دنیای اقتصاد- روز گذشته، حضور چشمگیر افرادی که به ساختمان بلند مرتبه وزارت کشور آمده بودند تا نام خود را به عنوان داوطلبان ریاست جمهوری به ثبت برسانند، بار دیگر قانون مربوط به شرایط لازم برای تصدی مقام ریاست‌جمهوری را به چالش کشید. از یک جوان 31 ساله تا پیرمرد 86 ساله، از نگهبان یک کارخانه کاشی‌سازی تا پسری کرمانشاهی با کلاه کابویی، همه و همه آمده بودند تا مشکلات کشور را حل کنند.

در اولین روز ثبت نام چه کسانی و با چه افکار و ظاهری به وزارت کشور آمدند؟
می‌خواهم رییس‌جمهور شوم
دنیای‌اقتصاد- ساختمان بلند مرتبه وزارت کشور در خیابان فاطمی تهران از اولین ساعات صبح دیروز حال و هوای دیگری داشت.
روز گذشته، حضور چشمگیر افرادی که آمده بودند تا نام خود را به عنوان داوطلبان جانشینی محمود احمدی‌نژاد در ستاد انتخابات کشور به ثبت برسانند، بار دیگر قانون مربوط به شرایط لازم برای تصدی مقام ریاست‌جمهوری را به چالش کشید. در روز شلوغ وزارت کشور و در برابر نگاه متعجب 200 خبرنگار و عکاس رسانه‌های داخلی، خارجی، افرادی برای تصدی بالاترین مقام اجرایی کشور اعلام آمادگی کردند که شاید از شرایط اولیه حضور در عرصه سیاسی کشور برخوردار نبودند. از یک جوان 31 ساله تا پیرمرد 86 ساله، از نگهبان یک کارخانه کاشی‌سازی تا پسری کرمانشاهی با کلاه کابویی، همه و همه آمده بودند تا مشکلات کشور را حل کنند و ایده‌های خود را به عنوان کاندیدای ریاست‌جمهوری به اطلاع هموطنانشان برسانند.
این در حالی بود که حضور اقشار مختلف مردم از کارمند تا کارگر و فرهنگی و بازنشسته برای نام‌نویسی در انتخابات ریاست‌جمهوری دهم موجب نگاه ویژه رسانه‌های خارجی به اینگونه نام‌نویسی شده بود. انعکاس منفی حضور اقشار مختلف مردم برای داوطلبی دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از سوی برخی از رسانه‌های خارجی، که نشأت گرفته از ضعف قوانین مربوط به ثبت‌نام کاندیداها و معیارهای نازل در این زمینه است، به گونه‌ای دستاویز تمسخر قرار گرفته و عمده این رسانه‌های خارجی در گزارش‌های متعدد خود از این نکته به عنوان عاملی برای تخریب فضای انتخاباتی بهره بردند.
ثبت نام از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری امروز نیز پی گرفته می‌شود و تا ساعت 16 روز شنبه 19 اردیبهشت‌ماه ادامه خواهد یافت.
جوان‌ترین کاندیدا
جوان‌ترین کاندیدای روز اول انتخابات ریاست جمهوری، جوانی 31 ساله بود که با شعار «ایران آباد» داوطلب ریاست دولت دهم شد. پیام احمدی کاشانی ساکن تهران، دلیل اصلی حضور در ستاد انتخابات کشور برای کاندیداتوری را رسیدن موج بحران بزرگ اقتصادی جهان به مرزهای ایران عنوان کرد و گفت: باید برای مقابله با تبعات گسترده مشکلات اقتصادی ناشی از بحران تیم بزرگ اقتصادی با برنامه‌های کارشناسی حاکم شود.
نامزدی با برنامه خروج از NPT
نماینده دوره‌های دوم، سوم و ششم مجلس از حوزه انتخابیه اهر و هریس دومین فردی بود که با حضور در ستاد انتخابات کشور، با بیان این‌که «حامیان من از میان کتک خوردگان و مظلومین جامعه هستند و باید برای آنها کاری کارستان کرد»، اعلام نامزدی کرد.
قاسم معماری ۷۴ ساله پس از اعلام کاندیداتوری در خصوص مسائل مختلف کشور به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. وی با بیان اینکه «تا تائید صلاحیت نشدم اقدام به تبلیغات نخواهم کرد»، تاکید کرد: معتقدم تبلیغات در این وضعیت غیرقانونی است و ما که می‌خواهیم رییس‌جمهور این کشور شویم باید لااقل به اصول قانون معتقد باشیم. معماری که بازنشسته آموزش و پرورش نیز هست با بیان اینکه بارها پیشنهاد وزارت و استانداری داشته است، گفت: حسن روحانی حق نداشت NPT را امضا کند بسیاری از کشورها مثل کره شمالی، هندوستان، پاکستان و برزیل آن را امضا نکردند و به محض رسیدن به پست ریاست‌جمهوری از NPT خارج خواهیم شد.
انتقال وزارت نفت به میبد!
یکی از جالب‌ترین اتفاقات اولین روز ثبت‌نام کاندیداهای ریاست جمهوری حضور نگهبان یک کارخانه کاشی‌سازی در ستاد انتخابات کشور بود. ابوالقاسم خاکی اردکانی اهل روستای شاهجان‌آباد میبد، نگهبان شرکت کاشی میبد یزد پس از ثبت نام در انتخابات، در جمع خبرنگاران طی پیشنهادی به وزارت کشور گفت: پیشنهاد می‌کنم که از بلندگوهای سیار برای تبلیغات استفاده شود تا دیوارهای شهر به خاطر چسباندن پوسترها کثیف نشود. وی با اشاره به شعار خود در انتخابات ریاست‌جمهوری دهم گفت: رساندن پول به دست مردم از جمله مهم‌ترین شعارهای بنده در انتخابات است و بنده اولین کسی بودم که این شعار را مطرح کرده‌ام و حتی شعار ۵۰هزار تومان آقای کروبی را بنده اولین کسی بودم که اعلام کرده‌ام و مهم‌ترین رقیب خود را خود آقای کروبی می‌دانم.
خاکی اردکانی‌در خصوص کناره‌گیری‌اش به نفع کاندیداهای سرشناس انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: اگر آقای میرحسین موسوی با بنده مذاکره کند به نفع وی کناره‌گیری می‌کنم و معاون اول خود را آقای عارف قرار می‌دهم. این نگهبان کارخانه کاشی‌سازی در خصوص مذاکره با آمریکا نیز گفت: بنده اگر رییس‌جمهور شوم با اوباما مذاکره می‌کنم، اما هرگز با او دست نمی‌دهم و آمریکا باید تمامی سرمایه‌های ایران را که بلوکه کرده‌اند، پس دهد و منافع جمهوری اسلامی را به رسمیت بشناسد. وی با بیان اینکه 17میلیون رای در انتخابات دارم، گفت: اگر رییس‌جمهور شوم سفرهای احمدی‌نژاد را ادامه می‌دهم و وزارت نفت را به شهرستان میبد منتقل می‌کنم.
اولین کاندیدای زن ریاست‌جمهوری
مریم تقی‌پور، پرستار 42 ساله به عنوان اولین زنی که روز گذشته برای جانشینی احمدی‌نژاد اعلام آمادگی کرده بود، با بیان این‌که در اعتراض به شرط‌های محدود کننده زنان برای فعالیت در عرصه‌های مختلف به خصوص عرصه سیاسی وارد میدان شده است، تاکید کرد: رییس‌جمهور یک فرد نیست، بلکه برای اداره کشور بهترین افراد مورد نیاز است و قوی‌ترین فرد کسی است که دارای تفکر و ایده قوی باشد.
۸ میلیون رای می‌آورم
دبیرکل مجمع متخصصین ایران و دبیر سیاسی حزب وحدت ملی، دیگر فردی بود که داوطلب کاندیداتوری دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شد. خسرو نصیرزاده پس از ثبت نام در ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران گفت: اولویت اساسی در کشور باید کوچک‌سازی دولت باشد و باید برای سال‌های آینده کشور برنامه‌ریزی جامع داشت. نصیرزاده با فرض پیش‌بینی دو مرحله‌ای شدن انتخابات میزان آرای خود را 8میلیون عنوان کرد و گفت: دولت باید در بخش‌های مختلف به خصوص در حوزه ورزش و فرهنگ صرفا نظارت کند.
دست‌ نامرئی انتخابات!
محسن یگانه‌فر، یکی دیگر از داوطلبین دهمین دوره ریاست‌جمهوری بود که توجه خبرنگاران رسانه‌ها را به خود جلب کرد. وی که در ابتدا خود را لیسانس مدیریت صنعتی و پس از آن دکترای پزشکی و جراح داخلی معرفی کرد، در جمع خبرنگاران گفت: سال 1349 برای دریافت دکترای پزشکی وارد دانشگاه شدم و در سال 1381 درس خود را به پایان رساندم و هم‌اکنون به همراه یک پزشک دیگر و با کمک یکدیگر، کار نوشتن نسخه‌ها را برای مردم انجام می‌دهیم. وی ادامه داد: به کشورهای مختلفی سفر کرده‌ام و برج ایفل را در انگلستان از نزدیک دیده‌ام! یگانه‌فر در ادامه سخنان عجیب خود ادامه داد: در قالب ائتلاف بزرگی که با احمدی‌نژاد تشکیل داده‌ایم، هر وزارتخانه و حتی جایگاه رییس‌جمهوری را با 2 نفر اداره می‌کنیم و من دست‌های نامرئی انتخابات ریاست جمهوری خواهم بود.
گفت‌وگوی تمدن‌ها طرح من بود
در ادامه نام‌نویسی از داوطلبان کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری عباس غفاری که در جمع خبرنگاران خود را دکتر معرفی کرد، با بیان اینکه 2 هیات دولت تشکیل می‌دهم، گفت: در تشکیل دولت از انجمن جوانان کشور و انجمن صنفی دانشجویان بهره می‌برم و معتقدم باید رابطه با آمریکا و اسرائیل را بر حسب زمان و مکان پیش برد. وی افزود: حزب من حزب عشق است و کلیات سخنان خود را در سازمان ملل خواهم گفت و باید گفت که ایده گفت‌وگوی تمدن‌ها از من بود و من آن را به اسم هنر و تکنولوژی در قالب اختراعی به ثبت رساندم. وی در حالی که بر ضرورت اهمیت تولید داخلی تاکید می‌کرد با سوال خبرنگاری مواجه شد که از وی پرسید؛ چرا به‌رغم این همه شعار، کت و شلوار شما خارجی است، که وی پاسخ داد: باید این مسائل را کنار گذاشت. از کجا معلوم که این لباس‌های من ایرانی نباشد و مارک چینی به آنها زده نشده باشد؟! من در عمل به تولید داخلی اهمیت می‌دهم. وی گفت: به هیچ کس قول پرداخت 100 یا 200هزار تومان را نمی‌دهم، اما حقوق یک کارمند نباید زیر 800هزار تومان و حقوق مدیران زیر 2/1میلیون تومان باشد. این فرد با اشاره به اینکه من در سازمان برنامه و بودجه، مشاور فرهنگی و هنری آقای خاتمی بودم، افزود: همین داستان یوسف و زلیخا را به سبک امروزی آن در 3هزار و 460 صفحه نوشتم و به سیما فیلم دادم و بعد از چند ماه دیگر دیدم به دست کسی دیگر افتاد.

خواندن آواز لس‌آنجلسی با کلاه کابویی
جوانی با ظاهری عجیب و کلاه کابویی با ادعای اینکه علم آسمانی دارد دیگر فردی بود که به جمع ثبت‌نام کنندگان داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری پیوست. شهرام مهرابی پس از انجام مراحل ثبت‌نام با ظاهری نامتعارف در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: من عارف و درویش هستم و از آسمان برای من علم و مدرک می‌آید و می‌توانم باطن افراد را ببینم. وی که با ظاهری عجیب و کلاه کابویی در ستاد انتخابات حاضر شده بود، گفت: برای من هیچ رقیبی وجود ندارد و تنها در جهت خدمت به مردم کاندیدا شده‌ام. این داوطلب درباره رابطه با آمریکا گفت: شهادت برای ما افتخار است و حق و باطل از هم مشخص بوده و اگر در راه خداشناسی و معرفت باشیم، نیازی به آمریکا نداریم. وی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره ظاهر خود مدعی شد که ظاهر خود را تغییر داده، اما با همین پوشش به ریاست‌جمهوری خواهد رفت. این داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری به داشتن توانایی تقلید صدای برخی خوانندگان اشاره کرد و قطعاتی از اشعار خوانندگان لس‌آنجلسی را خواند. وی خود را بیم دهنده و بشارت‌دهنده دانست.
جوانی از کرمانشاه با تیپ کابویی کاندیدای ریاست جمهوری شد/ عکس: ایسنا