رییس‌جمهور با تاکید‌ بر اینکه دولت مصمم به اجرای طرح‌تحول اقتصادی است و از عواقب آن نمی‌ترسد، گفت: عده‌ای مطرح می‌کنند که چون امسال سال انتخابات است اجرایی شدن این طرح می‌تواند تبعات منفی برای رییس‌جمهور داشته باشد، اما ما معتقدیم حتی اگر یک روز هم از عمر دولت باقی مانده باشد نباید در جهت اصلاح ساختاری و خدمات به مردم کوتاهی کرد. به گزارش دفتر امور رسانه‌های ریاست‌جمهوری، محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور ظهر دیروز در اجلاسیه چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: خدماتی که در طول ۳۰ سال گذشته در کشور انجام شده، بی‌نظیر است اما احساسی در بین مسوولان و مردم وجود دارد که به آن هدفی که باید می‌رسیدیم، هنوز نرسیده‌ایم.

وی افزود: امروز فاصله طبقاتی، پایین بودن بهره‌وری، تبعیض و تورم واقعیاتی است که نمی‌توان آنها را انکار کرد و نشان‌دهنده وجود اشکالاتی در برخی ساختارها است که باید اصلاح شود.

دولت این مشکلات را ریشه‌یابی کرده است و در نتیجه علت اصلی نابسامانی‌ها را به ۶-۵ ساختار مهم مربوط می‌داند. معتقدیم به خاطر این که برخی ساختارها خوب عمل نمی‌کنند در نتیجه بقیه بخش‌های اقتصادی نیز دچار نابسامانی می‌شوند؛ از این رو طرح تحول اقتصادی را تدوین کردیم.

رییس‌جمهور تاکید کرد: چشم‌انداز ۲۰‌ساله، چراغ راهنمای حرکت دولت است و باید برای رسیدن به جامعه هدف در این مسیر حرکت کنیم، اما متاسفانه برخی ساختارهای معیوب اجازه نمی‌دهند.

احمدی‌نژاد در توضیح ناکارآمدی برخی ساختارها گفت: یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که دچار اشکالات اساسی است، نظام بانک‌ها است.وی همچنین نظام مالیاتی را از دیگر ساختارهای معیوب و آن را همانند مرحله بازگشت خون دانست و گفت: بخشی از منابع در جامعه باز تولید می‌شود که اگر به اندازه و درست جمع‌آوری نشود، به سایر بخش‌ها آسیب می‌رساند؛ ضمن اینکه هزینه اداره کشور را نیز باید از محل مالیات‌ها پرداخت کنیم.

رییس‌جمهور نظام‌های گمرک، توزیع کالا و توزیع یارانه را از دیگر بخش‌هایی که باید دچار تغییر و تحول شوند، برشمرد.

وی افزود: یارانه ابزار دست دولت برای ایجاد تعادل و حمایت از بخش هدف جامعه است. ضمن اینکه در هیچ جای دنیا یارانه را مانند ایران توزیع نمی‌کنند؛ چرا که هم‌اکنون بیش از ۷۰‌درصد یارانه‌ها در اختیار ۳۰‌درصد جامعه قرار می‌گیرد که بالاترین درآمدها را دارند. در حالی که هدف اصلی از پرداخت یارانه‌ها این بوده که در بین اقشار پایین دست جامعه توزیع شود؛ از این رو ضرورت اصلاح و هدفمند کردن این نظامات ضروری است.

رییس‌جمهور تاکید کرد: ناگزیر از اصلاح ساختارها هستیم و باید این اصلاحات انجام شود تا اقتصاد کشور در مسیر درست خود به پیش برود.

وی خاطرنشان کرد: دولت‌های قبلی نیز دنبال برخی اصلاحات ساختاری بودند، اما به دلایلی موفق به آن نشده‌اند اما دولت نهم قصد دارد آن را اجرایی کند و البته آن را شدنی می‌داند. چنانکه در اجرای سهمیه‌بندی بنزین نیز در حالی که تنها ۲‌ماه برای اجرای آن به دولت فرصت داده شد، توانستیم با کمترین آثار منفی نسبت به اجرای آن موفق شویم و در عرصه جدید نیز موفق خواهیم بود.

رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: باید مراقب باشیم تا عده‌ای با هدف مایوس کردن دولت از اجرای طرح تحول اقتصادی، مدام ایراد و اشکال نگیرند و از سوی دیگر عده‌ای نیز این طرح را به قدری پیچیده مطرح نکنند که اجرای آن امری ناشدنی به نظر برسد.

تکمیل فرم به معنای دریافت یارانه نیست

احمدی‌نژاد هم‌چنین دیروز پس از جلسه کارگروه تحول اقتصادی، پرسشنامه اطلاعات اقتصادی را تکمیل کرده و سپس به متصدیان امر تحویل داد.

وی پس از تحویل این فرم تصریح کرد که تکمیل فرم اطلاعات اقتصادی خانوار لزوما به معنای دریافت یارانه نیست و اطلاعات اقتصادی اقشاری که به یارانه نیاز ندارند، می‌تواند برای برنامه‌ریزی‌های آینده اقتصاد کشور مفید باشد.

به ‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، وی با اشاره به اینکه پایگاه‌‌‌های متعددی در کشور برای جمع‌‌‌آوری اطلاعات اقتصادی وجود دارد که متاسفانه اطلاعات آنها ناقص است، تصریح کرد: سامانه جامع جمع‌‌‌آوری اطلاعات اقتصادی به منظور حلقه اتصال پایگاه‌‌‌های موجود در کشور ایجاد شده است .احمدی‌نژاد گفت: دولت در گام اول هدف‌مند کردن یارانه‌‌‌‌ها اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر را مورد حمایت قرار می‌‌‌دهد و در گام دوم همه مردم را تحت پوشش یارانه‌‌‌‌ها قرار خواهد داد. حتی اگر رقم یارانه برای ثروتمندان ناچیز باشد، به آنان تعلق خواهد گرفت؛ چرا که دولت در صدد است امکانات کشور را به صورت عادلانه در اختیار همه مردم قرار دهد.

رییس‌جمهور همچنین درباره میزان پرداخت یارانه اظهار کرد: رقم این یارانه‌‌‌‌ها برای اقشار گوناگون مختلف است و ممکن است برای دهک اول جامعه به اندازه یا بیش از درآمدشان باشد، اما برای دهک دهم شاید این رقم ناچیز به حساب آید ولی برای هفت دهک اول جامعه ارقام، مهم و تعیین کننده است و دولت در توزیع یارانه‌‌‌‌ها در راستای عدالت رفتار می‌‌‌کند. وی افزود: اگر تا ۶۰-۵۰ سال گذشته پرداخت یارانه به گونه‌‌ای بود که عده‌‌ای که نیاز نداشتند، بیشتر بهره‌مند شده‌اند، اما از این به بعد اقشاری که در گذشته کمتر بهره برده‌اند، بیشتر بهره‌مند خواهند شد.

رییس‌جمهور در پایان خاطر نشان کرد: اطلاعات اقتصادی خانوار در طراحی نظام بانکی، اصلاح نظام مالیاتی و دیگر عرصه‌‌‌‌ها می‌‌‌تواند بسیار مفید و موثر باشد.