گروه شهری- بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی ۳۰ درصد از جابه جایی‌های درون شهری سطح شهر تهران باید از طریق خطوط مترو و ۲۵ درصد آن به وسیله اتوبوس انجام شود این در حالی است که اکنون در تهران ۲۲ درصد جابه جایی‌های درون شهری از طریق اتوبوس و فقط ۱۰ درصد آن از طریق خطوط مترو انجام می‌شود. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به آخرین آمار دسترسی شهروندان به وسایل حمل و نقل عمومی از افزایش بهره‌برداری از خطوط مترو در چند سال اخیر خبر داد و گفت: اکنون کار احداث خطوط مترو علاوه بر روش‌های سنتی با ۴ دستگاه تی بی‌ام در حال انجام است و از این طریق ۱۵۰ کیلومتر خطوط مترو در دست ساخت است در عین حال یک شرکت واگن سازی نیز برای سرعت بخشیدن به کار در تهران راه‌اندازی شده است.

جعفر تشکری هاشمی معاون شهردار تهران اظهار کرد: در اردیبهشت‌ماه سال آینده میزان خطوط مورد بهره‌برداری به ۱۵۲ کیلومتر خواهد رسید این در حالی است که در ابتدای کار تنها ۳۶ ایستگاه مورد بهره‌برداری در تهران وجود داشت، اما اکنون ۸۲ ایستگاه مورد بهره‌برداری در خطوط مترو وجود دارد.

تشکری هاشمی از توسعه خطوط اتوبوس‌های تندرو هماهنگ با اهداف برنامه ریزی شده نیز خبر داد و افزود: برای تحقق عدالت اجتماعی و توجه به کرامت انسانی، توسعه خطوط اتوبوس‌های تندرو در دستور کار قرار گرفته است به طوری که در هدف‌گذاری صورت گرفته ۱۵۹ کیلومتر در ۱۰ خط این سامانه برای شهر تهران طراحی شده است و اکنون ۶ خط در ۱۱۵ کیلومتر در دست بهره‌برداری است که از این خطوط نتایج جالبی به دست آمده است. چنانچه با ۴ درصد کل خطوط و با ۲۰ درصد ناوگان، ۴۵ درصد جابه‌جایی‌های اتوبوسرانی توسط این خطوط صورت می‌گیرد.

او با بیان اینکه اولین دستاورد احداث خطوط اتوبوس‌های تندرو افزایش سرعت جابه جایی شهروندان است گفت: متوسط جابه جایی با اتوبوس از ۵/۱۲ کیلومتر به ۲۲ کیلومتر ارتقا یافته است.

تورم مانع نوسازی مینی‌بوس‌ها!

معاون شهردار تهران در خصوص نوسازی ناوگان مینی‌بوس‌رانی گفت: در این زمینه ناموفق بودیم و جا دارد از جمیع شهروندان عذرخواهی کنم به سبب هر آنچه تلاش کردیم مینی‌بوس‌های فرسوده را از رده خارج کنیم تاکنون این امکان فراهم نشده است؛ چرا که اکنون یارانه به مینی‌بوس‌ها تعلق نمی‌گیرد و در عین حال قیمت مینی‌بوس نیز با تورم مواجه شده است. او در ادامه به نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران اشاره کرد و افزود: در ابتدای شروع کار در شهرداری تهران هزار و ۱۷۰ اتوبوس فرسوده در ناوگان وجود داشت که آلایندگی زیادی را برای شهر به همراه داشت. این در حالی است که اکنون تنها ۱۵۵ اتوبوس فرسوده در شهر تهران وجود دارد.

او تصریح کرد: ایجاد بلیت یکپارچه حمل‌و‌نقل عمومی در تهران، احداث فضاهای پارک حاشیه‌ای، ارتقای سیستم‌های هوشمند ترافیکی، احداث پیاده راه‌ها و خطوط ویژه دوچرخه‌سواری از دیگر اقدامات در زمینه ارتقای حمل‌و‌نقل انسان محور بوده است.

توسعه خطوط دوچرخه سواری

تشکری هاشمی تصریح کرد: برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای توسعه خطوط و مسیرهای ویژه دوچرخه سواری در تهران در حال انجام است؛ چرا که معتقدیم با توجه به آلودگی هوا و ترافیک شهر تهران استفاده از دوچرخه می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

مجلس اشتباه کرد!

معاون شهردار تهران همچنین به مصوبه اشتباه مجلس درخصوص افزایش سن معاینه فنی از ۲ سال به ۵ سال اشاره و اظهار کرد: در حالی که بالغ بر ۸۸درصد آلودگی هوا ناشی از خودرو و سوخت است و در حالی که خودروسازان فقط یک سال گارانتی تولیدات خود را می‌پذیرند، انجام نشدن معاینه فنی اشتباه‌ترین تصمیمی بود که گرفته شد، البته باز هم این موضوع در مجلس بار‌ها بررسی شده و اعضای مجلس به ما قول دادند این مصوبه را اصلاح کنند.

تهران آینده...

او تاکید کرد: آنچه در آینده تهران خواهید داد ۷ خط مترو به طول ۴۴۰ کیلومتر است که ۲۱۷ کیلومتر آن در داخل شهر تهران خواهد بود و ده خط اتوبوس تندرو است که مکمل مترو خواهد بود تا به سهم ۷۵ درصدی حمل و‌نقل عمومی برسیم.