برنامه‌های جدید قوه قضائیه برای جلوگیری از اعدام کودکان در ایران

سخنگوی قوه قضائیه در مورد اقدام پلیس تهران برای جمع‌آوری خانه‌های مجردی گفت: پلیس براساس قانون فقط می‌تواند در مصادیقی که جرم مشهود هستند، وارد شود و بلافاصله پس از تکمیل پرونده موضوع را به دستگاه قضایی ارسال کند. سخنگوی قوه قضائیه اظهار امیدواری کرد با توجه به تصویب کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس و در صورت تصویب نهایی شورای نگهبان شاهد حاکم شدن رویه جدیدی در جلوگیری از اعدام کودکان در ایران باشیم.

به گزارش ایلنا، جمشیدی در گفت‌وگو با خبرنگاران تعیین مجازات‌های جایگزین و کاهش میزان حبس برای سه گروه سنی ۷ تا ۱۲ سال، ۱۲ تا ۱۵ سال و ۱۵ تا ۱۸ سال را از جمله مفاد این لایحه اعلام کرد و افزود: در مورد جرایمی که باید مجازات‌های حد و قصاص جاری شود نیز با توجه به استفتای صورت گرفته از مراجع تقلید مقرر شده است مجازات حد و قصاص برای کودکان با سایر مجازات‌ها جایگزین شود. وی افزود: در صورت تصویب نهایی این قانون عطف به ماسبق می‌شود. وی در مورد بیانیه انتخاباتی یکی از کاندیداها در مورد اعدام کودکان در ایران گفت: برای کاندیداها این حق را قائل هستیم که در مسائل مختلف اعلام‌نظر کنند. جمشیدی اظهار امیدواری کرد با توجه به تصویب لایحه مجازات‌های جایگزین شاهد کاهش صدور احکام حقوقی به خصوص در مورد احکام سبک باشیم. وی همچنین اعمال مجازات‌های جایگزین برای حبس‌های کمتر از ۶ ماه را اجباری دانست. جمشیدی در پاسخ به این سوال که آیا رای پرونده پالیزدار از سوی شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران صادر شده یا خیر اظهار کرد: به زودی رای پرونده صادر می‌شود و بر اساس آخرین اطلاع و بنا به گفته قاضی پرونده رای این پرونده در اردیبهشت‌ماه صادر خواهد شد.

سخنگوی قوه قضائیه درباره پرونده رکسانا صابری با بیان اینکه پرونده وی به شعبه چهارده دادگاه تجدیدنظر ارسال شده است، گفت: با تعیین وقت در هفته آینده به این پرونده رسیدگی می‌شود که این جلسه با حضور نماینده وزارت اطلاعات، نماینده دادستانی و کانون وکلا برگزار خواهد شد.

جمشیدی در پاسخ به سوالی در مورد علنی یا غیر علنی بودن جلسه دادگاه صابری گفت: معمولا جلسه دادگاه تجدیدنظر علنی نیست. او در پاسخ به سوال خبرنگاری ضمن مخالفت با نصب دوربین مدار بسته در مدارس از مدیران و مربیان خواست به کارهای پرورشی توجه بیشتری نشان دهند.

وی با تکذیب اعتصاب غذای صابری گفت: صابری در سلامت کامل به سر می‌برد و اگر مشکلی هم پیدا شود وظیفه خود می‌دانیم، پیگیری کنیم.

جمشیدی در زمینه نامزدی قبادی و صابری گفت: در رابطه با این‌که چه کسی نامزد چه کسی است اظهار نظری نمی‌کنم، زیرا این مساله خصوصی است و ما هم از این موضوع اطلاعی نداریم.

وی در مورد اقدام پلیس تهران برای جمع‌آوری خانه‌های مجردی گفت: پلیس براساس قانون فقط می‌تواند در مصادیقی که جرم مشهود هستند، وارد شود و در این موارد نیز بلافاصله پس از تکمیل پرونده باید موضوع را به دستگاه قضایی ارسال کند.

او در مورد پرونده دل‌آرا دارابی با اشاره به اینکه پیرو دستور رییس قوه قضائیه تلاش زیادی شد موضوع با سازش خاتمه پیدا کند، گفت: فضاسازی مطبوعات سبب اصرار بیشتر اولیای دم و پیچیده شدن پرونده شد. سخنگوی قوه قضائیه عدم اطلاع به وکیل دل‌آرا دارابی در هنگام اجرای حکم را موضوعی قابل بررسی دانست. وی در پاسخ به سوالی در مورد دانشجویان بازداشت شده دانشگاه امیرکبیر و مراسم بزرگداشت بازرگان از سخنگوی قوه قضائیه گفت: ۷ نفر در این رابطه در بازداشت هستند که احتمالا ۵ نفر از آنان تا آخر هفته آزاد می‌شود.

جمشیدی در مورد تخلفات انتخاباتی اظهار کرد: قوه قضائیه با تشکیل دادگاه‌های ویژه، فعالیت قانونی و جدی برای رسیدگی به تخلفات انتخاباتی را آغاز کرده و براساس مواد قانونی تعریف شده به جرایم صورت گرفته رسیدگی خواهد شد.