خبرگزاری انگلیسی رویترز گزارش داد: بحران مالی جهانی نگرانی‌های غرب درباره برنامه هسته‌ای ایران را تحت الشعاع قرار داده و احتمالا موجب شده است که آمریکا و اسرائیل دیگر به فکر اتخاذ اقدام نظامی علیه ایران نباشند. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز تحلیلگران و دیپلمات‌ها معتقدند که اگر سیاست‌های هسته‌ای ایران در موقعیت فعلی مورد حمله قرار بگیرد و تهران در واکنش به آن صادرات نفتی خود را قطع کند، خطر ایجاد یک آشوب غیرقابل تحمل‌تر وجود دارد، این در حالی است که جورج بوش، رییس‌جمهور آمریکا و جانشین وی خواستار چنین چیزی نیستند. در حالی که به دلیل خودداری چین و روسیه برای اعمال چهارمین دور تحریم‌ها علیه ایران شورای امنیت سازمان ملل به بن بست رسیده است، قدرت‌های غربی ممکن است مجبور شوند به جای آن روی تعامل دیپلماتیک و مشوق‌های اقتصادی متمرکز شوند.

این گزارش با تکرار اتهام‌های غرب مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران افزوده، است: در این میان اسرائیل باقی می‌ماند که تاکید کرده است قصد ندارد به ایران اجازه دهد به ابزار لازم برای به خطر انداختن موجودیت این رژیم دست یابد. این رژیم با دو گزینه روبه‌رو است، یا می‌تواند حمله یک جانبه ایران را انتخاب کند و لقب جنگ طلب را بپذیرد یا با دستیابی دشمن‌اش به تسلیحات هسته‌ای کنار آید. یک دیپلمات آمریکایی که روابط نزدیکی با مقام‌های اسرائیلی داشته است، گفت: من با صراحت اعلام کرده‌ام که یک گزینه خصمانه علیه ایران چیزی نیست که ما در حال حاضر بخواهیم آن را در نظر بگیریم. برخی تحلیلگران معتقدند که اسرائیل می‌تواند پس از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ۴ نوامبر(۱۴ آبان) و قبل از آنکه باراک اوباما (کاندیدای دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا) و جان مک کین (رقیب جمهوری خواه وی) در ماه ژانویه رییس‌جمهور شوند به ایران حمله کند تا از تحریک دشمنی رای دهندگان آمریکایی اجتناب کند. با این حال نشانه‌های بسیاری از نرم شدن موضع سرسختانه آمریکا در قبال ایران مشاهده شده است که یکی از نمونه‌های آن پیشنهاد وزارت خارجه آمریکا برای گشایش یک دفتر حافظ منافع در تهران است که به زودی ممکن است انجام گیرد.

سم گاردینر، یک سرهنگ بازنشسته نیروی هوایی آمریکا که سازماندهی مانورهای نظامی آژانس‌های دولتی را بر عهده دارد، می‌گوید: سقوط بانکداری‌ها و بحران‌های خارج از خاورمیانه از جمله درگیری روسیه و گرجستان و تشدید عملیات‌های آمریکایی علیه هدف‌های القاعده در مرز پاکستان و افغانستان دستورکارهای آمریکا را زیر و رو کرده است.

گاردینر می‌افزاید: از بین اوبامای

آشتی جو و مک کین جنگ‌طلب‌، هر کدام که به ریاست‌جمهوری آمریکا برسد، اولویت‌هایی را در زمینه سیاست خارجی آمریکا به ارث خواهد برد که نیازمند تحدید نفوذ یا همکاری با ایران است. وی می‌گوید: اتفاق نظری که در میان تصمیم‌گیرنده‌های آمریکا وجود دارد، بر این اساس است که حمله نظامی به ایران راهی نیست که در حال حاضر باید دنبال کنیم. من شاهد این هستم که بازیکنان کلیدی هر روز درباره عواقب افزایش قیمت نفت روی اقتصاد ظریف و شکننده کنونی محتاط‌تر می‌شوند.

فرماندهان نظامی آمریکا مدت‌ها است که شک و تردید خود را نسبت به باز کردن جبهه‌ای با ایران که می‌تواند قدرت نیروهای درگیر در عراق و افغانستان را به تحلیل ببرد، ابراز کرده‌اند.

در حال حاضر تامین بودجه جنگی دیگر برای آمریکا دشوار است؛ به ویژه اگر نیروهای زمینی درگیر جنگ شوند.

مارک استدکر، اقتصاددان امور دفاعی در موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک در لندن می‌گوید: این که چنین کاری (حمله به ایران) پرهزینه باشد، کاملا منطقی است و آنها (نیروهای آمریکایی) بیشتر از حد توان خود مشغول کار هستند. وی می‌افزاید: ما همیشه فکر می‌کردیم که بهترین راه مقابله با ایران کاهش شدید قیمت نفت است.

اوباما و مک کین نیز همانند بوش گفته‌اند که گزینه استفاده از نیروی نظامی باید روی میز باقی بماند. این در حالی است که تحلیلگران مسائل سیاسی از جمله گاردینر پیش‌بینی کرد که کاخ سفید ابتدا به سراغ تشدید تحریم‌ها خواهد رفت، به خصوص اگر بتواند روسیه را با خود همراه کند. کارشناسان معتقدند که اسرائیل این ریسک را قبول نمی‌کند که به خاطر افزایش شدید قیمت نفت (با حمله به ایران) مورد سرزنش قرار گیرد.

یک دیپلمات اسرائیلی نیز می‌گوید: یک حمله مستقیم به ایران پرهزینه خواهد بود. راه‌های دیگری نیز برای قیمت گذاری روی سیاست هسته‌ای آنها وجود دارد.

پیش از این نیز ایهود اولمرت، نخست وزیر مستعفی رژیم صهیونیستی برخی درخواست‌ها برای یک اقدام نظامی یک‌جانبه علیه ایران را رد کرده و گفته است که این رژیم باید «در چارچوب نظام بین‌المللی عمل کند».

تزیپی لیونی، وزیر امور خارجه اسرائیل که جانشین احتمالی اولمرت محسوب می‌شود نیز علاقه چندانی به اتخاذ اقدام نظامی ندارد.