دو پیش‌شرط ایران برای مذاکره با آمریکا

تا زمان خروج آمریکا از منطقه و پایان حمایت از صهیونیسم مذاکره را به مصلحت نمی‌دانیم

مشاور رسانه‌ای رییس‌جمهور گفت: تا زمانی که آمریکا پایش را از منطقه خاورمیانه بیرون نکشد و همچنین دست از حمایت از صهیونیسم برندارد، مذاکره‌ جمهوری اسلامی‌ایران با آمریکا را به مصلحت نمی‌دانیم. مهدی کلهر در گفت‌و‌گو با ایرنا تصریح کرد: امروز با گذشت سه سال از عمر دولت نهم به صراحت اعلام می‌کنم، این آمریکایی‌ها هستند که به رابطه با ایران نیازمندند.

مشاور رییس‌جمهور تاکید کرد: امروز ایران بیش از هر زمانی دیگر، نیازی به تجدید رابطه با آمریکا ندارد.

وی خاطرنشان کرد: البته در شرایطی که مستکبر دست از استکبار عملی بردارد، یعنی سرباز آمریکایی در منطقه جنایت نکند و دولت آمریکا دست از حمایت از رژیم صهیونیستی بردارد، فکر می‌کنم در چنین شرایطی بتوان با آنها مذاکره کرد؛ چرا که ما به توبه معتقدیم و دین ما توبه را می‌پذیرد.

کلهر تاکید کرد: در غیر این صورت به لحاظ سیاسی این حماقت است که بدون هیچ تغییر عملی در رفتار آمریکا، بخواهیم با آنها مذاکره کنیم.

مشاور رسانه‌ای رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که مساله هسته‌ای و رابطه با آمریکا فراتر از تصمیمات عادی رییس‌جمهوری است، گفت: این دو موضوع آن قدر مهم و حساس هستند که بستگی به نظر مقام معظم رهبری و مردم دارد و رییس‌جمهور به تنهایی در این دو مورد نظر نمی‌دهد.

کلهر با اشاره به ترفند‌های آمریکایی در مقاطع مختلف گفت: همیشه روال آمریکایی‌ها این بوده که نیازهای خودشان را به عنوان جایزه و کادو مطرح می‌کنند و آنها این کار را در خصوص مساله انرژی هسته‌ای، چه قبل از دولت نهم و چه بعد از شروع کار دولت نهم انجام دادند.

تلاش امیراحمدی و لابی صهیونیسم

در ادامه، خبرنگار ایرنا نظر کلهر را درباره برخی اخبار سایت‌ها در خصوص تلاش «هوشنگ امیراحمدی» برای تاسیس دفتر حافظ منافع آمریکا در تهران پرسید.

کلهر در پاسخ گفت: نباید فریب برخی اخبار سایت‌های درجه سوم را که مربوط به لابی صهیونیسم هستند، خورد.

مشاور رسانه‌ای رییس‌جمهور تصریح کرد: در گذشته هم تعداد زیادی چنین درخواست‌هایی از‌جمهوری اسلامی‌شده و اسم این دفاتر هم دفتر حافظ منافع آمریکا نیست، بلکه با اسامی ‌فرهنگی و هنری تفاضا شده است.

وی خاطرنشان کرد: تا آنجا هم که من اطلاع دارم به این نوع درخواست‌ها هیچ پاسخی داده نشده است.

وی با اشاره به صدور قطعنامه غیرقانونی شورای امنیت علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان گفت: همواره در ۴۸ ساعت قبل از صدرو قطعنامه‌ها زمانی که کشورهای غیرمتعهد و آزاد می‌خواستند پشت سر ایران قرار بگیرند، شایعه می‌کردند که ایرانی‌ها خودشان تصمیم گرفته‌اند اختلافاتشان را با آمریکایی‌ها کنار بگذارند و این مساله باعث می‌شد که آن طیف وسیعی که قرار بود از ایران طرفداری کنند دل نگران شوند و گمان کنند که این یک بازی است.

مشکلات راهبردی

کلهر در پاسخ به این سوال که مشکلات ما با آمریکا در چه زمان و شرایطی قابل حل است؟

گفت: من با صراحت اعلام می‌کنم مشکلات ما با آمریکا کاملا راهبردی است، تا زمانی که آمریکا نگاه خودش را به صورت جدی و عملی در صحنه جهانی عوض نکند، قطعا هیچ نوع تفاهم و توافقی صورت نخواهد گرفت.

وی در جواب اینکه «دولتمردان کاخ سفید بارها اعلام کردند که تعلیق غنی‌سازی پیش‌شرط مذاکره با ‌جمهوری اسلامی‌ ایران است، در حالی که مسولان کشورمان با رد این موضع در سخنان خود به نحوی اعلام کردند که تنها پیش‌شرط را نمی‌پذیرند بلکه آمریکایی‌ها برای مذاکره با ایران باید برخی از اقدمات غیرقانونی خود را کنار بگذارند، نظر شما دراین باره چیست؟» آمریکا را عامل نقض قوانین بین‌المللی دانست و تصریح کرد: ما در گذشته عهدنامه الجزیره را برای آزادی جاسوسان آمریکایی‌ها در الجزایر امضا کردیم که بر اساس یکی از بندهای آن که از رادیوهای آمریکا، ایران و الجزایر و کشورهای اروپایی پخش شد، آمریکا موظف شد که در امور داخلی ایران دخالت نکند.

اختلاف مرزی با آمریکا نداریم

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که ما اختلاف مرزی با آمریکا نداریم، اضافه کرد: رییس‌جمهور ایران با صراحت دلایل اختلاف ما با آمریکایی‌ها را مطرح کرد، ما معتقدیم که آنها زیاده خواه، زیاده‌طلب و پرچم‌دار ظلم جهانی هستند که پشت این جریان صهیونیسم جهانی است.

مشاور رسانه‌ای رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: راهکار ما این است که هر رییس‌جمهوری که در آمریکا سر کار می‌آید نخستین کاری که باید انجام دهد این است که به داخل مرزهای خود برگردد.

شروط ایران برای مذاکره روز به روز متفاوت می‌شود

از کلهر سوال شد: اگر زمانی امکان مذاکره با آمریکا پیش بیاید آیا مطالبات گذشته ایران از آمریکا مد نظر قرار می‌گیرد؟ وی در جواب گفت: هر چند که ما مطالباتی از ۳۰ سال پیش نزد آمریکایی‌ها داریم، اما امروز آن خواسته‌ها برای ما خیلی کوچک است.

کلهر تاکید کرد: همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند در مساله فلسطین ما تا آخر ایستاده‌ایم بنابراین آمریکا باید پایش را از منطقه خاورمیانه بیرون بکشد، ما نمی‌توانیم نسبت به حمایتی که آمریکا از جانیان صهیونیسم انجام می‌دهد بی‌تفاوت باشیم.

کلهر با اشاره به بلوکه شدن دارایی‌های ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ‌در آمریکا، گفت: این خیلی مهمتر از قطعات اف ۱۴ است که امروز دیگر آن قطعات به درد ما نمی‌خورد؛ چرا که تکنولوژی هواپیماسازی ما از این مرزها گذشته است.

وی با بیان این که شروط ایران برای مذاکره با آمریکا روز به روز متفاوت می‌شود، تصریح کرد: «ما باید به لحاظ سیاسی خیلی ساده‌لوح باشیم که فکر کنیم هنوز شروط ۳۰ سال پیش شرط امروز مذاکره ما با دولتمردان آمریکایی است.»