علی لاریجانی: دهه آینده را باید با منطق سیاسی جدیدی آغاز کنیم

عکس: دنیای اقتصاد، آکو سالمی. لاریجانی: دهه آینده انقلاب را باید با منطق سیاسی جدیدی آغاز کنیم

رییس مجلس گفت: با توجه به مجموع قابلیت‌های مدیریتی که در جناح‌های مختلف اصولگرا یا اصلاح‌طلب وجود دارد، به نظر می‌رسد دهه آینده انقلاب را باید با یک منطق سیاسی جدید آغاز کنیم.

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی مشروح با خبرگزاری فارس به تشریح نتیجه مذاکرات خود با سولانا در ژنو، هدف آمریکا برای ایجاد دفتر حافظ منافع در ایران، کمک مجلس به روند مذاکرات هسته‌ای، اقدامات دیپلماتیک در مباحث هسته‌ای کشورمان، انتخابات ریاست‌جمهوری دهم و آینده آن، وحدت اصولگرایان، تعدد کاندیداها، برنامه مجلس برای حل مشکلات مردم و مدرک کردان و برخی موارد دیگر پرداخت.

لاریجانی در جواب این سوال که هدف آمریکا از ایجاد دفتر حافظ منافع آمریکا در ایران چیست و آیا اقداماتی هم در این خصوص انجام گرفته است یا نه؟ گفت: باید این حرکت را بیشتر یک اقدام سیاسی موذیانه تلقی کرد تا یک تصمیم، هنوز اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است، فکر می‌کنم آنها بیشتر یک طرح روانی انجام دادند، زیرا با توجه به رفتاری که آمریکایی‌ها در مورد مسائل سیاسی در کشور دارند، نباید فریب این حرف‌ها را بخوریم، لذا آنها باید سیاست‌هایشان تغییر کند. به هر حال از نظر من چیز جدی نیست. رییس مجلس همچنین در جواب این سوال که ارزیابی شما از ملاقاتتان با سولانا در سفر ژنو چه بود و نتیجه این مذاکرات چه بود؟ نیز گفت: البته این دیدار از آن جهت بود که ایشان برای کنفرانس گرجستان به ژنو آمده بودند و نظرش این بود که همدیگر را ملاقات کنیم. در خصوص مباحث مختلف با هم گفتگو کردیم. یکی از بحث‌ها در مورد بحران اقتصادی بود و من می‌خواستم ارزیابی ایشان را در این بحران اقتصادی بدانم، چون در اتحادیه اروپا بحث بحران اقتصادی مطرح شده و تصمیماتی هم گرفتند. اینکه ما بدانیم آنها چه تصمیمی گرفتند پر اهمیت بود؛ نکاتی را ایشان در آن جلساتی که داشتند مطرح کردند که برای کنترل و مهار اقتصادی چه تمهیداتی اندیشیدند. یک بخشی از مذاکرات ما راجع به مساله هسته‌ای بود که من به ایشان یادآوری کردم که مسیر مذاکرات هسته‌ای به کجاها رسیده بود و ایشان می‌توانند با همکاری با ایران به یک نقطه نظرات درستی برسد. تلاش من این بود که مسیر مذاکره باز بماند چون این مساله یک ماهیت سیاسی پیدا کرده است و از طریق مذاکرات ما می‌توانیم تشویق و یک رایزنی داشته باشیم. ایشان هم البته از مذاکرات استقبال داشت. لیکن اینها نباید رفتار دوگانه داشته باشند و گاهی به سمت شورای امنیت بدوند و گاهی بخواهند مذاکره کنند. این سیاست، سیاست درستی نیست و سوء تفاهم در ایران بوجود می‌آورد. من تاکید داشتم از طریق مذاکراتی که با آقای جلیلی دارند تلاش کنند در یک صراط مشخصی کار کنند نه اینکه یک روز بروند قطعنامه صادر کنند و یک روز هم تقاضای مذاکره کنند. تاکید من این بود که رو راست کار کنند.

نقش مجلس در بحث هسته‌ای

وی همچنین در جواب این سوال که مجلس چه کمکی می‌تواند در روند مذاکرات هسته‌ای داشته باشد؟ نیز گفت: فکر می‌کنم مجلس یک حرکت سلسله‌وار را در مساله هسته‌ای حمایت می‌کند. اول اینکه از مذاکرات سیاسی واقعی حمایت می‌کند، البته نه مذاکرات فریبکارانه و تسلیمی بلکه یک نوع مذاکرات دقیق و واقعی که من به آقای سولانا هم این مطلب را گفتم که الان با این رفتارهای شما احساس می‌شود که شما دارید با مذاکرات تفنن می‌کنید. در وهله دوم نیز مجلس از کار تکنیکی و حقوقی با آژانس حمایت می‌کند، چون مرجع نظارت بر کار هسته‌ای، آژانس است و باید کار کاملا با آژانس دنبال شود. سوم اینکه در مساله هسته‌ای ما یک حقوقی داریم و آن رسیدن به فن غنی‌سازی و داشتن نیروگاه‌های اتمی است، این حقوق باید حفظ شود و در لابه‌لای مسائل دیگر کم نشود. الان فصل انتخابات است و ممکن است جریانات سیاسی بخواهند در این مساله اظهار نظر کنند، فکر می‌کنم مشرب مجلس این است که فارغ از مسائل انتخاباتی به موضوع هسته‌ای از موضع ملی نگاه بشود و از حقوق مردم صیانت بشود این سه ضلع برای مجلس بسیار مهم است. البته مجلس نظارت خودش را خواهد داشت و کمیسیون امنیت ملی کار خودش را خواهد کرد و ما آنجایی که لازم باشد به این دیپلماسی کمک کنیم، کمک خواهیم کرد و قوای مختلف باید در این زمینه هم نظر باشند که افراط نشود و در عین حال از حقوق ملت در این خصوص صیانت بشود.

دیپلماسی با حرف زدن متفاوت است

لاریجانی همچنین در جواب این سوال که شما در کنفراس مطبوعاتی که با خبرنگاران خارجی و داخلی در حاشیه اجلاس بین‌المجالس در ژنو داشتید در پاسخ به سوالی اعلام کردید که دیپلماسی با نامه نگاری صورت نمی‌گیرد بلکه دیپلماسی باید بر سر میز مذاکره صورت بگیرد منظورتان از این صحبت چه بود و از دیدگاه شما نحوه دیپلماسی چگونه است؟ گفت: دیپلماسی ساز و کار خودش را دارد، در دیپلماسی باید تلاش بشود طرف مقابل با منطق خودش تا حدی به آن چیزی که شما می‌خواهید نزدیک شود نباید انتظار داشت کسی که آن طرف میز می‌نشیند، حتما تمام منطق شما را قبول داشته باشد و آنچه را که شما می‌گویید و یا در سخنرانی خود بیان می‌کنید در ذهن او بنشیند ظاهرا او یک منطق خاص خودش را دارد و شما یک منطق خاص خودتان را. باید در دیپلماسی تلاش بشود که آنچه را که شما می‌خواهید در ذهن طرف مقابل شکل ببندد، در چارچوب منطق خودش بپذیرد که این یک مقدار نیازمند زحمت است و ورود و خروج بحث احتیاج به فکر کردن دارد؛ حتما مذاکرات دیپلماتیک متفاوت از سخنرانی است در سخنرانی شما می‌خواهید یک حرفی را القاء بکنید و دیگران با آن یک نسبتی را برقرار می‌کنند، بعضی‌ها می‌پذیرند و بعضی‌ها نمی پذیرند و بعضی‌ها هم بینابین هستند، ولی در دیپلماسی تلاش می‌کنید که از یک فاصله دوری، آنها را به یک فاصله نزدیکی ببرید تا به وحدت برسید این جنس‌اش متفاوت است. بنابراین ساختار کار دیپلماتیک با ساختار کار دیگر تفاوت می‌کند، ممکن است یک جاهایی یک سخنرانی هم صورت بگیرد و یا از یک نامه‌نگاری استفاده شود، ولی قصد از پشت میز نشستن این است که ما راجع به یک موضوعی تا آنجا که می‌توانیم این دوری‌ها را کم کنیم لذا جنس، متد و منطق دیپلماسی متفاوت با دیگر کارها است. لاریجانی همچنین در پاسخ به این سوال که برنامه شما برای انتخابات ریاست‌جمهوری آینده چیست؟ گفت: من قبلا عرض کردم که شرکت نمی‌کنم و این چیز پنهانی نیست. وی در ادامه در به این سوال که اگر مصلحت اقتضاء کند و بر شما تکلیف شود که در انتخابات شرکت ‌کنید باز هم خواهید گفت شرکت نخواهم کرد؟ نیز گفت: حالا که تکلیف نشده است خیالتان راحت باشد آنقدر در میدان هستند که نیاز به این چیزها نیست، فکر می‌کنم الان مساله فرد مهم نباشد؛ بلکه فکرها و تئوری‌ها اهمیت دارد. وی در پاسخ به این که شما اصولگرا هستید یا عملگرا؟ گفت: اصولگرایی با عملگرایی خیلی متفاوت نیست پاسخ اصولگرایی که خودش را از عملگرایی منتزع کند به نظر یک سوء تفاهم با خودش دارد، نتیجه همین اسم گذاری‌های اصولگرایی، اصلاح‌طلبی و فلان‌گرایی و... این است که در عمل مردم ببیند که چه حادثه ای می‌خواهد رخ دهد.

آرایش سیاسی جامعه به آرایش مجلس برسد

وی همچنین در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از آینده انتخابات ریاست‌جمهوری، وحدت اصولگراها و تعدد کاندیداها چیست؟ گفت: البته باید به صحنه انتخابات در ماه‌های آینده نگاه کرد، اما آن چیزی که من فکر می‌کنم برای شأن و آینده ایران مفید است، فارغ از این مناسبات شکل گرفته سیاسی در شرایط فعلی است یعنی با مجموع بحران‌های مالی که در دنیا بوجود آمده و در آینده یک تاثیری هم روی ما خواهد داشت و مجموع قابلیت‌های مدیریتی که جناح‌های مختلف چه در اصولگراها و چه اصلاح‌طلب‌ها وجود دارد، به نظر می‌رسد که دهه آینده انقلاب را ما باید با یک منطق سیاسی جدیدی آغاز کنیم. اگر از نظر ملی به صحنه رقابت‌ها نگاه کنیم، فکر می‌کنم این مولفه‌ها باید در آن باشد که روی مسائل ملی تاخت و تاز جناحی نشود که اگر اینگونه شود نظام واقعا ضرر می‌کند. وقتی که مصالح و منافع ملی در دست‌اندازی‌های انتخاباتی بی افتد، می‌تواند یک عده‌ای مشرب سیاسی و اقتصادی متفاوتی داشته باشند، کما اینکه در مجلس هست، ولی ما یک حوزه منفعت ملی یا امنیت ملی داریم که باید همه این بخش را صیانت کنیم. نکته دوم اینکه قابلیت‌های مدیریتی جریان‌های مختلف سیاسی یک حد و اندازه داشته باشد، این حد و اندازه نشان می‌دهد که تاکنون در حدی نبوده که همه خواسته‌های ملی را بر آورده کند، بنابراین عقل اقتضا می‌کند که در ساماندهی مدیریت آینده از همه توان ها استفاده شود و کمتر طرد کنیم و بیشتر جذب و تحمل کنیم در واقع یک نوع وضعیت فعلی مجلس که آرایش سیاسی متفاوت دارد ایجاد کنیم در آینده هم کوشش کنیم مدیران با سلایق مختلف به صحنه مدیریت ورود داشته باشند، یعنی یک آراستگی جدیدی در مدیریت سیاسی داشته باشند، این دو موضوع مهمی است. موضوع سوم این است که قابلیت‌های اقتصادی را بها دهیم، الان مساله مهم کشور مساله اقتصادی است و هر کسی توشه فکری اقتصادی برای حل مسائل و گذر کشور دارد باید به او میدان دهیم که این توشه را به فعلیت برساند، لذا باید صحنه را طوری آرایش بدهیم که نتیجه و برآیند کار چنین چیزی باشد.

این قول را می‌دهم که اقدامات مجلس هشتم روی زندگی مردم تاثیر بگذارد

لاریجانی در پاسخ به این سوال که ارزیابی‌تان از عملکرد چهار سال آینده مجلس هشتم چیست و آیا فکر می‌کنید عملکرد مجلس هشتم بهتر از مجلس هفتم باشد، قول می‌دهید که عملکرد مجلس روی زندگی مردم تاثیر بگذارد؟ بله، امیدواریم که این مسیر تکاملی را طی کند، به مردم این قول را می‌دهم که اقدامات مجلس هشتم روی زندگی مردم تاثیر بگذارد، ما تمام وقتمان را صرف این می‌کنیم، البته مجلس هویتش یک هویت جمعی است و من نباید به عنوان رییس مجلس چیزی غیر از این هویت جمعی باشم. برداشتم از این هویت جمعی این است که اولا منصفانه قضاوت کنند در مورد وزراء هم احساس من این است که آنجایی که احساس کنیم باید کمک کرد کمک کنیم و آنجایی که اشکالی می‌بینیم رودربایستی نکنیم. در مورد سیاست‌های اقتصادی هم همین‌طور فکر می‌کنم، مشرب مجلس یک نوع تعامل موثر با قوای دیگر است و مجلس در این تعامل موثر تلاش می‌کند، آنجایی که حقوق مردم و کمک به نیازهای مردم است صادقانه کار کند و آنجایی که اینگونه نیست با کسی تعارف نکند و این حیثیت، حیثیت خوبی است هر چند که بعضی جاها ممکن است، دلخوری ایجاد کند و بعضی‌ها فکر کنند مجلس باید جور دیگری باشد، ولی باید یک هویت مستقل برای مجلس تعریف کرد.