فشار به آمریکا در اجلاس آیپک

سال گذشته اوباما در اجلاس آیپک شرکت کرد ، عکس: corbis

دنیای‌اقتصاد- همزمان با برگزاری اجلاس سالانه کمیته امور عمومی آمریکا- اسرائیل مشهور به آیپک تعدادی از مقامات اسرائیلی ایران را تهدیدی واقعی علیه صلح جهانی و منطقه خاورمیانه خوانده و خواستار افزایش فشارها و تشدید تحریم‌ها علیه ایران شده‌اند. شیمون پرز، رییس‌جمهور رژیم اسرائیل و مایکل اورن، سفیر جدید اسرائیل در آمریکا دو مقامی هستند که در اجلاس آیپک سخنان تند و تبلیغاتی را علیه ایران بر زبان جاری ساخته‌اند. تزیپی لیونی، وزیر خارجه سابق اسرائیل و رهبر فعلی حزب کادیمای اسرائیل هم در این اجلاس علیه ایران سخنرانی کرده است.

کمیته امور عمومی آمریکا- اسرائیل (AIPAC) قوی‌ترین نهاد غیردولتی آمریکا به شمار می‌آید. این نهاد در اختیار یهودیان آمریکایی قرار دارد. این کمیته پس از جنگ جهانی دوم در آمریکا تاسیس شد و ماموریت خود را دفاع از منافع یهودیان سراسر جهان و اسرائیل تعریف کرده است.

آیپک از قدرتمندترین سازمان‌های فشار آمریکایی به شمار می‌آید که سیاستمداران آمریکا توجه ویژه‌ای به خواسته‌های این سازمان دارند. باراک اوباما و هیلاری کلینتون، رییس‌جمهور و وزیر خارجه آمریکا سال گذشته در اجلاس آیپک شرکت کردند و قول دادند در صورت پیروزی در انتخابات آمریکا به فشارهای خود علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران ادامه بدهند. اکنون یکسال پس از آن سخنرانی‌ها، باراک اوباما رییس‌جمهور آمریکا شده و هیلاری کلینتون هم به مقام وزارت خارجه آمریکا رسیده است.

اجلاس اخیر آیپک هم اولین اجلاس این سازمان در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما به شمار می‌آید. در این اجلاس شش هزار نفر از سراسر جهان حضور دارند. تعداد زیادی از گروه‌ها و سازمان‌های یهودی هم قرار است قطعنامه پایانی اجلاس آیپک را تنظیم کنند. به همین دلیل مقامات اسرائیل هم اجلاس آیپک را بهترین فرصتی یافته‌اند تا به تشریح مواضع خود علیه ایران بپردازند. به خصوص اینکه چندی پیش محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور ایران در اجلاس ضدنژادپرستی در دوربان سوئیس جملات تندی را علیه اقدامات نژادپرستانه اسرائیل به کار گرفت و همین مساله هم به شروع دور تازه‌ای از تحرکات تبلیغاتی اسرائیلی‌ها علیه ایران منجر شد. کمتر از یک ماه پس از اجلاس دوربان، مقامات اسرائیل به اجلاس آیپک در واشنگتن پایتخت آمریکا آمده‌اند تا مستقیما پیام خود را به مقامات کاخ سفید منتقل کنند. شیمون پرز نخست‌وزیر سابق و رییس‌جمهور فعلی اسرائیل طی سخنرانی خود در آیپک ایران را یک تهدید جهانی نامید. به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، «شیمون پرز»، رییس رژیم‌صهیونیستی که در اجلاس کمیته روابط عمومی اسرائیل در آمریکا، در واشنگتن صحبت می‌کرد، با تکرار مواضع سران این رژیم درباره ایران گفت که تل‌آویو در برابر آنچه تهدید هسته‌ای ایران نامیده شده است، تسلیم نخواهد شد. پرز مدعی شد: «امروز ایران تصمیم به غنی‌سازی اورانیوم دارد، چرا؟ به‌غیر از برنامه غنی‌سازی، ایران سرمایه‌گذاری عظیمی در موشک‌های دوربرد می‌کند.»

شیمون پرز شرکت‌کنندگان در کنفرانس سالانه آیپک را تشویق کرد که اعضای کنگره آمریکا را به وضع تحریم‌های جدید علیه ایران ترغیب کنند. تزیپی لیونی، رهبر حزب کادیمای رژیم‌صهیونیستی نیز‌ در سخنرانی خود در این نشست سالانه گفت: «در قبال مساله ایران هیچ حزب مخالفی در اسرائیل وجود ندارد.»

وی در ادامه با اشاره ضمنی به ایران مدعی شد: «متاسفانه امروز هم اسرائیل باید برای موجودیت خود بجنگد، امروز هم با کسانی روبه‌رو هستیم که هولوکاست را انکار می‌کنند و به‌صراحت برای نابودی اسرائیل ابراز تمایل کرده و نقشه می‌کشند.»

همچنین آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه رژیم‌صهیونیستی که به‌عنوان نخستین دیدار خارجی خود به ایتالیا سفر کرده است، طی سخنانی بی‌اساس ایران را تهدید اصلی صلح در خاور نزدیک نامید.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری روس نووستی، «آویگدور لیبرمن» بعد از دیدار با «فرانکو فراتینی»، همتای ایتالیایی خود با تکرار ادعاهای سران صهیونیست گفت: «ایران اصلی‌ترین خطر برای خاور نزدیک است.» وی با اشاره به برنامه هسته‌ای ایران مدعی شد که این کشور عامل بی‌ثباتی برای کل جهان است.

وزیر خارجه رژیم‌صهیونیستی در این سفر با شعارهایی از جمله «لیبرمن به خانه‌ات برگرد» و «آزادی فلسطینیان» رو‌به‌رو شد.

مخالفت روسیه با تهدید نظامی‌علیه ایران

ویتالی چورکین، سفیر روسیه در سازمان ملل و رییس دوره‌ای شورای امنیت می‌گوید که او به عنوان رییس شورا با تهدید کردن ایران مخالف است. به گزارش ایرنا، وی روز دوشنبه هنگام تشریح نشست‌های شورای امنیت در ماه جاری میلادی در جواب این سوال که «موضع شما به عنوان ریاست‌شورا و در مجموع موضع شورای امنیت در ارتباط با تهدیدات دائمی‌اسرائیل در ارتباط با ایران چیست؟» گفت: این موضوع تاکنون در شورای امنیت مورد بحث و مذاکره قرار نگرفته است. وی افزود: مذاکرات دیپلماتیک به طور فعال ادامه دارد و امیدواریم از این مسیر به نتایج موفقیت‌آمیزی برسیم.از وی سوال شد: نظر شما در ارتباط با گزارش هیات تحقیق سازمان ملل در مورد غزه چیست و این گزارش چه زمان در دسترس شورا یا خبرنگاران قرار خواهد گرفت؟ سفیر روسیه و رییس دوره‌ای شورای امنیت جواب داد: دبیرکل، گزارش را به ما ارائه خواهد نمود و سپس اعضا درباره آن تصمیم‌گیری خواهند کرد. وی همچنین در این نشست گفت که مقام‌های روسیه و اسرائیل تماس‌های نزدیکی با هم دارند و البته شاید مطالبی باشد که به توجه بیشتری نیاز داشته باشد که ما در مورد آنها آماده مذاکره هستیم، ولی در مجموع روابط خوب است.