هشدار پژویان نسبت به هجوم کالاهای خارجی به بازار داخلی

جمشید پژویان اقتصاددان نسبت به هجوم کالاهای خارج از مرزهای کشور که هر لحظه آمادگی ورود به کشور را دارند، هشدار داد و مطرح کرد: در صورت بی‌توجهی به این موضوع، تولیدات و منابع کشور دچار بحران خواهند شد. به گزارش خبرگزاری مهر، جمشید پژویان در حاشیه نشست پژوهشکده امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی با موضوع اصلاح الگوی مصرف در جمع خبرنگاران در مورد روند فعلی پرداخت یارانه‌ها در کشور گفت: کشور در مرحله‌ای از شرایط اقتصادی قرار دارد که تداوم فعلی پرداخت یارانه‌ها شاید دیگر ممکن نباشد و اگر ممکن باشد، منتهی به سقوط اقتصادی خواهد شد.

این اقتصاددان با تاکید بر اینکه فرصت فعلی (ارائه لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها توسط دولت به مجلس) شاید بهترین و آخرین فرصت برای اصلاح نظام یارانه‌ها و قیمت‌ها است، افزود: ادامه این روند باعث خواهد شد که به سرعت منابع کمیاب کشور را از دست بدهیم، یا تخصیص منابع از تولید برخی کالاهای ضروری جامعه به سمت کالاهایی که هم اکنون ارزان به مردم ارائه می شود، سوق یابد. وی با تاکید بر اینکه دولت با ادامه این وضعیت به نقطه‌ای خواهد رسید که دیگر امکان جبران این گونه هزینه‌ها را نخواهد داشت، یکی از دلایلی که باعث شد لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها را تهیه کند عدم امکان ادامه روند فعلی پرداخت یارانه‌ها و کسری های بودجه به شکل فعلی عنوان و خاطرنشان کرد: با روند فعلی دولت پس از دو یا سه سال از نظر بودجه به بن بست خواهد رسید.

به گفته پژویان، مساله اساسی این است که تمام مسائل اقتصادی کشور همه به یکدیگر مرتبط است، به نحوی که یکسری از مشکلات ساختاری اقتصاد ما به ۴ یا ۵ دهه و برخی به ۶ یا ۷ دهه گذشته باز می‌گردد؛ یعنی از زمان شکل‌گیری صنعت و درآمدهای نفتی در کشور و علاوه بر آن، برخی از مسائلی که با کنترل بنگاه‌های اقتصادی به وسیله دولت رخ داد.

این اقتصاددان و استاد دانشگاه گفت: راهکار، اصلاح قیمت‌های نسبی، نظام مالیاتی، بانکی و غیره به صورت یک مجموعه است که تمام این موارد به اصلاح الگوی مصرف در جامعه خواهد انجامید. بنابراین، موارد فوق باید به صورت یک بسته کامل و نه موردی به اجرا درآید. وی با اشاره به اینکه مصرف برخی کالاهای عمده که جنبه نهاده ای دارند و در تولیدات مورد استفاده قرار می گیرند، غیربهینه است، گفت: اگر بازارهایی شفاف، رقابتی و بدون اختلال داشته باشیم که قیمت گذاری نیز در آنها اجباری نباشد، بهترین الگوی مصرف همانی است که مصرف کننده انتخاب می کند. اما وقتی در بازارها اختلال وجود دارد و دولت برخی از کالاها را با قیمت بسیار پایین ارائه و در برخی بازارها سقف قیمت تعیین می‌کند یا یک نوع قاعده مندی و انحصارات قوی در بازار وجود دارد و مردم نیز زیانی را که به جامعه وارد می شود، در نظر نگیرند، باعث می شود که الگوی مصرف از حالت بهینگی خارج شده و نتیجه مستقیم آن اختلال در تخصیص منابع خواهد بود.