خبرگزاری روسی نووستی خبر داد: شورای ایران ـ آمریکا سازمان غیر دولتی فعال در آمریکا، برای گشایش دفتر خود در تهران به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران مراجعه کرده است.

به گزارش ایسنا این خبرگزاری افزود: هوشنگ امیر احمدی، رییس این سازمان غیر دولتی در مصاحبه‌ای تلفنی از واشنگتن به «ترند نیوز» گفت: در حال حاضر وزارت امور خارجه ایران در حال بررسی این سند است. وی افزود: وزارت امور خارجه ایران پس از بررسی درخواست، آن را به مراجع مربوطه، ارگان‌های امنیت ملی، سیاست خارجی و غیره ارائه می‌دهد. این روند دوتا سه ماه زمان می‌برد، در نهایت تصمیمی در رابطه با گشایش و فعالیت دفتر شورای ایران ـ آمریکا در تهران اتخاذ خواهد شد.

به گفته او، نمی‌توان نتیجه‌ نهایی را پیش‌بینی کرد، اما به احتمال زیاد اجازه‌ فعالیت این شورا در تهران داده خواهد شد.

این گزارش حاکی است: وزارت امور خارجه‌ آمریکا برای اولین‌بار است که با عملکرد یک سازمان غیر دولتی خود در ایران موافقت کرده است. پیش‌تر نماینده این شورا چندین بار به ایران سفر کرده است. این شورا از سال ۱۹۹۷ میلادی تا کنون به دنبال برقراری روابط بین ایران و آمریکا است.

به عقیده‌ امیراحمدی، فعالیت شورا در ایران می‌تواند نتایجی عملی را به دنبال داشته باشد. وی گفت: به اعتقاد من، پس از انتخابات در آمریکا، روابط بین واشنگتن و تهران بهتر خواهد شد. هیچ‌یک از طرفین نمی‌خواهد که جنگ آغاز شود یا این که روابط هم‌چنان قطع باشد. هر دو کشور سعی دارند که مشکلات موجود از طریق مذاکرات حل شوند. شورای ایران ـ آمریکا در برقراری صلح بین دو کشور می‌تواند نقشی محرز ایفا کند.

به عقیده‌ او، تصویب قطعنامه چهارم در شورای امنیت سازمان ملل متحد که شامل تحریمی در رابطه با ایران نبود، پیامی مثبت به ایران است و به این ترتیب پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان به ایران فرصت دیگری دادند که تغییراتی در مواضع خود درباره برنامه هسته‌‌ای‌ ایجاد کند.

رییس شورای ایران ـ آمریکا اظهار کرد: لابی یهودیان نمی‌تواند مانع برقراری روابط بین آمریکا و ایران شود. او معتقد است: در آمریکا لابی یهودی مقتدر است، زیرا ایران دشمن آمریکا است. دلیل دیگری وجود ندارد. ایران می‌خواهد روابط خود با آمریکا را عادی سازد و لابی یهودی نمی‌تواند واشنگتن را علیه ایران برانگیزد. به عقیده وی در صورتی که باراک اوباما در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به پیروزی برسد، واشنگتن می‌تواند مذاکره با ایران را آغاز کند.