت‌ها که تا ۶ سپتامبر (۱۶ شهریور) ادامه خواهد یافت تعداد زیادی از اهالی برجسته سینمای جهان حضور خواهند داشت که از آن جمله می‌توان به «چارلیز ترون»، «کیم باسینگر»، «تاکاشی کیتانو» و «جاناتان دمی» اشاره کرد.

به گزارش رویترز، امسال ۲۱ فیلم از جمله آخرین ساخته‌های «تاکاشی کیتانو» و «هیائو میازاکی»، کارگردان مشهور ژاپنی، در بخش مسابقه برای ربودن شیر طلا با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت. فیلم‌هایی از «دارن آرونوفسکای»، کارگردان آمریکایی، «باربت شرودر»، کارگردان فرانسوی، «جانات دمی»، کارگردان آمریکایی نیز با آخرین ساخته‌های خود در این بخش شرکت کرده‌اند.

فیلم آفریقایی «تزا» ساخته «هایلی گریما»، اتیوپیایی مقیم آمریکا از دیگر فیلم‌های بخش مسابقه جشنواره امسال است، این فیلم داستان زندگی یک جوان اتیوپیایی را از ایام دانشجویی وی در آلمان غربی در دهه ۷۰ تا زمان برگشت او به روستای زادگاهش در سن ۶۰ سالگی به تصویر می‌کشد.

به گزارش رویترز، ریاست هیات داوران این دوره از رقابت‌های ونیز را نیز «ویم وندرس»، کارگردان آلمانی فیلم‌ «پاریس، تگزاس» به عهده دارد، این درحالی است که «والتریا گولینو»، بازیگر ایتالیایی، «لوسرشیا مارتل»، فیلمساز آرژانتینی و «جانی تو»، کارگردان هنگ‌کنگی عضو این هیات داوران هستند.

بنا براین گزارش، از جمله‌ فیلم‌هایی که در بخش خارج از مسابقه جشنواره امسال به نمایش در خواهد آمد نیز می‌توان به فیلم «شیرین» ساخته «عباس کیارستمی»، «۳۵ خم شراب» ساخته «کلایر دنیس»، «Do Visivel ao Invisivel» ساخته «مانوئل دی اولیویرا» در سال ۲۰۰۵ و مستند زندگینامه «آگنس وردا»، سازنده استرالیایی این مستند اشاره کرد. «مارکو مولر»، رییس جشنواره ونیز نیز کمی پیش اعلام کرد که جشنواره امسال پیشکشی است به روح «یوسف شاهین»، فیلمساز ۸۲ ساله مصری که ۲۷ جولای درگذشت.

به همین منظور فیلم «قاهره: ایستگاه مرکزی» ساخته «شاهین» در سال ۱۹۵۸، ۳۱ آگوست در جشنواره ونیز به نمایش درخواهد آمد. بنا براین گزارش، شیر طلایی یک عمر دستاورد حرفه‌ای این دوره از رقابت‌ها نیز به «ارمانو اولمی»، کارگردان ۷۷ ساله ایتالیایی اعطا خواهد شد. جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز اولین بار در سال ۱۹۳۲ برگزار شد و از آن سال به بعد به جز طی جنگ جهانی دوم، هر ساله برگزار شد، این در حالی بود که در آن دوران چندین جشنواره بدون نمایش فیلمی در بخش مسابقه همچنان به کار خود ادامه می‌داد.