آمارهای رسمی توافقی است نه واقعی

لطمات حرکت نکردن طبق برنامه چهارم در سال‌‏های بعد مشخص‌‏تر خواهد شد

یک استاد دانشگاه گفت: تورم بهترین شاخص برای نشان دادن عملکرد دولت نهم است. عبدا... رمضان‌‏زاده در گفت‌‏وگو با ایلنا با اشاره به اینکه دولت نهم در اقتصاد با آمارسازی سعی دارد ضعف‌‏های ناشی از سیاستگذاری غلط در سه سال گذشته را جبران کند، اظهار داشت: آمارهای رسمی که از سوی دولت اعلام می‌‏شود، به جای آنکه حاصل بررسی‌‏های علمی باشد، نتیجه توافق مسوولان با بخش‌‏های مختلف است نه آمار واقعی.وی با اشاره به سخنان اخیر رییس جمهور با مردم درباره مسائل روز اقتصادی تصریح کرد: سوال من از آقای رییس جمهور که عنوان کردند هیچ دولتی در دنیا حساب ذخیره ارزی خود را اعلام نمی‌‏کند این است که مگر هیچ دولتی اطلاعات اقتصادی خود را از مردم پنهان می‌‏کند؟ در حالی که همه دنیا از میزان ذخایر ارزی ایران مطلع هستند، آیا تنها مردم ایران نامحرمند؟

وی افزود: دولت نهم در مورد تولید برق ادعا کرده که بیش از سایر دولت‌‏ها برق تولید کرده است، درحالی که هیچ وقت اعلام نمی‌‏شود چه میزان از پروژه‌‏هایی که امروز به بهره‌‏برداری می‌‏رسد، در دولت قبل شروع شده است. آیا اصولا دولت نهم پروژه جدیدی را آغاز کرده است؟

رمضان‌‏زاده خاطرنشان کرد: دولت نهم باید اعلام کند که درسه سال گذشته مطابق برنامه چند هزار مگاوات برق تولید کرده است؟ این سوالات پاسخ مشخص دارد، زیرا کاملا مشخص است که بهره‌‏برداری از نیروگاه‌‏ها چقدر طول می‌‏کشد. او ادامه داد: دولت نهم باید امروز به تولید ۱۵ هزار مگاوات برق دست می‌‏یافت؛ در حالی که تنها هزار مگاوات به تولید برق کشور اضافه شده است.

سخنگوی دولت اصلاحات با تاکید بر این که لطمات ناشی از حرکت نکردن طبق برنامه چهارم در سال‌‏های بعد مشخص‌‏تر خواهد شد، گفت: باید مطابق برنامه امسال و سال آینده صادرات برق ما افزایش می‌‏یافت، اما مازاد تولید برق دولت آقای احمدی‌‏نژاد کجا رفت؟ رمضان‌‏زاده در واکنش به آمارهای ارائه شده مبنی بر افزایش صادرات غیرنفتی خاطر نشان ساخت: دولت اعلام می‌‏کند که آمار صادرات غیرنفتی کشور افزایش یافته است، اما چرا ترکیب این افزایش اعلام نمی‌‏شود؟ چرا اعلام نمی‌‏کنند که بخش قابل توجهی از افزایش صادرات کشور متعلق به مواد پتروشیمی است که پایه‌‏های آن در دولت قبل و در عسلویه بنا نهاده شد؟

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اساسا مردم به آمارهای دستوری اهمیتی نمی‌‏دهند، گفت: وزیر کار اعلام کرده که نرخ بیکاری تک رقمی شده است در حالی که این سال‌‏ها، سال‌‏های اوج ورود نیروی کار به اقتصاد است. چطور امکان دارد وقتی رشد صنعت،خدمات، کشاورزی و سایر بخش‌‏های کشور پایین آمده، نرخ بیکاری تک رقمی شده باشد؟ او اضافه کرد: قطع متوالی گاز و برق صنایع مهم‌ترین ضربه را به تولید وارد کرده و باعث کاهش تولید شده، بنابراین شغل در بخش صنعت که ایجاد نشده است، در بخش کشاورزی هم به دلیل واردات، تکلیف آن معلوم است، بخش خدمات هم رشد قابل توجهی نداشته، حال این سوال مطرح است که این تولید شغل در کجا اتفاق افتاده است؟

وی تصریح کرد: دستکاری آمارها از جمله آمارهای مربوط به نرخ بیکاری تا بدان جا است که هرکس یک ساعت درهفته را کار کرده، به عنوان شاغل محسوب کرده‌‏اند و همین آمارها را به عنوان نرخ تک رقمی برای نرخ بیکاری اعلام می‌‏کنند.رمضان‌‏زاده در ادامه به عملکرد بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: خرید گندم تا به امروز به ۵/۳ میلیون تن رسیده است، درحالی که در دولت اصلاحات ما به خودکفایی در تولید گندم رسیدیم.

او ادامه داد: چرا اینگونه القا می‌‏شود که خشکسالی باعث کاهش تولید محصولات کشاورزی ما شده است، در حالی که در سال ۷۸ وسعت خشکسالی به اندازه‌‏ای بود که حتی زاینده‌‏رود در اصفهان خشک شد. بنابراین چرا تصور می‌‏شود که میزان خشکسالی امسال بیش از سال‌‏های قبل است؟

این استاد دانشگاه واردات بی‌‏رویه در سه سال گذشته را موجب وارد شدن زیان به بخش کشاورزی دانست و یادآور شد: ایران جزو ۱۰ کشور اول دنیا در تولید میوه بود، اما امروز کار به جایی رسیده که انواع میوه وارد می‌‏شود. آیا جز این است که منافع عده‌‏ای درگیر این موضوع است؟