کمیته‌ای برای کردان

دنیای‌اقتصاد- با نزدیک شدن به زمان اعلام وصول استیضاح وزیر کشور از سوی هیات رییسه ظاهرا چند تن از نمایندگان ذی‌نفوذ مجلس و برخی از اعضای هیات رییسه در جلسه‌ای با علی لاریجانی به بررسی ابعاد این استیضاح پرداختند. روز گذشته خبرگزاری فارس بدون اشاره به منبع خبر، از تشکیل کمیته‌ای سه نفره نام برد که به منظور مذاکره با کردان در مجلس تشکیل شده است. براساس این خبر جمعی از نمایندگان با حضور در دفتر علی لاریجانی در مجلس، در مورد بررسی وضعیت علی کردان و استیضاح وی جلسه داشتند.

در این جلسه که محمدرضا باهنر نایب‌رییس دوم مجلس، محمدرضا میرتاج‌الدینی عضو هیات رییسه مجلس، روح‌الله حسینیان، علی‌اصغر زارعی، سید شهاب‌الدین صدر، احمد توکلی و اسد‌الله بادامچیان از نمایندگان تهران حضور داشتند، ضمن بحث در مورد استیضاح کردان تصمیم گرفته شد تا از میان نمایندگان حاضر کمیته‌ای مرکب از باهنر، میرتاج‌الدینی و صدر تشکیل و با علی کردان وزیر کشور نشستی داشته باشد.

همچنین یکی از اعضای کمیته سه نفره‌ای که قرار بود با کردان جلسه داشته باشند در گفت‌وگو با ایلنا هدف از این مذاکره را بررسی ابعاد استیضاح وزیر کشور دانست و با بیان این که قرار نبوده این موضوع رسانه‌ای شود، گفت: اصل ماجرا آن گونه که مخابره شده، نبوده است.

به گفته این منبع آگاه که به نامش اشاره‌ای نشده است، بررسی ابعاد هر استیضاحی از جمله وظایف هیات رییسه است. از این رو در جلسه مذکور هیات رییسه مجلس موضوع استیضاح وزیر کشور مورد بررسی قرار گرفت و قرار بر این شد که هم از یکسو با وزیر کشور مذاکراتی صورت گیرد و هم با طراحان طرح استیضاح علی کردان رایزنی شود.

این عضو کمیته بررسی کننده استیضاح وزیر کشور با بیان اینکه به دلیل تعطیلات مجلس، امکان برگزاری جلسه و دیداری با استیضاح‌کنندگان را نداشته‌‏اند؛ در پاسخ به اینکه آیا هیات رییسه مجلس تا کنون درباره حساسیت نمایندگان به مدرک تحصیلی وزیر کشور با او دیدار یا مذاکره‌‏ای داشته است یا نه، گفت:

هیات رییسه چنین جلسه‌‏ای با رییس‌‏جمهور نداشته است اما جمعی از نمایندگان به شکل فردی و گروهی در این‌‏باره با احمدی‌‏نژاد مذاکراتی داشته‌‏اند.

وی در پاسخ به اینکه نتیجه این دیدارها چه بوده است، گفت: از مشروح این دیدارها و مذاکرات خبری ندارم اما اگر نتیجه‌‏ای منطبق با نظر نمایندگان حاصل می‌‏شد که دیگر نمایندگان بر انجام این استیضاح پافشاری نمی‌‏کردند.

اما از نکات جالب این جلسه حضور توکلی و حسینیان است. حسینیان در جلسه رای اعتماد به کردان به عنوان مخالف سخنرانی کرده بود و توکلی هم حامی برخی از نمایندگان چون زاکانی بود که در جلسه رای اعتماد با وزیر کشور مخالفت کردند. علاوه بر این طیف توکلی در مجلس مدتی بود که درباره هر اظهارنظری در مورد کردان سکوت کرده و تاکید می‌کردند که ما همه حرف‌هایمان را زده و تلاش‌هایمان را در جلسه رای اعتماد انجام دادیم. این نمایندگان از جمله زاکانی هر گونه تصمیم‌گیری در مورد کردان را به رییس‌جمهور واگذار کرده بودند. اکنون پس از آن سکوت خبری، مخالفان کردان هم در جلسه‌ای حاضر می‌شوند که استیضاح وزیر کشور در آن بررسی می‌شده است تا احتمالا بتوانند استعفا یا عزل را جایگزین استیضاح کنند. چرا که در این صورت مجلس وارد چالش جدی با دولت نمی‌شود. علاوه بر این ممکن است همانطور که علی مطهری پیش از این گفته بود حامیان کردان در فرصت باقیمانده لابی‌های خود را به ویژه با نمایندگان شهرستانی انجام دهند چرا که کردان از حمایت طیف گسترده‌ای از حامیان خود در مجلس برخوردار است و همین حمایت‌ها و لابی‌ها چه بسا ممکن است به رای اعتماد مجدد کردان بینجامد. به نظر می‌رسید این تعداد نمایندگان برای جلوگیری از هر اتفاقی که ممکن است مجلس را رو در روی دولت قرار دهد یا شان مجلس را مخدوش کند در تلاش هستند که یا کردان را برای استعفا اقناع کنند یا رییس‌جمهور را برای عزل. باید دید از دل جلسه این کمیته سه نفره با کردان چه نتیجه‌ای حاصل خواهد شد.