کره شمالی در اعتراض به آنچه که خلف وعده ایالات‌متحده توصیف کرده برنامه برچیدن تاسیسات اتمی خود را به حالت تعلیق در آورده است.

وزارت خارجه کره شمالی با صدور اطلاعیه‌ای در روز سه‌شنبه، ۲۶ اوت (۵ شهریور)، اعلام کرد که از روز ۱۴ ماه جاری، عملیات پیاده کردن و جمع‌آوری تجهیزات در تاسیسات رآکتور اتمی یونگبیان را متوقف می‌کند و در نظر دارد برنامه تولید پلوتونیوم را از سر بگیرد. در این اطلاعیه آمده است که تصمیم دولت کره شمالی در این زمینه ناشی از خودداری ایالات‌متحده در حذف فوری نام کره شمالی از فهرست کشورهای حامی تروریست است. براساس توافق به دست آمده در مذاکرات شش جانبه پکن برای حل بحران هسته‌ای کره، قرار بود کره شمالی در ازای توقف برنامه‌های هسته‌ای خود امتیازاتی را از جامعه بین‌المللی به خصوص ایالات‌متحده دریافت کند. از جمله این امتیازات حذف نام کره شمالی از فهرست کشورهای حامی تروریسم بود که توسط دولت آمریکا تهیه می‌شود و شامل وضع محدودیت‌ها در روابط اقتصادی و سیاسی ایالات‌متحده با این کشورها است.

سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی گفته است که کشورهای شرکت‌کننده در مذاکرات شش جانبه را از تصمیم خود آگاه ساخته است.

اگرچه کره شمالی تهدید کرده است که تاسیسات یونگبیان را بازسازی می‌کند و «به وضعیت قبلی آن» باز خواهد گرداند، اما زمان مشخصی را برای آغاز این عملیات تعیین نکرده است.

کره شمالی در ماه ژوئن به نشانه تعهد خود به اجرای توافق به دست آمده در مذاکرات شش جانبه پکن، برج خنک‌کننده رآکتور اتمی یونگبیان را منفجر کرد. این اطلاعیه هشدار آمیز کره شمالی کوتاه‌مدت پس از آن انتشار یافت که هو جین‌تائو، رییس‌جمهوری چین، پس از گفت‌وگو با مقامات کره جنوبی این کشور را ترک کرد.

کره جنوبی و چین، در کنار آمریکا، ژاپن روسیه و کره شمالی در مذاکرات شش جانبه شرکت داشته‌اند و ممکن است هدف کره شمالی از انتشار اطلاعیه روز سه‌شنبه تحت فشار قرار دادن این کشورها برای اجرای توافق پکن باشد.