لاریجانی: قرار نبود چنین تورمی باشد

با وجود منابع عظیم نفت و گاز چرا باید وضعیت‌مان این گونه باشد؟

برنامه‌ای برای انتخابات ریاست جمهوری ندارم

دنیای اقتصاد- رییس مجلس شورای اسلامی در آخرین روز از سفر خود به استان فارس در شورای اداری این استان بارها بر اجرای درست اصل ۴۴ قانون اساسی و کوچک کردن حجم دولت تاکید و در عین حال از این که بخش عمده پول نفت صرف امور جاری و عمرانی دولت می‌شود، انتقاد کرد. علی لاریجانی که در سفر سه روزه خود محور مباحث مطروحه‌اش را مساله نابسامانی وضعیت اقتصاد، تورم و خوب اجرا نشدن اصل ۴۴ و تلاش برای تحقق اهداف سند چشم‌انداز ۲۰ ساله قرار داده بود، باز هم در جمع اعضای شورای اداری استان فارس با اشاره به افزایش سالانه ۱۵۰میلیارد دلار به سرمایه کشور، وضعیت تورم و صادرات کشور را قابل انتقاد خواند و تاکید کرد که ایجاد فضای رقابتی در کشور لازمه اجرای عدالت است.

وی با انتقاد از این که بخش عمده پول نفت صرف امور جاری و عمرانی دولت می‌شود، اظهار کرد: وسیع بودن سیستم اداری کشور یکی از عواملی است که دولت را از رسیدگی به بسیاری از امور بازداشته است، ولی اگر دولت کوچک و چابک شود و صرفا قصد نظارت داشته باشد، آن گاه بقیه معادله‌ها به خوبی پیش می‌رود.

به گزارش مهر، وی با اشاره به پیشرفت کشورهایی مانند هند، ترکیه و برخی کشورهای عربی خاطرنشان کرد: ما در مساله اقتصادی وضعیت‌مان به این شکل است که مجموع نفت و گازی که استخراج می‌کنیم، سالانه حدود ۱۴۰ یا ۱۵۰میلیارد دلار به سرمایه‌ کشور اضافه می‌کند. این در حالی است که بسیاری از کشورها این سرمایه را ندارند ولی در عین حال برخی از نابسامانی‌‌ها را در داخل شاهد هستیم.

لاریجانی افزود: به عنوان مثال تورم موجود غیرقابل پیش‌بینی نبود و قرار نبود چنین نرخ تورمی داشته باشیم. در وضعیت صادرات نیز باید شرایط بهتر از این می‌بود.

لاریجانی اضافه کرد: با وجود ثبات و امنیت در کشور، نیروی انسانی متخصص و منابع عظیم نفت و گاز، چرا باید وضعیت‌مان این گونه باشد.

البته این مسائل صرفا مربوط به دولت فعلی نیست، از گذشته وجود داشته است و برای ترمیم این وضعیت باید در زمینه برنامه‌ریزی اقتصادی، مدیریت دقیقی اعمال نماییم و بدانید که اقتصاد علم دست یافتنی است که نیاز به آموزش دارد.

لاریجانی با اشاره به همکاری خود با دولت‌های گذشته و دولت فعلی تصریح کرد: اینکه ما در هر دولت برخی مسائل خوب را به طور یکجا در نظر بگیریم، به معنای تحقق اهداف در نظر گرفته شده نیست.

رییس مجلس گفت: همه می‌خواهند مولفه‌های نیکو برای دولت داشته باشند، اما این یک اسلوب دارد. ما برای اینکه به چشم انداز برسیم، نیازمند یک نقشه راه هستیم. داشتن یک برنامه دقیق در این زمینه به همراه یک اسلوب علمی‌مهم است، بسیاری از مسائل علمی‌جنبه عقلانی دارد و باید از آنها استفاده کرد.

وی تصریح کرد: مجموعه توان مدیریت کشور باید به کار گرفته شود تا از دهه چهارم انقلاب به خوبی استفاده کنیم و با برنامه‌ریزی علمی‌و دقیق از تصمیمات خرد پرهیز کنیم، مجلس طبعا این نگاه را می‌پسندد.

برخی مدیران از واگذاری اصل ۴۴ نگرانند

رییس مجلس با تاکید بر اینکه رونق علمی‌و تولید در کشور نیازمند یک سیاست مدون است، به ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴ توسط رهبر انقلاب اشاره و خاطرنشان کرد: باید بدانیم این یک راه جدید است، پیام این راه جدید این است که کارهای کشور را به مردم واگذار کنیم نه اینکه تصنعی وارد آن شویم. این اراده وجود داشته که دستگاه‌های دیوانی کشور به درستی واگذاری‌ها را انجام دهند.

وی خطاب به مدیران استان یادآور شد این راه را باید شما اجرا کنید. احساس من این است که برخی مدیران از واگذاری‌ها نگرانند، اما باید این اصل را بپذیرند. اگر می‌خواهیم جهش پیدا کنیم، باید کار را در یک دالان رقابتی به مردم واگذار کرد و نباید شعاری با این مسائل برخورد کرد.

وی تئوری رقابت را عین تفکر اسلامی‌ خواند و گفت: اگر شما می‌خواهید عدالت در کشور ایجاد شود، باید به رقابت تن دهید. کشوری که رقابت نباشد، دور از عدالت است. باید اشکالات خود را دریابیم و مانعی برای بخش خصوصی ایجاد نکنیم، قوانین و ضوابط باید سهل شود.

همچنین لاریجانی بر لزوم تجدید نظر در قواعد و ضوابط موجود و حذف قواعد زائد تاکید کرد.

رییس مجلس بار دیگر بر مساله کوچک کردن سیستم اداری و دیوانی کشور تاکید کرد و گفت: هم اکنون بیشتر پول نفت خرج سیستم اداری می‌شود و در شرایطی که ما ۵۶‌هزار میلیارد تومان بودجه جاری داریم و در عین حال معلمان و بازنشستگان مشکل دارند و ۲۴‌هزار میلیارد بودجه عمرانی داریم، به این معنا که کل درآمد کشور مصرف می‌شود، علت آن این است که خانواده دولت بزرگ است و این مبلغ به همه آن نمی‌رسد و مجموعه‌های زیر نظر دولت به زندگی خود نمی‌رسند.

وی فربه بودن سیستم اداری کشور را عامل زمین‌گیر کردن اقتصاد کشور دانست.

برای صادرات سرمایه‌گذاری تسهیل شود

لاریجانی گفت: وضعیت دولت و سیستم دیوانی کشور باید متناسب با شرایط موجود تغییرات ماهوی داشته باشد، ما اگر بخواهیم جایگاه خود را متناسب با چشم‌انداز تنظیم کنیم، باید همت بلند در صادرات داشته باشیم. این همت بلند روی دوش تولید استوار می‌شود نه مواد خام. سرمایه‌گذاری باید تسهیل شود تا تولید به صادرات برسد و ما را از اتکا به نفت نجات دهد.

رییس مجلس با تاکید بر اینکه قبول دارم که در بعضی زمینه‌ها برای رسیدن به چشم‌انداز گام‌های خوبی برداشته شده یادآور شد: اما در زمینه اقتصادی باید شاهد جهش باشیم، زیرا رقبا در حال جهش هستند و پیش افتاده‌اند. بسیاری از معضلات داخلی ما در پناه مسائل اقتصادی است.

وی گفت: درست است که چالش‌هایی در سطح بین‌الملل داریم، اما ابزارهایی داریم و مجموعه‌ای از شرایط وجود دارد که می‌تواند ما را برای جهش آماده کند و ظرفیت ما را بالا ببرد. مسائل اقتصادی کشور باید در سطح ملی علاج شود تا شرایط را در سطح استان‌ها روان‌تر کند.

برخی رقابت‌های سیاسی در جهت منافع ملی نیست

رییس مجلس همچنین در جمع تشکل‌های مختلف سیاسی استان فارس، ضمن تاکید بر اینکه در هر دو جریان اصلاح‌طلب و اصول‌گرا به مبانی اقتصادی واحدی رسیده‌ایم و گروه‌های سیاسی به این اصلاح ساختار اقتصادی معتقدند، گفت: گروه‌ها و جریانات مختلف سیاسی به یک برداشت واحد نزدیک می‌شوند که اگر بتوانیم رقابت دقیق و نه تصنع را در عرصه اقتصاد، اجتماعی و فرهنگی تعریف کنیم، به توانمندسازی کشور کمک می‌کند. وی همچنین تاکید کرد: برخی موضوعات جزو حیطه منافع ملی ما است و همه بر روی آن وحدت نظر داریم و نیازمند همفکری و وحدت بر منافع ملی هستیم و ما نیز در مجلس تلاشمان این است که به این موضوع توجه کنیم و از دعواهای حیدری نعمتی و نزاع‌های کوچک پرهیز کنیم، هر چند برخی فضاهای سیاسی جریانات را به برخی سمت‌ها هل می‌دهند. همچنین بعضا دیده می‌شود که نوعی از رقابت‌های سیاسی، کشور را به سمتی پیش می‌برد که منافع ملی اقتضا نمی‌کند و باید از آن پرهیز کرد، بنابراین در این گفت‌وگوها به سمتی پیش رویم که در برخی امور به وحدت فکری برسیم.

در نهایت دوستی با احمدی‌نژاد هستیم

رییس مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به سوال یکی از تشکل‌های سیاسی مبنی بر اینکه رابطه شما به عنوان یک شخص حقیقی با احمدی‌نژاد به عنوان یک شخص چگونه است، افزود: ما از سابق با هم دوست و خیلی هم صمیمی هستیم، البته اختلاف‌نظر در مسائل اداره کشور وجود دارد، اما از نظر شخصی حقیقی سوال کردید که رابطه‌تان چگونه است که باید بگویم در نهایت دوستی هستیم.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری که رابطه‌اش از نظر حقوقی با رییس جمهور چگونه است، تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی برای خود یک هویت دارد که موضع آن در برخی موارد هویدا است و مجلس در مبنا قصد همکاری با دولت را دارد و اگر بداند که می‌تواند معضلات کشور را برطرف کند، اقدام می‌کند، اما چنانچه احساس کند تشخیص دولت به نفع کشور نیست رو دربایستی ندارد و این امر را نشان داده است.

رییس مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به اینکه آیا کاندیدای ریاست جمهوری دوره‌ دهم خواهید شد یا خیر، گفت: برنامه‌ای برای این موضوع ندارم.

لاریجانی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا مجلس از هدفمند کردن یارانه‌ها حمایت نمی‌کند، یادآور شد: مساله ما این است که اگر طرح تورم‌زا باشد با احتیاط مورد بررسی قرار گیرد، حقوق ملت این را اقتضا می‌کند، بنابراین ما نگران آن هستیم که در شرایط فعلی این طرح نتواند پویایی اقتصادی به وجود آورد یا تورم را سامان دهد.

رییس مجلس شورای اسلامی، در ادامه اظهارکرد: البته برخی از نکات طرح هدفمند کردن یارانه‌ها مثبت است؛ اگر یارانه‌ها هدفمند و از این وضع خارج شود مهم است، اما راه‌های آن باید مورد بررسی قرار گیرد و این موضوع در مجلس در حال بررسی است.

لاریجانی در پاسخ به سوال یکی از جریانات سیاسی استان فارس مبنی بر اینکه در شرایط فعلی آیا با وجود تحریم‌های پی‌درپی اجرای طرح تحول اقتصادی به صلاح است یا خیر، گفت: اگر دقیق عمل شود و بتوانیم به یک فرصت معقول برسیم به صلاح است. البته اگر یک مرتبه کار غیرکارشناسی انجام دهیم مضر بوده و باید با دقت عمل کرد.

دولت در مورد کردان اقدام کند

وی در پاسخ به سوال یکی از حاضرین نشست تشکل‌های سیاسی استان فارس که چرا مجلس در مورد کردان خوب عمل نکرد، افزود: مجلس به وظیفه‌ خود خوب عمل کرد و پس از آنکه متوجه شد بحث‌هایی در این موضوع وجود دارد گروهی را مشخص کرد تا بررسی کرده و نظرشان را علنی اعلام کنند و اعلام کردیم. حال باید دولت در این زمینه اقدام کند.

وی در مورد علت تصویب افزایش پذیرش دانشجو در برخی دانشگاه‌ها نیز پاسخ داد: اینکه دانشگاه‌های کشور را یک جور بومی کنیم، معقول نمی‌دانیم و اطلاق بومی‌سازی اینگونه درست نیست و باید این ضابطه تغییر کند.

به گزارش ایسنا، در این جلسه از لاریجانی در مورد وام ۱۰۰میلیونی به نمایندگان مجلس سوال شد و اینکه آیا نمایندگان برای تامین مسکن با مشکل روبه‌رو هستند، وی پاسخ داد: مبلغ را خلاف گفته‌اند. البته من خودم این مبلغ را نه گرفته‌ام و نه می‌گیرم و حتی حقوق هم از مجلس نمی‌گیرم، اما در این زمینه از نمایندگان دفاع می‌کنم و مبلغ ۱۰۰ تومان هم نیست.

رییس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: یک عده از این مساله می‌خواهند سوءاستفاده کنند که ناحق است.

لاریجانی همچنین درباره نقدی کردن یارانه‌ها نیز تاکید کرد که باید در فرصت معقول به اجرای طرح برسیم. اینکه یک مرتبه یک کار غیرکارشناسی انجام دهیم، موفق نمی‌شدیم چون کار شتابزده در حوزه اقتصاد خسارت‌بار است. لاریجانی همچنین ضمن شرکت در صبحگاه مشترک نیروی انتظامی استان فارس از نیروی انتظامی خواست تا برای آرامش روانی مردم، صاحب سبک و تئوری ویژه شود.

وی خطاب به نیروهای مسلح گفت: شما یک ظرفیتی در جمهوری اسلامی ایجاد کردید که باعث اقتدار کشور و امنیت در کشور شدید و این جنبه بازدارنده دارد، باید این سرمایه را حفظ کرد و در پناه چنین استواری و پایداری امنیتی است که می‌شود کشور را توسعه داد.

لاریجانی با اشاره به تصویب طرح برخورد با اخلال‌گران در امنیت روانی جامعه، اهمیت مجلس به مبارزه با افراد مفسد و شرور را یادآور شد و گفت: در این عرصه حتما از نظر کارشناسی شما استفاده می‌شود تا زمینه کار شما مستعد شود.

همچنین به گزارش خبرگزاری مهر، لاریجانی پیش از ترک شیراز در فرودگاه این شهر، در نشستی با خبرنگاران گزارشی از این سفر ارائه کرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه وضعیت اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده چه خواهد شد، گفت: قبل از اجرای آن به ساماندهی در وزارت اقتصاد و برخی صنوف و همچنین بازار نیازمندیم.

رییس مجلس با اشاره به نگرانی بوجود آمده در بخش‌های صنعتی و بازار در پی اعلام اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده تاکید کرد: قصد این بود که سیستم مالیاتی نظام پیدا کند. در جلسه‌ای با احمدی‌نژاد صحبت شد و مقرر شد تمهیدات لازم فراهم شود. وی گفت: فعلا منتظر ایجاد زمینه هستیم، ظرف چند ماه آینده این قانون اجرایی می‌شود.

لاریجانی این تصمیم که تا فراهم شدن زمینه‌ها برای اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده متوقف بماند را کار عاقلانه‌ای دانست.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا اشکال شورای نگهبان به طرح افزایش ظرفیت دانشگاه‌ها همان مساله بارمالی است، تصریح کرد: بله مساله همان است، اما چیز مهمی نیست یکشنبه (امروز) حل خواهد شد.

لاریجانی درباره حضور خود درجلسه روز چهارشنبه شورای نگهبان که به بررسی این طرح اختصاص داشت، توضیح داد : روز چهارشنبه با شورا تماس گرفتم و سپس در جلسه مربوط به بررسی طرح دو فوریتی افزایش ظرفیت برخی دانشگاه‌های کشور که در آن وزیر علوم و رییس سازمان سنجش کشور نیز حضور داشتند، شرکت کردم.

دولت در مسیر سند چشم‌انداز حرکت نکند، مجلس وارد می‌شود

خبرنگاری خطاب به لاریجانی گفت: شما تاکید کرده‌اید که مجلس حامی دولت است و برای توسعه و آبادانی کشور در کنار دولت گام‌هایی بر می‌دارد، اما برداشتی که از مجلس هشتم و شخص شما در نظر مردم است این است که مجلس هشتم تا حدودی منتقد دولت و احمدی‌نژاد است که لاریجانی پاسخ داد: موضوع را باید دقیق تر شناخت، قوای مختلف در کشور مستقل هستند و باید برای یک هدف مهمتر که اعتلای کشور است، مشارکت داشته باشند.

وی افزود: در ابتدای مجلس هشتم نیز تاکید داشتم تعامل بین مجلس و دولت یک تعامل سازنده و تاثیرگذار خواهد بود این تعامل در جهت آرمان‌ها و چشم‌انداز است و در این زمینه همواره کمک دولت‌ها هستیم.

رییس مجلس تاکید کرد: اگر دولت در این جهت گام‌هایی برداشت حامی او هستیم و اگر گامی برنداشت خود اقدام می‌کنیم و اگر بدانیم اقدام دولت در مسیر آرمان‌ها و چشم‌انداز نیست باید آن را اصلاح کنیم.

وی با تاکید بر اینکه باید از اختلافات پرهیز کرد، گفت: فرصت و وقت مردم باید صرف مسائل مهم شود استراتژی مجلس هشتم پرهیز از ورود به این مباحث است و مجلس در جهتی که رهبر انقلاب برای مجلسی‌ها و مسوولان ترسیم کردند گام بر می‌دارد. اگر دولت در جهت سند چشم‌انداز حرکت نکند نباید انتظار داشت مجلس وارد نشود.